• Matematik

Bra mat för dräktig tik som matvägrar?

Min hund är dräktig, har gått 4,5 vecka, dvs halva tiden. Just nu äter hon jättedåligt, vissa dagar ingenting alls.
    Har börjat ge henne 3dl royals 4800 blandat med lite grishjärta och njure. Samt lite blöt bebiskattmat för smaken. Mer än så får jag inte i henne. Några tips på vad jag kan ge henne? Räcker maten hon får, dvs sammanslagt ca 4,5dl mat eller bör jag verkligen hitta något annat snabbt?
    Tacksam för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 22:08
    Oj, tack för alla svar! Hon vägrar inte äta, men hon äter väldigt lite. Hon har också spytt ganska rejält det sista, men är sig själv annars, inte slö eller något. Tror itne att hon kommer äta med olja i maten då jag testat det 100ggr. Har börjar blanda i lite smör i maten för fettets skull men då äter hon mindre.

• Svar på tråden Bra mat för dräktig tik som matvägrar?
  • dezibel

Om maten räcker beror ju på vad du har för ras. Testa färskfoder , det brukar ingen hund neka. Dom flesta färskfoder finns i en Plusvariant dvs mer energirikt.
    Ring även en vet. och hör eftersom det är så viktigt med foder till en dräktig och senare digivande tik.

• Lillafrökenfräken

Prata med uppfödaren, en tanke kan även vara att gå över på det valpfoder som du tänkt ge valparna sen. Men prata med din uppfödare och även veterinär och be om hjälp.

• Matematik
    dezibel skrev 2010-07-28 10:32:45 följande:
    Om maten räcker beror ju på vad du har för ras. Testa färskfoder , det brukar ingen hund neka. Dom flesta färskfoder finns i en Plusvariant dvs mer energirikt.
    Ring även en vet. och hör eftersom det är så viktigt med foder till en dräktig och senare digivande tik.
    Glömde skriva det, hon väger runt 25 kg. Färskfoder har jag provat, men hon äter bara det ett par dagar sen tröttnar hon. Tack för svaret.
  • Matematik
    Lillafrökenfräken skrev 2010-07-28 10:35:37 följande:
    Prata med uppfödaren, en tanke kan även vara att gå över på det valpfoder som du tänkt ge valparna sen. Men prata med din uppfödare och även veterinär och be om hjälp.
    4800 är fetare och mer proteinrikt än alla valpfoder jag nånsin sett. Så det hjälper no inte.
    Tack för svaret!
  • hmcc

Låter som kompisens jycke, hon fick åka in och få dropp.

• Donum

Dräktiga tikar brukar matvägra. De svälter dock inte sig själva om de är friska i övrigt, så ta det med ro. Hon äter det hon behöver. 

LORD, grant me the strength to accept fucktards I cannot change.
  • hmcc
    Donum skrev 2010-07-28 22:16:50 följande:
    Dräktiga tikar brukar matvägra. De svälter dock inte sig själva om de är friska i övrigt, så ta det med ro. Hon äter det hon behöver. 
    Matvägrar kanske hon inte gör men hon är säkert illamående som kompisens jycke och inte vill äta av den anleningen...precis som människor kan bli.

Själv låg jag i veckor med dropp och det var inte för att jag matvägrade, jag var dödshungrig och ville inget hellre än att äta.
    Jag skulle inte våga chansa med ett djur efter det jag själv gått igenom..
  • Donum
    hmcc skrev 2010-07-29 07:01:05 följande:
    Matvägrar kanske hon inte gör men hon är säkert illamående som kompisens jycke och inte vill äta av den anleningen...precis som människor kan bli.

Själv låg jag i veckor med dropp och det var inte för att jag matvägrade, jag var dödshungrig och ville inget hellre än att äta.
    Jag skulle inte våga chansa med ett djur efter det jag själv gått igenom..
    Djur är inte människor. 
  • Loreena

Yoghurt eller A-fil är bra som tillskott. Då får de i sig kalcium också.

• Loreena

Min tik brukar äta om jag häller rapsolja på torrfodret.

Annars kan du ju laga egen hundmat.. men det blir ju lite dyrt... typ ris + köttfärs + äggula

• Donum
    Loreena skrev 2010-07-29 11:00:40 följande:
    Min tik brukar äta om jag häller rapsolja på torrfodret.

Annars kan du ju laga egen hundmat.. men det blir ju lite dyrt... typ ris + köttfärs + äggula
    Att testa att laga egen hundmat är inte att rekommendera till en dräktig tik. Komponerar man inte exakt rätt är risken för värksvaghet stor. Bättre att lägga i lite extra gott i specialfodret i så fall. 
  • Barbiegirl

Häll i lite fiskolja? Salmon Oil då får hon även omega 3 =) Våran hund är väääldigt kräsen när det gäller mat men sedan vi började med Salmon Oil så äter han maten,inte annars.

☆*★AMELIA 2/1-06 ☆ FRIDA 1/5-10☆*★
  • hmcc
    Donum skrev 2010-07-29 10:54:14 följande:
    Djur är inte människor. 
    Och då tror du att dom inte kan må dåligt?

Om du visste hur vanligt det är med tikar som mår dåligt av dräktighet.

Man måste vara extra human och uppmärksam när man har djur....visar dom det såhär tydligt har det gått långt.
  • Donum
    hmcc skrev 2010-07-29 12:57:10 följande:
    Och då tror du att dom inte kan må dåligt?

Om du visste hur vanligt det är med tikar som mår dåligt av dräktighet.

Man måste vara extra human och uppmärksam när man har djur....visar dom det såhär tydligt har det gått långt.
    Och då svälter inte friska hundar sig själva. Matvägran är otroligt vanligt hos dräktiga tikar, särskilt runt vecka 4. Att du har legat med dropp betyder inte att det är något konstigt eller alarmerande med matvägran hos dräktiga tikar. 
  • hmcc
    Donum skrev 2010-07-29 13:08:21 följande:
    Och då svälter inte friska hundar sig själva. Matvägran är otroligt vanligt hos dräktiga tikar, särskilt runt vecka 4. Att du har legat med dropp betyder inte att det är något konstigt eller alarmerande med matvägran hos dräktiga tikar. 
    Om en tik inte kan äta pga av att den mår dåligt och inte vill äta tycker jag absolut att en veterinär ska titta på den.

Långt ifrån alla människor ligger ine med drop men det är jäkligt nödvändigt för dom få som det går så illas för.

Man ska inte ignorera djur som mår dåligt.

Det kostar och är bökigt men det får man vara beredd på när man har djur.
  • Donum
    hmcc skrev 2010-07-29 13:22:02 följande:
    Om en tik inte kan äta pga av att den mår dåligt och inte vill äta tycker jag absolut att en veterinär ska titta på den.

Långt ifrån alla människor ligger ine med drop men det är jäkligt nödvändigt för dom få som det går så illas för.

Man ska inte ignorera djur som mår dåligt.

Det kostar och är bökigt men det får man vara beredd på när man har djur.
    Och ditt ställningstagande tycks komma av okunskap kring dräktiga tikars symptom. Matvägran  runt vecka 4 tillhör ett av de vanligaste symptomen hos dräktiga tikar. Att vara dräktig är ingen sjukdom. 
Svar på tråden Bra mat för dräktig tik som matvägrar?