• Anonym

Uppsägning som timvikarie

Jag har efter mycket om och men nu sagt upp mig. Min arbetsgivare menar att jag måste jobba 2 pass som är kvar, jag vill inte .. Jag är timvikarie, vid behovsanställd och passen det handlar om är pass jag tidigare godkänt. Vad händer om jag sjukskriver mig utan att vara sjuk, tar vab utan sjukt barn eller bara arbetsvägrar? Vad kan arbetsgivaren som värst göra? Vad har jag för skyldigheter?

• Svar på tråden Uppsägning som timvikarie
  • Ylwis

Är du "bara" timvikarie har du ingen skyldighet att  göra passen men har du skrivit under ett vikariat anställning så tror jag du måste.

Mamma till Alvyn 051015
  • Anneli68

Jag tycker att det hör till god ton att jobba det man faktiskt har sagt ja till. Skulle aldrig ens tänka tanken att "smita" från arbetet.

• Kenneth b

Gör det du åtagit dig.

• Ylwis
    Anneli68 skrev 2010-07-27 22:00:06 följande:
    Jag tycker att det hör till god ton att jobba det man faktiskt har sagt ja till. Skulle aldrig ens tänka tanken att "smita" från arbetet.
    Nja jag håller inte med för mår man dåligt av att vara på en arbetsplats så bör man inte fortsätta.
    har hänt mig en gång. jag grät VARJE dag jag kom från detta ställe, var helt slut om dagarna och vi hade det jätte hemskt där, det var inte bland mina första jobb heller, till slut orkade jag inte. mitt vik gick ut och jag tog på mig ett par pass till men kände på morgonen, nej det går inte, jag orkar inge mera! har aldrig ångrat att jag inte gick dit.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Anneli68
    Ylwis skrev 2010-07-27 22:05:37 följande:
    Nja jag håller inte med för mår man dåligt av att vara på en arbetsplats så bör man inte fortsätta.
    har hänt mig en gång. jag grät VARJE dag jag kom från detta ställe, var helt slut om dagarna och vi hade det jätte hemskt där, det var inte bland mina första jobb heller, till slut orkade jag inte. mitt vik gick ut och jag tog på mig ett par pass till men kände på morgonen, nej det går inte, jag orkar inge mera! har aldrig ångrat att jag inte gick dit.
    TS har två arbetspass kvar och det ska man väl ändå kunna stå ut och jobba. . Om du hade en tillsvidare anställning och sagt upp dig, så jobbar du ju färdigt tills det är slut. det tycker jag att man gör även som timvikarie.
  • vivianne

I och med att du åtagit dig att arbeta de passen har ni ett muntligt anställningsavtal som är giltigt för dig. Du blir skadeståndsskyldig om du bryter mot avtalet (om du inte är sjuk eller vårdar sjukt barn). Men det är högst ovanligt att en arbetsgivare stämmer en f.d. anställd för skadestånd så i praktiken har du nog inget att oroa dig för.

Dock så riskerar du ju att sumpa den arbetsgivaren som referent i framtida jobbsökande och det är väl två arbetspass knappast värt, eller?

• Anonym

Jag tycker också man skall arbeta det man tagit på sig. MEN det här är en lång historia, en arbetsgivare som hittar på egna pass och en arbetsmiljö som är ohållbar. Jag kommer inte att arbeta passen. Men jag undrar vad som kan hända? Ylwis- hur löste du det? Att slippa dem sista? En sjukskrivning är ju eg ingen direkt lögn..

• Anonym

Vi är redan så osams att som referens kan jag inte använda företaget. Däremot så kan jag känna att det är taskigt mot arbetskamraterna . men å andra sidan får ju de timmisar som trivs mer timmar!

• Ylwis
    Anneli68 skrev 2010-07-27 22:11:56 följande:
    TS har två arbetspass kvar och det ska man väl ändå kunna stå ut och jobba. . Om du hade en tillsvidare anställning och sagt upp dig, så jobbar du ju färdigt tills det är slut. det tycker jag att man gör även som timvikarie.
    nej man står inte ut, jag lovar! finns arbetsställen som trycker ner en psykiskt. nej jag hade ett vikariat, det gick ut oc h jag blev timvikarie. när jag slutade slutade hela 14 st fast antällda efter mig, vilket resulterade i att de hade 2 st kvar av hela arbetsgruppen, så det var tungt där. är det jobbigt på ett ställe så pallar man ara inte att gå då. tycker du det är normalt att vara så slut så man gråter när man kommer från jobbet? skulle du fortsätta gå dit då?
    Mamma till Alvyn 051015
  • Ylwis
    Anonym skrev 2010-07-27 22:20:58 följande:
    Jag tycker också man skall arbeta det man tagit på sig. MEN det här är en lång historia, en arbetsgivare som hittar på egna pass och en arbetsmiljö som är ohållbar. Jag kommer inte att arbeta passen. Men jag undrar vad som kan hända? Ylwis- hur löste du det? Att slippa dem sista? En sjukskrivning är ju eg ingen direkt lögn..
    nu är det ju 6 år sen sist men jag tror jag sjukskrev mig och sen ringde jag dagen efter och sa att de skulle ta bort mina pass och aldrig behövde ringa mig mera igen.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Lavish

Nej, din anställning påbörjas(och avslutas) med varje arbetspass du arbetar. Således är du inte skyldig till något annat än att fullgöra ett påbörjat arbetspass. Dagen innan går bra att säga upp sig. Det enda du har att förlora på att inte dyka upp är eventuella referenser. Annars tycker jag bara att du meddelar att du inte tänker komma.

