• Anonym

lånelöfte från swedbank idag

Fick preliminärt besked från Swedbank idag på mejlen att vi var beviljade lån på 2,2 milj.

De skrev att de skulle ringa de närmsta dagarna och meddela det så att det blir slutgiltigt.

Nu kan de väl inte neka oss om vi har fått ett preliminärt besked eller? Vi har ett hus sedan innan som vi kommer gå med vinst på med ca 600 000:-

• Svar på tråden lånelöfte från swedbank idag
  • BeautifulFlower

klart ni  kan bli nekade..därav ordet "preliminärt"..men det ser lovande ut.

• Anonym

Men vad gör att vi ev skulle bli nekade ??

• Maskot

Jag tror att den som gått igenom era papper ser att ni kommer att bli beviljade på de uppgifter ni lämnat. Varje ärende tas dock upp på ett möte med flera bankmänniskor och inget är ju helt klart innan lånet är beviljat.

Jag tycker inte ni ska vara nervösa, det ser bra ut- men ta inga avgörande beslut innan ni fått ett riktigt lånelöfte!

• Anonym

Klart ni kan bli nekade.
    Det är ju bara ett preliminärt svar ni fått.

• Anonym

Varför Swedbank???? Kolla alla olika alternativ säger jag. Vi kollade runt hos samtliga banker innan vi tog lån.

• Anonym (kossan)

Jo ni kan bli nekade.

Vi fick ett lånelöfte på 700 000 kr och maken ringde och sa att han behövde göra om låenlöftet till ett lån på 500 000. De hade inte tid att träffa honom innan dess men sa att det var helt lungt att skriva köpekontrakt och betala handpenning. Nu står vi här och väntar på besked, vilket kan bli precis hur som helst!

Mäklaren förstår inte vad hon håller på med och ingen annan heller men vi ska ge det några dagar till sedan ska vi försöka med annan bank.

• Anonym
    Anonym (kossan) skrev 2010-07-28 20:40:28 följande:
    Jo ni kan bli nekade.

Vi fick ett lånelöfte på 700 000 kr och maken ringde och sa att han behövde göra om låenlöftet till ett lån på 500 000. De hade inte tid att träffa honom innan dess men sa att det var helt lungt att skriva köpekontrakt och betala handpenning. Nu står vi här och väntar på besked, vilket kan bli precis hur som helst!

Mäklaren förstår inte vad hon håller på med och ingen annan heller men vi ska ge det några dagar till sedan ska vi försöka med annan bank.
    Fast om lånelöftet är på 700 000 så är det ju upp till 700 000 kr, det är ju inte ett krav att ni måste ta ut på hela. Men lånet måste ju så klart läggas upp och det kan ju va det som ta tid, men ni behöver ju inte ett nytt lånelöfte för att få mindre belopp i lån... I alla fall har jag väldigt svårt att tro det...
  • lillangel

Finns bättre banker en Swedbank faktiskt sbab är bra för bolån samt seb.

• Anonym

Så jag har rätt att byta ban när jag säljer min nuvarande gård och ta de nya lånen på den nya banken ??

• trettioplus

Även generella lånelöften innehåller villkor för att lånet ska betalas ut. Är det preliminärt så är det såklart också så.
    Det kan vara saker som att förhållandena ser likadana ut som när ni fick löftet (era jobb, er kontantinsats, era lån, bankens ekonomi etc), men det beror också på vad det är för fastighet ni ska köpa, om de anser det vara värt så mycket som ni är beredda att ge för det och så.
    Oftast krävs att man först har kontrakt på att man sålt den gamla fastigheten innan man tecknar lån för en ny.

• Anonym (kossan)
    Anonym skrev 2010-07-29 11:05:04 följande:
    Fast om lånelöftet är på 700 000 så är det ju upp till 700 000 kr, det är ju inte ett krav att ni måste ta ut på hela. Men lånet måste ju så klart läggas upp och det kan ju va det som ta tid, men ni behöver ju inte ett nytt lånelöfte för att få mindre belopp i lån... I alla fall har jag väldigt svårt att tro det...
    Nej givetvis är det inget krav, det är ju upp till 700. Ett nytt lånelöfte hade vi ju bara behövt om beloppet varit högre. Swedbank verkar ha något emot oss så vi kommer at byta bank hur det än går!
  • trettioplus
    Anonym (kossan) skrev 2010-07-28 20:40:28 följande:
    Jo ni kan bli nekade.

Hur ser er kontantinsats ut och hur mycket kostar huset ni ska köpa?

Jag har också upplevt konstigheter med Swedbank och därför bytt till Nordea, där bemötandet var helt annorlunda. Anledningen kan delvis vara att Swedbank går ganska dåligt och fått krav på sig att vara hårdara när det kommer till att låna ut. Med följden att kunderna byter bank istället.
  • Anonym (kossan)
    trettioplus skrev 2010-07-29 11:35:54 följande:
    Hur ser er kontantinsats ut och hur mycket kostar huset ni ska köpa?

Jag har också upplevt konstigheter med Swedbank och därför bytt till Nordea, där bemötandet var helt annorlunda. Anledningen kan delvis vara att Swedbank går ganska dåligt och fått krav på sig att vara hårdara när det kommer till att låna ut. Med följden att kunderna byter bank istället.
    Huset, eller gården, kostar 575 00 kr. Vi har lagt 57 500 kr i handpenning och kommer att betala lagfart och pantbrev kontant också.
  • trettioplus
    Anonym (kossan) skrev 2010-07-29 11:38:27 följande:
    Huset, eller gården, kostar 575 00 kr. Vi har lagt 57 500 kr i handpenning och kommer att betala lagfart och pantbrev kontant också.
    Förutsätter att det saknas en nolla. Rent lånemässigt (hur de får låna ut) så ska det ju gå, även om ni antagligen får ett litet topplån. Säger swedbank nej så bör det inte vara några bekymmer att få någon annanstans, förutsatt att ni har fasta jobb, inga betalningsanmärkningar och så.
  • Anonym (kossan)

Detta lån är bara på maken. Eftersom jag är studerande och timanställd så försörjer jag mig själv och maken är bara försörjningsskyldig dottern.

har adlrig någonsin haft nåon anmärkning och maken tjänar 400´ per år... Det blir nog ett byte av bank, jag ser ju själv nu när jag skriver hur galna de är!

• sarasarasara
    Anonym (kossan) skrev 2010-07-29 11:46:50 följande:
    Detta lån är bara på maken. Eftersom jag är studerande och timanställd så försörjer jag mig själv och maken är bara försörjningsskyldig dottern.
    Fast så tänker inte banken - utan de räknar er som en familj om ni bor ihop.
  • Anonym (kossan)
    sarasarasara skrev 2010-07-29 12:53:09 följande:
    Fast så tänker inte banken - utan de räknar er som en familj om ni bor ihop.
    Nej det gjorde inte Swedbank inför detta lånelöfte, de räknade på maken och dottern.
Svar på tråden lånelöfte från swedbank idag