Pcos och astma
någon mer som har erfarenhet av pcos och astma? när är astman bättre/sämre? några tips på hur man ska må bättre?
Vart hitatde du texten från norge skulle vara intressant att läsa, har alrig hört om detta förr. Astma är annars en vanlig forlksjukdom.
har aldrig hört talas om det här. men nu när jag tänker efter så fick jag mens när jag var typ 8-9, i samma veva fick jag astmadiagnos. hade relativt regelbunden och riklig mens fram tills jag var ca 14 då den blev mer sporadisk för att till slut upphöra helt (utom någon enstaka gång per år) när jag var 16-17. hade ganska mycket problem med astman fram tills jag var runt 14-15, efter det har jag haft något enstaka anfall. senaste åren har jag inte haft mens en enda gång och inga problem med astma.
behöver inte ha något samband, men skulle kunna. intressant!
Oj jag trodde att jag hade inställt att jag skulle få mail om någon svarade på inlägget men det hade jag tydligen inte...
här är sidan som jag hittade: http://www.pcoscoach.com/pcos_and_asthma.html
några fler som har erfarenhet av pcos och astma?
Hej!
Jag har också PCOs och astma (dock lindrig). Jag har aldrig tänkt på att det skulle finnas något samband, men jag ska fundera... Intressant tanke faktiskt.
Vad jag också tyckte var intressant var att du skrev att du har 14 dagar mellan dina menstruationer - precis som jag! Jag har aldrig hört talas om någon annan som har haft så sätt.
Vad har läkarna sagt till dig om det?
I början när jag sökte hjälp var det som om de inte riktigt trodde på att det GICK att ha så tätt (jag fick så tätt för ca 7 år sedan, hade inte så innan). Men uppenbarligen går det ju. Jag har oftast relativt riklig mens också, vilket resulterade i alldelse för lågt blodvärde.
Annars verkar det ju som om de flesta med PCO tvärtom har ovanligt glest mellan mensen, vilket jag också hade till och från innan den började komma så tätt...
(Ursäkta, det var inte det du undrade, men det var så intressant tycker jag)
Jag fick p-piller för att slippa ha så täta blödningar, men det hjälper ju bara medans jag tar dem och jag blir så arg av dem - får väl hormonsvängningar eller något.
Nu har vi försökt får barn i typ tre år så då har det ju inte varit aktuellt heller. Jag har provat pergotime för att få ägglossning, och då har mensen kommit med längre mellanrum men jag har inte lyckats få mer än en ägglossning av det så nu är vi inne på vår första IVF behandling och hoppas så klart att det ska gå vägen den här gången! Det hävdas ju att PCO är en ganska bra diagnos i IVF-sammanhang eftersom vi ofta har bra kvalitet på äggen när man väl lyckas få dem att mogna och släppa...
Jag har dock inte problem med övervikt så jag kan inte förlita mig på något sådan för att få saker och ting att rätta till sig...
Tack för tummhållningen!
Jag är strax under 30, och fick veta att jag hade PCO i sambamd med fertilitetsutredningen för 2,5 år sedan. Men då hade jag ju haft konstig mens länge. Konstigt egentligen att ingen berättade att det kunde vara det tidigare, för jag hade ju sökt för min konstiga mens långt innan dess.
Hur gammal är du? Och har ni sökt hjälp?
Jag är 28 och sökte gyn för några månader sen när mensen hade strulat ett tag och fick då veta att jag har pcos. Gynekologen så att jag får återkomma om jag fortsätter ha så mycket mens. Då hade jag haft blödning konstant i en och en halv månad. Jag uppfattade det dock som att man måste ha försökt ett år innan de gör en fertilitetsutredning och vi har bara försökt två månader.