• Nigella

Vad gör man efter 4 Pergokurer?

Har precis fått mens efter min andra Pergokur
    Pratade med en läkare för ett tag sen som sa att jag nu kan göra 2 kurer till men jag kom mig aldrig för att fråga vad man gör sen, om man inte blir gravid efter de kurerna? Får man inte ta fler Pergokurer då? Gör man ett uppehåll? IVF?? Nån som vet?

(Har ett barn som kom till på första Pergoförsöket och jag fick ägglossning på dubbelkur denna gång så jag svarar ju i alla fall på Pergotime..)

• Svar på tråden Vad gör man efter 4 Pergokurer?
  • Stella Kardunn

Det verkar bero lite på vilken läkare man går till. I mitt fall var det också dubbelkur som jag svarade bäst på, då fick jag helt enkelt fortsätta på det tills vi hamnade i Ivf karusellen istället...

• Nigella

Men hur många kurer fick du ta innan IVF?

• Stella Kardunn

Jag har ätit pergotime i omgångar i flera år, men började med dubbel kur i februari -09 och åt utan uppehåll tills jag plussade i september -09, sen började jag om i nov-dec och åt tills maj.

• saraandreas

enligt min läkare ska man äta minst sex månader innan man försöker med annat, i vårt fall skulle det bli provrörs. har ätit enkel i fyra månader o ska äta tre månader till innan vi går vidare

• slapparen

jag har fått till svar att så länge man svarar på tabletterna, d v s får bekräftat ägglossning, så är det bara och knapra på.

Jag åt fem kurer på raken. Gravid på femte och fick MA i vecka 13. Nu har jag ätit ytterligare tre kurer, skulle ha blivit fjärde nu men Pergo restnoterat så det bidde inget... :(

• Finmamma

jag har avslutat min 4 enkel kur nu...väntar på äl men tror ej det blir ngt denna gången...av alla 4 kurer fick jag äl 1 gång blev gravid men fick ett tidigt missfall.

Det jag undrar är om dem kommer dubbla min kur nu??

Min gyn säger att det behöver inte betyda att man får äl av dubbelkur om man får IBLAND av enkelkur...
    Känner mig ganska nere, får man ingen äl kan man ju inte ens FÖRSÖKA bli gravid el förvänta sig ngt...

• Nigella
    Finmamma skrev 2010-08-01 15:40:34 följande:

jag har avslutat min 4 enkel kur nu...väntar på äl men tror ej det blir ngt denna gången...av alla 4 kurer fick jag äl 1 gång blev gravid men fick ett tidigt missfall.

Min gyn säger att det behöver inte betyda att man får äl av dubbelkur om man får IBLAND av enkelkur...
    Känner mig ganska nere, får man ingen äl kan man ju inte ens FÖRSÖKA bli gravid el förvänta sig ngt...

Vet inte om de dubblar kuren.. Jag blev ju gravid på enkelkur förra gången men denna omgång fick jag inte ÄL på enkelkur så då dubblade de direkt.
  • Stella Kardunn

Jag fick gå från enkel till dubbel kur när min Gynläkare inte tyckte att mitt S-progesteronprov visade det resultat hon ville....och jag har i princip alltid fått utslag på ÄL test även som obehandlad.

• 76Åsa

Varför får du pergo? Har du pcos?
    För om man har pcos så kan man även hjälpa till själv till viss del med koständring. Det hjälpte mig, då fick jag tvillingar!

• 76Åsa

Finmamma: Jag åt LCHF. Strikt!!! Alltså så gott som inga kolhydrater och bara proteiner och fett. Jag åt ingen frukt och inte ens grönsaker eftersom det innehåller lite kolisar.
    Lågkolhydratkost kan enligt vissa läkare få pco att minska och kanske till och med få det att gå tillbaka. Kolhydraterna ökar på insulinet som i sin tur ökar på shbg som i sin tur ökar på testosteronet. Och om testosteronet ökar så ökar det på insulinet som i sin tur..... osv osv så går det bara runt!

Enda sättet att bryta är att inte ge kroppen något som den kan omvända till glukos. Därför ryker all stärkelse oxå, pasta, potatis mm.

Så jag tog en enda pergotime-tablett, en endaste gång. Under några veckor innan hade jag startat med lchf och visp så blev det tvillingar.
    Kanske hade det blivit så ändå, bara tack vare tabletten? Men min gynläkare sa.: "Oj, vad mycket pco du har!" Så därför undrar jag om bara en liten tablett skulle kunna ge mig tvillingar?? Jag tror därför att min kost spelade roll där.

läs på www.lchf.se eller på www.skaldeman.se eller på blogg.passagen.se/dahlqvistannika

• LillaMy3
    Finmamma skrev 2010-08-01 15:40:34 följande:

Uff. Hoppas du får öka för gyn om det inte blir äl nu. Jag fåt inte öka för min, för jag får äl, men bara så seeeeen (dag 25-26 ca).

Denna cykel blir det ingen pergo för de är slut runt där jag bor. Håller med om att det är deppigt att inte få en äl att  försöka på ens
Svar på tråden Vad gör man efter 4 Pergokurer?