Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Tips tack!)

Språkresor?

Min dotter (18år) planerar att åka iväg på språkresa till t.ex England, men vet inte vilken ort , boende
    eller resebolag vi ska välja. Det är ju en hel djungel av resebolag som erbjuder en massa! Hon kan även tänka sig andra resmål.

Hon skulle helst vilja åka till en kuststad vid havet och bo på ett modernt elevhem med "hög standard". Alternativt i annat boende med hög standard. Värdfamilj känns ganska osäkert eftersom det skiljer så mycket mellan olika familjer och man vet inte var man hamnar. Boendet är det viktigaste liksom skolans standard. Det ska vara väldigt seriöst med duktiga lärare.

Finns det någon som kan tipsa om något bra? Eller har ni egna erfarenheter av språkresor tar vi gärna emot dem!!!!!!!! Vilket resebolag är bäst? osv.

• Svar på tråden Språkresor?
  • Anonym

Mitt råd är att se till att välja något som inte bara innehåller svenskar. När jag åkte pratade man ju engelska med värdfamiljen och på lektionerna men inte mycket mer. Lärde mig väl en del men inte så extremt mycket. Detta var mellan 9an och 1an på gymnasiet.

Mellan 1an och 2an var jag på Summer School. Jag gick ett internationellt program på gymnasiet och vi var folk från hela världen. Totalt var vi 2 svenskar (och den andra tjejen bodde i Japan) vilket innebar att jag pratade svenska i ca 15 min på 3v. Utvecklades massor och lärde känna folk i alla möjliga länder.

• Anonym

alltså..jag skulle nog tipsa henne om att ta studenten först (engelska lär man sig ju i skolan) och flytta till landet efter gymnasiet och skaffa ett jobb som typ på cafe eller butik eller liknande. Svenskar har gott rykte i England (har själv bott där i 8 år) och vi kan redan engelska flytande om man jämför med andra utlänningar som kommer dit (ex italienare, spanjorer eller så) och som ändå klarar sig. Personligen tycker jag språkresor är slöseri med pengar. Det kommer gå några veckor, hon kommer bara umgås med svenskar (om hon åker på en svensk språkresa som typ EF) och när veckorna är slut kommer hon inte veta mycket mer på engelska än hon redan visste.
    Hög standard är också inget att ta för givet i UK. Det är överlag ganska slitet överallt såvida man inte är svinrik men standarden ÄR generellt lägre än i sverige om man tittar på boende och så.

• Anonym

Jag var på språkresa när jag var ung, sommaren mellan 7-8 ;an och ett ridläger i England sommaren mellan 8:an och 9:an.

Jag lärde mig jättemycket engelska, trots att jag bägge gångerna reste med min syster. Efter första resan fick jag beröm av min engelska lärare då hon tyckte jag lärt mig så mycket!!!

Det var absolut inga bortkastade pengar, jag fick fina kompisar ffa på ridlägret Treworra och förbättrade mina språkkunskaper.

• Anonym (Tips tack!)

Ja det är nog meningen att hon ska ta studenten först och åka iväg nästa sommar, så det är gott om tid.
    Men vi vill ändå börja planera, tiden går så snabbt. Jag har förstått att det är lägre standard i UK och hon vill inte bo i ett nedslitet hus. Kanske är bättre att titta på USA? där är väl högre standard med moderna skolor?
    Någon som åkt på språkresa till USA? Hur var det?

• Anonym (#1)

Om man får ut något av språkresan beror väldigt mycket på hur bra engelska man pratar innan. Är man redan bra på engelska så är det lätt att det blir för mycket svenska för att resan ska göra nytta. Är man sämre på engelska så får man antagligen ut mer av resan.

• Anonym
    Anonym (#1) skrev 2010-07-29 20:58:16 följande:
    Om man får ut något av språkresan beror väldigt mycket på hur bra engelska man pratar innan. Är man redan bra på engelska så är det lätt att det blir för mycket svenska för att resan ska göra nytta. Är man sämre på engelska så får man antagligen ut mer av resan.
    Där kan jag inte alls hålla med dig- jag var bra på engelska innan resan, blev bara ännu bättre efter en månad utomlands. Det handlar om fler saker än hur bra man är innan, men den stora poängen med en språkresa är att man tvingas att använda språket. Då lär man sig - finns inga genvägar till att praktiskt tala ett språk, bara att träna.

Ett litet aber, man skall väl inte ha så enorma förhoppningar att man blir typ flytande i det främmande språket på 4 veckor men man får väga in upplevelsen också.
  • Anonym (Tips tack!)

Min dotter funderar på att ta Cambridge Examen, alltså läsa minst 12 veckor. Då borde hon väl kunna lära sig tala flytande? Hon är ganska duktig redan har VG i skolan. Någon som har erfarenhet av det?

• Anonym
    Anonym (Tips tack!) skrev 2010-07-29 23:16:50 följande:
    Min dotter funderar på att ta Cambridge Examen, alltså läsa minst 12 veckor. Då borde hon väl kunna lära sig tala flytande? Hon är ganska duktig redan har VG i skolan. Någon som har erfarenhet av det?
    skulle hon ta cambridge examen i sverige då? Jag gjorde det i gymnasiet men fick ganska dåliga resultat men jag flyttade till UK några månader efter studenten och fick jobb och boende och lärde mig engelska på det sättet. Eftersom engelska är relativt lätt så tycker jag det är slöseri med pengar att betala för en kurs. Den bästa kursen är 'everyday talk' - alltså att man bor i landet och lär sig genom att prata prata och prata.
  • Anonym (Tips tack!)
    Anonym skrev 2010-07-30 08:35:39 följande:
    skulle hon ta cambridge examen i sverige då? Jag gjorde det i gymnasiet men fick ganska dåliga resultat men jag flyttade till UK några månader efter studenten och fick jobb och boende och lärde mig engelska på det sättet. Eftersom engelska är relativt lätt så tycker jag det är slöseri med pengar att betala för en kurs. Den bästa kursen är 'everyday talk' - alltså att man bor i landet och lär sig genom att prata prata och prata.
    Nej jag menar att läsa / ta cambridge examen utomlands t.ex. England. Jag tror att det går snabbare att lära sig Engelska om man pluggar samtidigt som man bor där. Dessutom är det en bra merit i hennes kommande CV.
    Men visst ..det är bra med enbart everyday talk med.
  • neeelly

Hej!
    Jag var på språkresa i England med STS och dom veckorna var de bästa veckorna i hela mitt liv ångrar inte en sekund att jag åkte !
    Min värdfamilj var super bra och mina ledare var också super bra.
    Jag har bra kontakt med de flesta från min resa till och med någon italiensk och spansk och så klart dansk. Jag bodde som ensam svensk och det tyckte jag också var en positiv sak för då blev det engelska hela tiden !
    Jag skulle så gärna åka på en till resa men vi får se på det men det skulle jag absolut inte tveka på !
    Jag hade en nära till min familj som gick bort och jag hade det jätte tufft för det var in på första veckan och kände att jag bara ville hem. Mina ledare tog jätte bra hand om mig och gjorde allt för att glömma det ! Och när jag ville gå undan så fick jag det ibland följde dom med ibland inte det berodde på vad jag kände !
    Veckorna innehöll allt från lekar till shoppa och bara gå runt och titta och ha allmänt kul !
    Jag kan utan tveka rekomendera sts !
    Men det beror på vad man menar med festa jag vet att man inte får drika på någon av bolagen. det var hur vi hade det med sts.
    /Nelly England 2011

Svar på tråden Språkresor?