• Guldgossar

Kräver era 4-månaders bebisar mycket aktivitet?

Min 4 månader gamla dotter har börjat "frusta" och verkar kräva mer och mer aktivitet. Tidigare har hon varit nöjd att sitta länge i babysittern eller ligga under babygymet, men nu kräver hon nästan att man ska gå runt med henne och titta på saker mm för att hon ska vara nöjd, annars är det mycket gnäll och någon form av frustande ljud.
    Tycker även att hon börjat äta mindre (ammar helt) så jag funderar nästan på om det är dags att införa något vid sidan om amningen.
    Är det någon som känner igen sig och hur gå det isåfall med ätandet för er del?
    Hon är 61 cm lång och väger 5900 gram så det är ingen tungviktare direkt.

• Svar på tråden Kräver era 4-månaders bebisar mycket aktivitet?
  • Ölandstok

Kan säga att min dotter på 4 månader krävde otroligt aktivitet. Hon hatade att ligga stilla förutom när hon sov (vilket hon skulle göra på mig). Tiden från 3-4 mån fram tills hon började krypa har jag varit tvungen att aktivera henne rätt mycket. Vilket jag tycker är svårt att göra när det inte finns så mycket att göra med lillan ;)

Gällande amningen så blir dom ju väldigt mycket effektivare att äta med tiden. Min dotter var supersnabb att amma from 3 månaden ungefär. Men hon fick ändå i sig vad hon behövde. Annars började vi med smakportioner runt 4 månader för hon var så nyfiken på det vi åt.

• Kakmonster

Bra tråd!

Min tjej är snart 5 mån och är otroligt rastlös. Vill inte sitta i babysittern så länge nu, inte heller på golvet. Hon vill helst att jag skall gå runt med henne och titta runt i lägenheten... Lite jobbigt.

• pluppen200

min son har nyligen också blivit 4 månader men jag kan inte påstå att han kräver aktivitet men däremot uppmärksamhet. Bara han får vara med i samma rum som jag så han ser mig och att jag kan prata med honom när han har tappat intresset för att ligga i gymmet så är han nöjd. Men han är för övrigt väldigt nöjd jämt och ständigt så jag vet nästan inte vad som gör honom arg. Har börjat med smakpotioner nu när han blev 4 månader och det funkar toppen för han är sjukt nyfiken på oss när vi har suttit och ätit så han smaskar i sig stor aptit och så tycker han att det är roligt för han får ju massor av uppmärksamhet samtidigt som han får mat och lite lek blir det också. jag tror helt enkelt att medvetenheten om saker och ting runt omkring ökar i den åldern.  Jag köpte enkla plastringar som han tycker är skitkul att leka med när gymmet är tråkigt. Min son gör också det där frustande ljudet men jag har insett att det betyder att han är trött och vill sova helst i sin säng.
    hihi snart har du nog en liten busig tjej som ålar runt på golvet och leker med sina leksaker. Hon kanske är arg för att hon inte kommer så långt som hon vill. En bestämd liten dam helt enkelt.

• jazzkatten

min dotter på 4 månader vill också att man går runt, runt och tittar på saker. Hon blir verkligen skitarg om man inte underhåller henne tillräckligt. Gallskriker så att tårarna sprutar om man försöker sitta still med henne i knät (och t ex äta middag...) Inte alltid, men ofta. Liiiiite jobbigt faktiskt, och hon har alltid behövt mycket närhet och inte gillat att ligga själv, det har varit bättre i perioder men just nu känns det som att det har blivit "värre" igen. Hon är för övrigt en liten knubbis så jag tror inte det har med vikten att göra....

Hon kan också bli vansinnig om man har henne med ansiktet inåt i bärselen. vill sitta vänd utåt/framåt så att hon ser ALLT. Jag är faktiskt förvånad över vilken stark vilja hon har trots att hon är så liten, det är illvrål om man vänder henne "fel" i selen, och så belåtna jättesmajlet varvat med små glädjetjut när hon får sitta "rätt".  

• Mandarina
    jazzkatten skrev 2010-07-28 19:52:34 följande:
    min dotter på 4 månader vill också att man går runt, runt och tittar på saker. Hon blir verkligen skitarg om man inte underhåller henne tillräckligt. Gallskriker så att tårarna sprutar om man försöker sitta still med henne i knät (och t ex äta middag...) Inte alltid, men ofta. Liiiiite jobbigt faktiskt, och hon har alltid behövt mycket närhet och inte gillat att ligga själv, det har varit bättre i perioder men just nu känns det som att det har blivit "värre" igen. Hon är för övrigt en liten knubbis så jag tror inte det har med vikten att göra....

Hon kan också bli vansinnig om man har henne med ansiktet inåt i bärselen. vill sitta vänd utåt/framåt så att hon ser ALLT. Jag är faktiskt förvånad över vilken stark vilja hon har trots att hon är så liten, det är illvrål om man vänder henne "fel" i selen, och så belåtna jättesmajlet varvat med små glädjetjut när hon får sitta "rätt".  
    Detta tyder på ett barn med stark temprament som då behöver lite mera stimulans än mera "lätt-nöjda" barn.

Såna barn är mkt intelligenta och kreativa och kommer troligtvis bli en tjej med skinn på näsan. Dessa personligheter kan komma långt i livet och lyckas med det dom tar sin an.
    Dock kommer hon behöva mkt hjälp från er föräldrar att hantera sina reaktioner och känslor. Så länge ni tillgodoser hennes behov vilket ni verkar göra mycket bra och sedan lär oxå henne att handskas med sina starka känslor så kommer hon utvecklas till en härlig individ.

