• Elisabeth83

synundersökning - hjälp mig förstå!

Gjorde idag en synundersökning för att se så allt är bra plus att jag inte ser i mina glasögon. 

Men nu när jag läser på pappret jag fick med mig får jag det inte att gå ihop. Har för mig att jag har -5,00 på både höger och vänster öga när det gäller glasögon. Linser har jag haft -4,25 båda ögon. Idag fick jag följande:

höger öga:

-5,00 glasögon
    -4,75 linser

vänster öga:

-4,75 glasögon
    -4,50 linser  
    (står ju lite annat jox med som jag inte vet vad det betyder iofs, som kanske spelar in)
    jag ser dåligt i glasögonen. På båda ögonen.. gjorde synundersökning för över 3 år sedan. Linser gjorde jag för kanske 2 år sedan. Tänker jag fel eller ser jag bättre med glasögon och sämre med linser?? (jag vet ju att man behöver starkare på glasögon..) Men jag får det inte att gå ihop ! Är jag för trött för att tänka, hjälp mig tack :) 

Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Svar på tråden synundersökning - hjälp mig förstå!
  • Linda1976

Cylinder och axelläge kan spela in för styrkorna, så ja - det joxet har betydelse!

Hur bra du ser har inte med dessa styrkor att göra, utan där står det korr visus, el bino visus, står det typ 1,0 så ser du typ 100% kan man säga.

men bara utifrån dessa mått, så ser det lite konstigt ut - ja. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • seppo

linsstyrkan ska vara lite svagare än glasstyrkan då linsen ligger mot ögat, jag skulle dock sänkt linsstyrkan mer än vad din optiker gjort...=)

/kontaktlinsoptikern 

• Elisabeth83

hmm oki! :) Jag kanske ser bättre fast annorlunda ;) 

Det står

korr visus: 1,0 (båda)
    Fri visus: <0,05 (höger)
    cylinder: -0,25 (vänster)
    Axel: 5 (vänster)
    Prisma: 0,00 (båda)

Avstånd PD 54,00

Binokulär visus: 1,0  

• Elisabeth83
    seppo skrev 2010-07-27 20:09:37 följande:
    linsstyrkan ska vara lite svagare än glasstyrkan då linsen ligger mot ögat, jag skulle dock sänkt linsstyrkan mer än vad din optiker gjort...=)

/kontaktlinsoptikern 
    Jo det vet jag, men nu har jag -4,25 på båda och tycker att jag ser rätt bra med de linser jag har. Det var glasögonen jag trodde jag skulle ha åt skogen annorlunda syn med. För jag ser väldigt dåligt med dem. Men jag måste inbilla mig! :)  Vad skulle du ha satt? Funderar på och behålla den styrkan på linser som jag har, då räcker det att beställa en ask.. annars måste jag ju beställa 2 :P 
  • seppo

Har förmodligen ändrats så att ena ögat är bättre. Jag tycker att dina nya linsstyrkor är för starka och därför upplever du att du ser bättre med dem. Prova att bara använda dina glasögon en vecka i sträck (alltså inga linser alls) och se ifall du inte är rätt nöjd med skärpan på brillorna. Om så är fallet skulle jag ta och fortsätta med gamla linsstyrkan, absolut inte de nya styrkorna. Står det vad du hade för visus med nyalinsstyrkan?

• Elisabeth83

De värden jag skrev där uppe är de nya. Jag har alltså inte använt någon av de nya styrkorna. Har de gamla  -4,25 på linserna.. har testat och ha glasögonen ett längre tag, men jag får huvudvärk för att jag måste kisa för att se allt. 

• Cia o krabaten

Gå tillbaka och säg att du tycker de känns för starka.
    Det är inget konstigt med de, de flesta seriösa optiker gör då om glasögonen.
    Ser du bra med dina -4,25 linser så är det bara att köra på.
    Det är ju det som är det viktiga egentligen, hur du ser!
    Och så länge det inte är åt det andra hållet, dvs lite för starka så är det bara att köra på.
    Ev kan du testa -4,5 om du inte är helt hundra nöjd.

/En till kontaktlinsoptiker
    Kul att det finns fler här, men varför skulle det inte?  

• Elisabeth83

Alltså jag har inte köpt ännu, ska göra det framöver tänkte jag. Gjorde bara en undersökning idag (passade på när jag skulle göra för linser..). Men tänkte gå till min gamla optiker imorgon och höra vad jag har för styrka i de gamla. Så får vi se. Tycker bara allt blev så märkligt. haha :P 

Ja ni var några stycken här inne :)  

Svar på tråden synundersökning - hjälp mig förstå!