• Anonym (Lessen)

Hur mycke får chefen lägga sig i ens privatliv?!

Jag är just nu sjukskriven pga att jag kräker konstant under min graviditet. I morse ringde min chef hem till mig, jätte iriirterad och berättade att graviditet minsann inte är en sjukdom osv. Nä det är jag fullt medveten om, men symtomen kanske gör att jag just nu inte kan fungera som normalt.

Jag har dessutom en tarmsjukdom som jag brukar få medicin mot, vilken jag inte kan äta nu så det medför att jag har diarre flera ggr om dagen. Om en icke gravid person kräkt upp till 10 gg/dag och har diarre *flera så hade det väl inte varit någon fråga om att denna personen inte skulle jobba?!

Jag har ett jobb där jag är med människor hela tiden, vilket gör att jag inte bara kan springa ifån och gå på toa hela tiden. Min chef trodde inte alls att min läkare skulle förlänga min sjuksrivning. Vilket jag är 99,99% säker på att dom gör då jag pratat med dom ang detta.

Sedan undrade min chef vad det är för mediciner som jag inte får ta när jag är gravid. Får dom ens fråga det? Hur mycke får dom lägga sig i mitt liv? Räcker det egentligen inte med att dom vet ATT jag är sjuksriven och får ett intyg på det av min läkare? Eller har chefen rätt att veta VARFÖR?!

Detta är absolut inte första gången chefen ringer och är otrevlig. Jag var hemma och "vabbade" ett par ggr i våras, då ringde denne flertlaet ggr och frågade vad det var för del på mina barn, samt om dom inte hade någon pappa som kunde vara hemma med dom, för det gärller att jag ställer upp på mitt jobb. Jag sätter dom i en svår situation nu mitt i sommaren om jag inte är där. En gång sa min chef  til mig " Jag räknar med att du fixar barnakt och är åter på jobb i morron".

Jag blir bara så lessen!
    Jag är tyvärr inte med i facket så jag kan inte få hjälp därifrån. Min chefs chef säger inte så mycket uta håller sina "under chefer" om ryggen så gott det går.....

Jag vet egentligen inte vad jag ville med detta, känner mig bara så lessen och överkörd! Inte ens ett litet grattis eller vad kul kunde dom klämma ur sig, bara ringa hem och klaga!

• Svar på tråden Hur mycke får chefen lägga sig i ens privatliv?!
  • Queenie70

Nej, chefen behöver bara få veta ATT du är sjukskriven. Inte varför, eller vilka mediciner du tar. Och har ingen som helst rätt att trakassera dig i hemmet när du eller barnen är sjuka.

• Senap

Att kräkas onormalt mycket är en sjukdom även om det är pga graviditet.
    Jag har varit sjukskriven i stort sett hela tiden under båda mina graviditeter med diagnos hyperemesis gravidarum, dvs kraftiga kräkningar pga graviditet.

My sugar is raw
  • Anonym

Gå genast med i facket. De ska hjälpa dig från första dagen. Du kan ju gå ur sen om du skulle vilja.

Som ovanstående säger, chefen har ingen rätt att veta vad du är för sjuk. En del kan ju tex ha psykiska problem som normalt sett inte påverkar deras liv, men som de måste vara sjukskrivna för ibland och en del skäms ju för det.

• crazy mom

Man behöver inte berätta varför man är sjukskriven vad jag har förstått. Chefen och lönekontor ska ju få kopia på sjukintyg och vad jag förstått så räcker det att visa sidan nr 2 med datum för sjukskrivning. (lönekontoret ska dock ha båda sidor) och detta kan ju ställa till det om man jobbar på ett mindre företag där chef även jobbar med det administrativa. I kommunen sitter chef och lönekontor långt ifrån varandra.

Det är INTE rimligt att chefen ringer upp och konfronterar på detta sättet!!!

Hänvisa till att det är privat i fortsättningen. Vänligt men bestämt. =)

Håller med om att du borde gå med i facket.

• Anonym (Lessen)

Tack  för era svar=)
    Jag skall till läkaren i morron, han vet ju min siutation.
    Ska ringa facket i eftermiddag.

Nästa gång dom ringer kommer jag att säga att jag inte är villig att disskutera mitt privatliv, vänligt men bestämt.

• Anonym (sr)

Stå på dig!! Chefen har ingen rätt att göra såhär. Hoppas att du verkligen går med i facket, dom är bra att ha när det är jobbigt.. Lycka till!!

• Anonym
    Queenie70 skrev 2010-07-28 11:44:13 följande:
    Nej, chefen behöver bara få veta ATT du är sjukskriven. Inte varför, eller vilka mediciner du tar. Och har ingen som helst rätt att trakassera dig i hemmet när du eller barnen är sjuka.
    Fast det där är en sanning med modifikation i praktiken.

Visst, din chef har ingen rätt att få veta vad du är hemma sjuk för men han/hon har samtidigt rätt att få ta del av läkarintyg och veta vad du lider av eftersom han/hon måste se om du kan jobba med något annat på din arbetsplats än din ordinarie arbetsuppgift.
  • Queenie70
    Anonym skrev 2010-07-28 13:18:26 följande:
    Fast det där är en sanning med modifikation i praktiken.

Visst, din chef har ingen rätt att få veta vad du är hemma sjuk för men han/hon har samtidigt rätt att få ta del av läkarintyg och veta vad du lider av eftersom han/hon måste se om du kan jobba med något annat på din arbetsplats än din ordinarie arbetsuppgift.
    Mig veterligen behöver du bara visa upp kopia på den sidan av sjukintyget som säger att du är sjukskriven, den andra sidan där det står varför behöver chefen ej få ta del av. Bara FK.
  • Anonym
    Queenie70 skrev 2010-07-28 13:23:24 följande:
    Mig veterligen behöver du bara visa upp kopia på den sidan av sjukintyget som säger att du är sjukskriven, den andra sidan där det står varför behöver chefen ej få ta del av. Bara FK.
    Arbetsgivaren har rätt att få en kopia av läkarintyget. Visst kan man stryka över vad för sjuk man är men de har ändå rätt att veta för att se om du kan jobba med andra saker på arbetsplatsen och när det det handlar om rehabilitering.
  • Anonym

Min chef var jätteknäpp han med, jobbar inom vården och fick svår foglossning i fjärde månaden så jag blev sjukskriven, inte populärt kan jag säga.
    Sen innan det så gnällde han så fort jag behövde vabba, min son hade dåligt imunförsvar och var sjuk jämt, samt att han behövde opereras och att jag då var tvungen att vara hemma både före och efter operationen, totalt tre veckor, men inte heller det verkade vara en giltig orsak, han tyckte jag skulle lämna mitt nyopererade barn på dagis två dagar efter operation. Sen säger han att min sambo kan vara hemma, men ekonomiskt så är det bättre att jag är hemma vid vab.
    NU har vi tack och lov en ny chef, som dessutom har småbarn själv så han förstår lite mer vad det handlar om.

Men nej, dem har inte rätt att lägga sig i ditt privatliv, men däremot begära kopia på sjukintyget, och där står ju vad man har för fel.

Svar på tråden Hur mycke får chefen lägga sig i ens privatliv?!