Asperger - hur gammalt var ditt barn när du började märka tecken och vad var det som var annorlunda?
Jag har en 3,5-årig son och vi har tidvis funderat över om han kan ha någon svårighet inom autismspektrat, t ex Asperger. När han var mindre, ca 1,5-2, var han extremt rädd för höga ljud, kunde t ex börja gråta om vi satte på dammsugaren och skrek att vi skulle stänga av. Han var då också väldigt intresserad av fläktar av olika slag. Han började på dagis i den vevan och de påpekade att han var annorlunda i kommunikationen men jag förstod aldrig riktigt hur de menade. Själv hade jag dock lagt märke till att han ibland inte svarade på tilltal och bara fortsatte göra det han höll på med.
Idag tycker jag att ljudkänsligheten har minskat. Han verkar fortfarande tycka det är obehagligt att vistas i högljudda miljöer som t ex äventyrsbad, men han vill inte längre gå därifrån. Fixeringen vid just fläktar har övergått i ett mer allmänt intresse för allt tekniskt och mekaniskt, borrmaskiner och andra verktyg t ex. (Vi renoverar här hemma!) Han är väldigt intresserad av hur saker fungerar och skruvar isär saker så fort vi vänder ryggen till.
Lekmässigt tycker vi att han är lite efter andra barn. Det är fortfarande mest bredvidlek, men gärna tillsammans med andra. Han frågar själv ofta efter att gå och leka med andra barn. Jag tycker dock att han är lite udda jämfört med jämnåriga och ibland verkar vissa tycka att han är något märklig. Ska tilläggas att han alltid varit väldigt blyg och brukar bli mer "normal" efter en stund.
Han har en tendens att vara svår att få blickkontakt med, och viftar ibland i andra barns ansikten mer än vad de antagligen är bekväma med. Han gillar inte när saker inte blir som han tänkt sig, det är viktigt för honom att få göra på sitt sätt, annars kan han bli jättearg.
Idag går han på ett annat dagis och de verkar inte lika oroliga, även om de fått jobba en del med att få honom at fungera i t ex matsituationen. Förut kunde han helt plötsligt gå iväg från bordet om han fick för sig att han skulle göra något annat. De verkar också behöva lägga mer energi på honom än på de flesta av de övriga.
Vi funderar på om han behöver utredas och känner ingen som har barn med liknande svårigheter, skulle vara skönt att höra lite mer från någon varit i samma sits.
MIN FRÅGA: är det någon som har ett barn med diagnosen Aspergers syndrom som vill dela med sig av sina erfarenheter? Hur märktes det? I vilken ålder? När utreddes ditt barn?
Stort tack på förhand från en orolig mamma!