• snart bebis

Grind som håller ute katterna från barnets rum

I januari kommer vårt första barn. Vi har två katter varav den ena biter på allting. Vill helst kunna hålla katterna utanför rummet, men samtidigt kunna se och höra barnet när det sover/leker i sitt rum. Är det någon som vet om det finns någon hög grind liknande barngrind, men som är så pass hög att katterna inte hoppar över den?

• Svar på tråden Grind som håller ute katterna från barnets rum
  • cherrypie

Men hur ska du göra när barnet inte är i rummet? Eller hade du tänkt ha bebisen i sitt rum hela tiden?

• snart bebis

Nej, såklart inte. Jag menar att jag inte vill att den ena katten biter på leksakerna då han biter på precis allting. Däremot biter han inte människor. Han är en väldigt snäll katt, men tycker om att träna tänderna tydligen....

• cherrypie

aha:D då fattar jag:D kan du nite köpa lite bit leksaker till katten med mynta eller nått så han har sina... Eller försöka vänja bort honom från bitandet...

• Stårschan

Min första tanke var en lätt innerdörr med myggnät (bara för att svärföräldrarna har en sådan i stugan)

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Erase

Katter kan ju tyvärr hoppa nästan hur högt som helst..... Alternativt så klättrar de ...
    Vi tillverkade dock en slags gallerdörr av kompostgaller, väldigt enkel, som täckte hela dörröppningen.
    Gångjärn av märlor & några haspar att stänga med. Inte direkt vackert, men det höll katterna utestängda från det rummet ! Tungan uteKatt

• Anatha

Myggnät som du fäster med karborrband borde hålla katterna ute.

• snart bebis

Han är 8 år gammal och vi har försökt få honom att sluta bita på allting på en massa olika sätt under hans livstid.  Kattleksaker går åt som smör, de blir sönderbitna på ett par dagar, och han nöjer sig inte med dem. Det är faktiskt ett rätt jobbigt problem. Ett par av mina favorittröjor har rykt på sistone då jag är lite mer förvirrad nu som gravid och glömmer att plocka undan sådant som jag vill ha för mig själv. Han biter på böcker,  tangentbord, fjärrkontroller, mobiler, ja allt som är hårt och sticker ut så han får tag på det....
    Men jag ska testa det där med mynta, för det har jag inte gjort förr. Är dock lite skeptisk till att det funkar. Men prova går ju alltid.

• snart bebis
    Erase skrev 2010-07-28 13:14:51 följande:
    Katter kan ju tyvärr hoppa nästan hur högt som helst..... Alternativt så klättrar de ...
    Vi tillverkade dock en slags gallerdörr av kompostgaller, väldigt enkel, som täckte hela dörröppningen.
    Gångjärn av märlor & några haspar att stänga med. Inte direkt vackert, men det höll katterna utestängda från det rummet ! Tungan uteKatt
    Hur högt byggde ni gallerdörren?
  • snart bebis
    Stårschan skrev 2010-07-28 13:14:05 följande:
    Min första tanke var en lätt innerdörr med myggnät (bara för att svärföräldrarna har en sådan i stugan)
    `Bra idé, men jag tror att de skulle riva sönder nätet.
  • lavendeln
    snart bebis skrev 2010-07-28 13:21:53 följande:
    `Bra idé, men jag tror att de skulle riva sönder nätet.
    Du kanske kan ha någonslags plywood längst ner dit katterna når när de sträcker sig och nät upptill
  • Erase
    snart bebis skrev 2010-07-28 13:20:34 följande:
    Hur högt byggde ni gallerdörren?
    Den täckte hela dörröppningen !  Man får (för stadgans skull lägga gallerna lite omlott)
    Måste även få råda dig om att totaldissa tipset med myggnät & plywood.... Vi testade myggnät för fönstrena & katterna rev ner det , helt söndertrasat, på noll komma nix !  Plywood nertill kan jag inte heller tro på... Våra katter hoppar ledigt upp på bokhyllan som är över 2 meter hög, så en låg plywoodskiva tror jag inte hindrar din buse Flört
  • KasperSixten

våra katter rörde inget som hade med vår bebis de första 2 åren...... så kanske blir det inget problem för er heller!

Jag var orolig för vad katterna skulle kunna hitta på, de älskade att sova i barnsängen och skötbordet innan grabben anlände men sedan gick de omvägar för att slippa se honom mer än nödvändigt.  

• Svala

Jag skulle nog ha en tunn dörr med nät.
    Det finns ju myggnät och annat nät i metall som inte går sönder.

• Grazila

Katterier brukar köra med en enkel ram som är lika stor som dörren, sen slår man på hönsnät. Billigt och bra.

• Mizzz

Har ni provat att gnida in saker i citron? De flesta katter hatar den lukten och för vår katt räckte det att vi gjorde det ett par gånger i månaden ett par månader och sen har de låtit bli sakerna utan det. Det är ju dessutom helt ofarligt för oss människor ;)

• Mamadrutt
    Grazila skrev 2010-07-28 21:02:48 följande:
    Katterier brukar köra med en enkel ram som är lika stor som dörren, sen slår man på hönsnät. Billigt och bra.
    Låter som en bra idè, känns som att det skulle vara obehagligt att klättra i för små katt tassar också.
  • snart bebis

Tack för alla användbara tips! Det bästa vore ju om det blir som KasperSixten skriver, att de inte kommer vilja vara där bebisen varit. Men annars har jag ju en del tips nu.
    En fråga till: Är det någon som vet om det finns lite högre barngrindar någonstans? Tänkte att man kunde börja med att testa det och om det inte fungerar, kanske göra detta med metallnät eller liknande som föreslagits här.

• KasperSixten
    snart bebis skrev 2010-07-29 11:00:26 följande:

Tack för alla användbara tips! Det bästa vore ju om det blir som KasperSixten skriver, att de inte kommer vilja vara där bebisen varit. Men annars har jag ju en del tips nu.
    En fråga till: Är det någon som vet om det finns lite högre barngrindar någonstans? Tänkte att man kunde börja med att testa det och om det inte fungerar, kanske göra detta med metallnät eller liknande som föreslagits här.

Jag såg i babylands katalog (eller om det var babyproffsens?) att det fanns något som hette hundgrind. Den såg likadan ut som vanliga trappgrindar men var betydligt högre. 
Svar på tråden Grind som håller ute katterna från barnets rum