• Lavish
    vivianne skrev 2010-07-27 22:18:19 följande:

I och med att du åtagit dig att arbeta de passen har ni ett muntligt anställningsavtal som är giltigt för dig. Du blir skadeståndsskyldig om du bryter mot avtalet (om du inte är sjuk eller vårdar sjukt barn). Men det är högst ovanligt att en arbetsgivare stämmer en f.d. anställd för skadestånd så i praktiken har du nog inget att oroa dig för.

Men det finns ingen uppsägningstid på det avtalet. Vilket innebär att TS kan säga upp sig dagen, eller timmen innan, hon ska börja arbeta.¨ Eller har du källa på något annat?

Om man skrivit på för en tillsvidare tjänst betyder det ju inte heller att man sedan måste arbeta på den arbetsplatsen i evinnerlig tid. Man kan säga upp sig.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-07-27 22:20:58 följande:
    Fast, arbetsgivaren lovar ju inte dig någonting eftersom de inte erbjudit dig fast tjänst. Varför ska du ställa upp på dem när de inte ställer upp på dig?
  • Anneli68
    Lavish skrev 2010-07-28 09:07:18 följande:
    Fast, arbetsgivaren lovar ju inte dig någonting eftersom de inte erbjudit dig fast tjänst. Varför ska du ställa upp på dem när de inte ställer upp på dig?
    Om man har den inställningen så kommer man missa många arbetstillfällen. Det kan finnas anledningar till varför arbetsgivare inte kan erbjuda en tjänst. Jag är på en sådan arbetsplast sedan 3 år tillbaka. Arbetsgivaren vill inget annat än att anställa mig och mina likasinnande kolleger, men det finns inga ekonomiska möjligheter att för tillfället att göra detta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-27 21:55:23 följande:
    Jag har efter mycket om och men nu sagt upp mig. Min arbetsgivare menar att jag måste jobba 2 pass som är kvar, jag vill inte .. Jag är timvikarie, vid behovsanställd och passen det handlar om är pass jag tidigare godkänt. Vad händer om jag sjukskriver mig utan att vara sjuk, tar vab utan sjukt barn eller bara arbetsvägrar? Vad kan arbetsgivaren som värst göra? Vad har jag för skyldigheter?
    Skönt att du har sagt upp dig om du inte trivdes. Man ska inte må dåligt på jobbet. Jag hoppas du hittar något annat. Ibland finns det ingen annan utväg att än sluta självmant.
    Hade själv en idiotisk chef för några år sedan, man kan inte stå ut med vad som helst.

Orkar du inte gå dit så sjukskriv dig. De får ju inte veta sanningen om du ligger i magsjuka eller inte. Sen behöver du ju aldrig mer gå dit.

Lycka till!
  • Ylwis
    Lavish skrev 2010-07-28 09:03:22 följande:
    Nej, din anställning påbörjas(och avslutas) med varje arbetspass du arbetar. Således är du inte skyldig till något annat än att fullgöra ett påbörjat arbetspass. Dagen innan går bra att säga upp sig. Det enda du har att förlora på att inte dyka upp är eventuella referenser. Annars tycker jag bara att du meddelar att du inte tänker komma.
    exakt. som timvikarie kan man säga av sig sina pass när som helst!
    Mamma till Alvyn 051015
  • Lavish
    Anneli68 skrev 2010-07-28 09:13:27 följande:
    Om man har den inställningen så kommer man missa många arbetstillfällen. Det kan finnas anledningar till varför arbetsgivare inte kan erbjuda en tjänst. Jag är på en sådan arbetsplast sedan 3 år tillbaka. Arbetsgivaren vill inget annat än att anställa mig och mina likasinnande kolleger, men det finns inga ekonomiska möjligheter att för tillfället att göra detta.
    Fast jag har ju inte sagt att du inte ska jobba om du VILL jobba. Men vill du inte jobba ser jag ingen anledning att "ställa upp" på saker man inte vill för en arbetsgivare som inte erbjuder samma sak tillbaka.
  • Anonym

Jag valde att ta vab.. Men hon verkar inte fatta att jag ALDRIG mer tänkt jobba där.. Senare samma dag får jag fråga om jag vill jobba på kvällen .. Efter jag vabbar skickas ett nytt schema ut med mitt namn på... Jaja tydligare än såhär kan jag inte vara.. Jag var mest orolig att hon kunde straffa mig på nåt vis..

• Lavish
    Anonym skrev 2010-07-29 20:04:35 följande:
    Jag valde att ta vab.. Men hon verkar inte fatta att jag ALDRIG mer tänkt jobba där.. Senare samma dag får jag fråga om jag vill jobba på kvällen .. Efter jag vabbar skickas ett nytt schema ut med mitt namn på... Jaja tydligare än såhär kan jag inte vara.. Jag var mest orolig att hon kunde straffa mig på nåt vis..
    Men vad kan hon göra?
Svar på tråden Uppsägning som timvikarie