• Anonym (TS)

ikea handla-kort räntefritt?

Hej
    Undrar om Ikeas Handla kort, hemkreditskort är räntefritt?
    Det står följande på deras hemsida;  "Nu har du möjlighet att delbetala räntefritt i 6 eller 12 månader"

Men sedan också "Vid en skuld på 10 000 kr och 6 månaders räntefri delbetalning är den effektiva räntan 8,8 % och 7,6% vid 12 månader. Väljer du att betala in ett lägre belopp än aviserat månadsbelopp för räntefrihet gäller istället allmänna villkor för Hemkrediten." samt "Den effektiva årsräntan är f.n. 18,00 % vid en skuld på 10 000 kr"

Är det räntefritt? Känner mig korkad nu som inte förstår det här, har aldrig tidigare tagit något på kredit. Men nu ska vi flytta till hus och det kommer dra iväg på en hel del utgifter. Vi hade tänkt vänta med uppfrächning av köket, tills nästa månads lön. Men om det är räntefritt så skulle man kunnat ta det nu när vi ändå har tid under semestern.

• Svar på tråden ikea handla-kort räntefritt?
  • Anonym (TS)

Ännu en fråga, om jag väljer ex 6mån avbetalning men vill betala av det på ex 2månader. Går det eller är jag bunden till att betala under 6mån?

• Anna undrar

Det brukar vara så att de tar en avgift, säg 100 kronor per månad, och genom att kalla det avgift så är det inte ränta = räntefritt.

Är du med i facket? De brukar ha sk medlemslån, dvs lån du kan ta hos Nordea med en förmånlig ränta, tror den var 4.5 % sist jag tog lån.

Banklån brukar alltid vara billigare än krediter.

Ja, du kan betala in i förskott.

Svar på tråden ikea handla-kort räntefritt?