• skrållan1978

hur göra för o höja mitt järnvärde???

har extremt lågt HB, o vill inte stiga trots niferex dagligen... mätte idag o det låg på 89.. är YR, TRÖTT, MÅR ILLA,o känner mig allmänt urlakad faktiskt... Ngn som haft liknande o har ngn dunderkur för att få upp det?? Är i v 27 bara så är ju många veckor kvar, o jag vill inte det ska sjunka ännu mer nu...

• Svar på tråden hur göra för o höja mitt järnvärde???
  • jomi

Vill med veta!!!
    Är bara i v19 och mår skit pga dåliga värden.....

Längtar.....
  • LullanK

Hur många niferex äter du varje dag då? Å tänker du på att inte äta i samband med intag av kalcium?
    Sedan får du väl kolla annan järnrik kost och se till att få i dig det oxå.
    Jag höjde rätt fort när jag började ta dubbla tabletter och det i samband med ett glas c-vitamin brus. Va min BM som tipsade om det. Hade dock inte så lågt som du!
    Fråga din BM om tips annars!
    Lycka till!

Linus 070502 & Lillebror 100802
  • Jungfrulycka

Då måste du höja dosen..prova med 2 st istället för 1. Vad har din BM sagt? Det var mycket lågt HB och jag hade kontaktat min BM angående detta!

• skrållan1978

var ju hos bm idag var då jag fick reda på det låga järnvärdet...(89). Ska öka dosen till 3 om dagen, men jag oroar mig ändå... till råga på allt fick jag ta leverprover idag då jag fått sån fruktansvärd klåda på kroppen, som dom tror kan vara hepatos=//// kliar så jag blir galen o river sönder mig, värst i händer o på överkroppen, mage, rygg o armar...

• Mabaja

Är fortfarande hb som är lågt, hade du haft ett järnvärde på 89  hade du varit en järnbit hela du då järnnivån ska ligga mellan 20-30. HB är blodvärdet, röda antikroppar!

Om det inte funkar med niferex, testa andra järntabletter, typ duroferon. Drick blutsaft, käka broccoli, blodpudding, jordgubbar, spenat och annan järnrik kost!

• milli79

Jag åt super-c (märke: Great Earth), c-vitamintabletter som utsöndras gradvis på 1000mg förra graviditeten och hade som lägst järnvärde på 133. Behövde aldrig äta järn. C-vitaminer höjer järnvärdet mycket, men jag rekommenderar de som utsöndras sakta. Tror järnvärdet kan höjas med hela 100% per 1000mg c-vitamin så helt klart värt att testa + att det hjälper så att man inte blir förstoppad lika lätt.

• Teskedsmamman
    Mamma till W skrev 2010-07-28 15:24:26 följande:
    Är fortfarande hb som är lågt, hade du haft ett järnvärde på 89  hade du varit en järnbit hela du då järnnivån ska ligga mellan 20-30. HB är blodvärdet, röda antikroppar!

Om det inte funkar med niferex, testa andra järntabletter, typ duroferon. Drick blutsaft, käka broccoli, blodpudding, jordgubbar, spenat och annan järnrik kost!
    antikroppar?? Om man ska knäppa någon på näsan kanske man ska kolla upp så att man skriver rätt. Röda blodkroppar....

-----------------------------------------------

TS: Testa med att ta tabletterna med c-brus på kvällen vid läggdags. Jag har haft stora problem med blodvärdet i alla mina graviditeter men har lyckats bra den här gången just med kvällstricket.
    Dessutom kan du testa, gröna grönsaker i massor, blutsaft osv....
    3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Mabaja
    Teskedsmamman skrev 2010-07-28 16:06:37 följande:
    antikroppar?? Om man ska knäppa någon på näsan kanske man ska kolla upp så att man skriver rätt. Röda blodkroppar....

TS: Testa med att ta tabletterna med c-brus på kvällen vid läggdags. Jag har haft stora problem med blodvärdet i alla mina graviditeter men har lyckats bra den här gången just med kvällstricket.
    ursäkta att jag skrev fel då...
  • Smultron81

Hehe kom hit o drick vattnet hos svärisarna deras egna vatten är jättejärnrikt. Men smakar urk tycker iaf jag.
    Bra tips ska jag ta till mig med. Kanske ska börja med c vitamin redan iaf.

• Namin

Som sagts innan:

*Öka dosen järntabletter
    *Ät mer järnrika livsmedel
    *Ta inte järnet tillsammans med kalcium (mjölk etc)
    *Ta järnet tillsammans med c-vitamin (ex ett glas juice)

• vivianne

jag mådde illa av Niferex och åt Hemofer istället. Inte lika starka men tas tydligen upp av kroppen på något annat sätt (annan typ av järn eller något). Man kanske kan ta både och vid riktigt dåliga värden?

I alla fall, gör som tipsats ovan och ta det tillsammans med c-vitamin. Inte samtidigt som kaffe/thé/mejeriprodukter.

Jordgubbar är både gott och järn- samt c-vitaminrikt så ät så mycket du orkar nu när det finns färska att köpa!

• mama84
    Teskedsmamman skrev 2010-07-28 16:06:37 följande:

Hihi..hejar på!

Jag hade svårt att få upp mitt järnvärde min första graviditet och då började jag ta mina järntabletter samtidigt som jag tog både c-vitaminbrus och mittval kvinna och det hjälpte faktiskt, det tog två veckor visserligen med det steg till sist! 
  • sokratez mor

Min B.M gav mig rådet att ta 3 Niferex om dagen o det verkar funka.Jag blandar dessutom i 2 tsk Nässelpulver i min morgon smoothie men det funkar att blanda med ett glas vatten också, det finns att köpa på naturapoteket och är oerhört järnrikt

Lycka till!!

• Dill

Hade 109 i början av min graviditet och har nu 118 i v. 42. Har fått experimentera lite fram och tillbaka under graviditeten, men det som verkligen fått upp värdet "cocktailen" 2 Hemofer Plus (=järn + folsyra) + 2 Niferex + 1 Folsyra som jag tar vid läggdags. Äter dessutom 2 Mitt Val Kvinna i samband med måltid. Har inte tänkt på att äta särskilt järnrik mat, så jag är glad att jag fått upp det såpass ändå. Det som tagit skruv är den extra folsyra jag tagit och som hjälper kroppen att ta upp järnet. Annars instämmer jag i föregående inlägg att tänka på vad du äter. Mycket rött kött och blodpudding t.ex. Lycka till!

Svar på tråden hur göra för o höja mitt järnvärde???