• Jenny1

    Använda klädkammare utan fönster till barnrum?

    Ja, som rubrike lyder - kan man inreda en klädkammare utan fönster som barnrum? Troligtvis kommer inte barnet behöva sova där mer än max 2 år.
    Det är ett ganska litet rum, men en spjälsäng och en liten byrå, och hyllor på väggen får plats.
    Funderar på om man kan ha en nattlampa så det inte blir så jättemörkt på natten. Eller att man sätter in ett "fönster" i dörren?
    Fler som har så här?

  • Svar på tråden Använda klädkammare utan fönster till barnrum?
  • viseversa

    hr en kompis som sov i en klädkammare. Men det var inge bra hon fick ont i huvudet och sov dåligt. tror man behöver ett fönster i ett rum man sover i för att må bra. Hade du velat sova i en klädkammare?

  • Jenny1
    Hannah76 skrev 2010-07-28 08:42:07 följande:
    Hur är luften där inne?
    Det finns ventilation i rummet. Det sitter i alla fall något i taket, som jag tolkar som ventilation. Ska kolla upp det.
  • stavfelet

    Vi hade klädkammaren som lekrum till sonen när vi bodde i en tvåa, men sängen hade han inne hos oss, dock med en avskärmning till sej då vi hade ett väldigt stort sovrum.. Jag hade nog inte låtit han sova där inne, men till alla hans leksaker var det perfekt!


    (¯`°?.¸ ღ♥ Vincent081215 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Jenny1
    viseversa skrev 2010-07-28 08:42:34 följande:
    hr en kompis som sov i en klädkammare. Men det var inge bra hon fick ont i huvudet och sov dåligt. tror man behöver ett fönster i ett rum man sover i för att må bra. Hade du velat sova i en klädkammare?
    Ja, hade klädkammaren varit tillräckligt stor för att rymma en dubbelsäng så hade jag gjort det. Vi bor rätt litet, och planer på ett till barn finns - så då kom jag på det här förslaget.
    Det finns ju fönster i de andra barnens rum, men de är stängda på natten.
    Man kanske kan ta bort dörren, och sätta dit ett draperi istället? Klädkammaren ligger intill badrummet och hallen, så vill ju inte att den lill ska vakna varje gång någon spolar i toaletten.
  • Jenny1
    stavfelet skrev 2010-07-28 08:48:20 följande:
    Vi hade klädkammaren som lekrum till sonen när vi bodde i en tvåa, men sängen hade han inne hos oss, dock med en avskärmning till sej då vi hade ett väldigt stort sovrum.. Jag hade nog inte låtit han sova där inne, men till alla hans leksaker var det perfekt!
    Ok, varför inte sova därinne? Vi kommer själva att sova i vardagsrummet, så jag tänkte att klädkammaren kunde vara en lösning.
  • Stårschan

    Jag minns att min kompis mamma gjorde tvärtom när barnen var i åldern att de "behövde" eget rum. Hon gjorde om klädkammaren till sovrum åt sig själv, med motiveringen att hon ju aldrig var i det rummet när hon inte sov, medan barnen spenderade rätt mycket tid lekandes i sina rum. Och det verkar ha funkat bra.


    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Jenny1
    Stårschan skrev 2010-07-28 08:53:05 följande:
    Jag minns att min kompis mamma gjorde tvärtom när barnen var i åldern att de "behövde" eget rum. Hon gjorde om klädkammaren till sovrum åt sig själv, med motiveringen att hon ju aldrig var i det rummet när hon inte sov, medan barnen spenderade rätt mycket tid lekandes i sina rum. Och det verkar ha funkat bra.
    Tyvärr är den för liten för en dubbelsäng. Och jag och sambon kommer att sova i vardagsrummet. De andra två rummen är redan upptagna av  större barn.
  • frk Carlsson

    Min syrra har så åt sin 2-åring. Hon har sovit därinne (det får bara plats en säng) sedan drygt ett år tillbaka. Funkar fint. De har dock ingen dörr för utan ett draperi bara, så på så sätt kommer det in luft.


    Tuva 060524 ,Vilda 080422 ,Sigge 100609
  • Jenny1

    Tanken är ju den att använda det rummet så länge barnet sover i spjälsäng, sen ska vi ha flyttat till större.
    Och min erfarenhet är att små barn vill inte leka själva inne på sitt rum, utan vill vara där vi vuxna är.

Svar på tråden Använda klädkammare utan fönster till barnrum?