• sugarsnap

Breda fötter och höga vrister, skor?

Min son har begåvats med likadana fötter som sin far, dvs riktiga hobfötter (Sagan om ringen)... Han har höga vrister och fötterna är väldigt breda i fram, längdmässigt är dom väl mer eller mindre "normala".
    Nu i sommar har han haft ett par sandaler från Kavat som passat ganska bra men även dom har varit lite för smala. Nu har vi börjat prova höst/vinterskor och det är helt hopplöst, stövlar med skaft går fetbort eftersom han inte ens kommer ner med foten pga de höga vristerna. De enda skor som passar riktigt bra är gympadojjor från Adidas, inte helt optimalt som vintersko direkt... Hur vet man förresten att skon sitter bekvämt på en ettåring, jag kan ju inte se igenom skon för att se hur den sitter och han kan inte berätta om det är obekvämt...?

Så nu behöver jag massa hjälp, det måste ju finnas skor för barn med "onormala" fötter också?!

• Svar på tråden Breda fötter och höga vrister, skor?
  • BigMama08

Hur gammal är han? Står det kanske fast jag missade det.

När min son var ett år gammal hade han sådana fötter som din son. Kunde bara ha Adidas och Crocs. Viking funkade också i vissa modeller.

Nu är han två och hans fötter är fortfarande breda med höga vrister men inte så bebisknubbiga längre så det finns fler modeller och märken som passar.

Adidas har en höst/vinter sportsko/känga med Goretex. Suverän passform för höga vrister och breda fötter. Finns på rea hos Stadium just nu, nedsatta från 699 till 199.

Prova modeller från Viking också.

Sedan har Tretorn en rymlig modell av fodrad gummistövel som heter Skydda. Den finns att köpa på Naturkompaniet.

• sugarsnap

Tack för ditt svar!
    Han är ett år nu (står lite längre ner i mitt inlägg), jag hoppas verkligen att det kommer bli lättare att hitta skor för just nu är det hopplöst...
    Kollade Stadiums hemsida men hittade inget som passade in på din beskrivning, finns dom kanske bara i butik? Viking har jag testat ett par modeller och dom sitter ok men inte så bra som jag skulle vilja... Fodrad gummistövel vore kanske något till i höst/vinter, ska kolla upp det!

• Ejja och Enon

Vi köpte kängor från Sorelle (med reservartion för stavningen...) på naturkompaniet förra vintern till våran rundfotade son. Var den enda modell som vi fick på foten, plösen är mjuk och går att dra fram långt för att underlätta att sätta på skorna.

Vincent har också en modell av gummistövlar som är bredare över foten och runt vristen. Passar våran son utmärkt, nu kan han till och med ha jeansen innanför stövlarna Glad.

Kan tillägga att min son är 16 månader nu.

• versus

Har samma problem...kan rekomendera Kuoma vinterskor-tål väta-lätta och rymliga i skaftet. Perfekt för små som nyss lärt sig gå, dessutom en dagis favvo här i norr. Everset hade sportskor som var bra  i höstas.

Har haft svårt med viking sportskor som är lite smala kring vristdelen-fått gå upp en storlek. Köpte nyss ett par Timberland gore-tex som var bra i längd men fick knöla ner stackarns fötter kring vristen, kan ha varit modellen me´n vete tusan. Kavat tror jag är bra överlag, har inte testat så mycket.

Svar på tråden Breda fötter och höga vrister, skor?