• Ems150

Min dotter är 4 månader hon vill att jag ska gå omkring med henne överallt hela tiden, så fort jag lägger ner henne blir det skrik!hon kräver all min uppmärksamhet!hon älskar att vara ute och se sig omkring

• jazzkatten
    Gulletroll skrev 2010-07-28 20:25:26 följande:
    Detta tyder på ett barn med stark temprament som då behöver lite mera stimulans än mera "lätt-nöjda" barn.

Såna barn är mkt intelligenta och kreativa och kommer troligtvis bli en tjej med skinn på näsan. Dessa personligheter kan komma långt i livet och lyckas med det dom tar sin an.
    Dock kommer hon behöva mkt hjälp från er föräldrar att hantera sina reaktioner och känslor. Så länge ni tillgodoser hennes behov vilket ni verkar göra mycket bra och sedan lär oxå henne att handskas med sina starka känslor så kommer hon utvecklas till en härlig individ.

tack för tips och pepp!
  • Jkpg Deluxe

TS: Svaret på frågan i din rubrik blir ett stort JA!!! ;)

introducerade sempers milda havregröt...smakis tesked å sedan smakportion å sedan hel portion efterhand.. :)
    tog det vid lunchtid...! 

• mariaheterjag

Har en son på 4 månader som också kräver mycket aktivitet Man ska byta leksaker jämt, helst vill han titta och känna på helt nya saker varje gång, gnäller som attan när han vill något och blur super nöjd så fort man bär honom eller ger honom något spännande att titta på. Men variation verkar vara visan nu!

Visade han en sånhär  leksak som liksom kan stå och gunga på golvet med en pingla i (vet inte hur jag ska förklara) och så la jag han på mage framför den. Han blev helt vild av lycka! Började fäkta och slå på den och när den flyttade på sig försökte han krypa efter, men lyckades såklart inte, och av bara farten vände han på sig för andra gången i samma veva. Så ett tips på leksak om någon förstår vad jag menar

• mariaheterjag

Han har förresten också ätit lite den sista tiden, sen en månad tillbaka kanske. Vi har börjat med smakisar med blandat intresse. Men lite svårt att få in rutin på det tycker jag...

• anyXX

Har ni testat gåstol? Jag var lite skeptisk men min lille älskar den! Han är också 4 månader och tar sig runt ganska bra med den redan. Annars är ett syskon oslagbart - bara han får vara nära storasyster är han superlättroad :D

Babysittern har han aldrig gillat, men han kan ligga på en filt ett tag och greja med saker. Jag bär runt med honom rätt mycket också men det blir liksom mer naturligt att man tittar på olika saker när man har ett äldre syskon. Minns att jag också tyckte att dottern krävde mycket i den här åldern. När hon lärde sig sitta kunde hon sysselsätta sig själv bättre och ännu bättre blev det när hon började krypa.

Iris 080308 & Nils 100319
  • Guldgossar

Tack så mycket för alla tips!
    Skönt att höra att det är fler i samma sits. Annars när man träffar andra mammor med lika gamla barn tycker jag alltid det verkar som andras barn äter som matvrak och ständigt är nöjda!
    Flickan har två storebrorsor och hon avgudar dem och jag håller med om storsyskon är suveräna att roa, men tyvärr har inte mina killar så stort intresse för lillasyster än så länge.

• melamikaela

Mina grabb är 4 månader idag och jag känner igen det ni säger. Han blir rastlös, vill inte vara i babysitten, inte vid babygymet och ligga ner i vagnen det vill han inte göra. Han skriker som en galning, han låter jättearg. Så min sambo byggde om liggdelen till sittdel igår och tror ni min lilla kille blev nöjd eller? Han är så nyfiken. Gåstol som du anyXX nämnde, har jag funderat på. När får man, eller ja.. är det för tidigt att ha honom i sittvagnen nu? Han är rätt så stadig, ci har sele på honom och ser till att han sitter där han ska. Men jag tänkte, kan det bli jobbigt att sitta upp under en hel promenad?

En kompis väninna har sin 4 månaders i hoppgunga och det tyckte inte min kompis var bra, för det kunde påverka barnets rygg negativt? Någon som vet. 

lucas, min prins.
  • anyXX
    melamikaela skrev 2010-07-30 09:25:11 följande:
    Mina grabb är 4 månader idag och jag känner igen det ni säger. Han blir rastlös, vill inte vara i babysitten, inte vid babygymet och ligga ner i vagnen det vill han inte göra. Han skriker som en galning, han låter jättearg. Så min sambo byggde om liggdelen till sittdel igår och tror ni min lilla kille blev nöjd eller? Han är så nyfiken. Gåstol som du anyXX nämnde, har jag funderat på. När får man, eller ja.. är det för tidigt att ha honom i sittvagnen nu? Han är rätt så stadig, ci har sele på honom och ser till att han sitter där han ska. Men jag tänkte, kan det bli jobbigt att sitta upp under en hel promenad?

En kompis väninna har sin 4 månaders i hoppgunga och det tyckte inte min kompis var bra, för det kunde påverka barnets rygg negativt? Någon som vet. 
    Angående sittvagn så bytte vi till sittdelen när min flicka var 4 månader - man behöver ju inte ha den helt upprätt utan lite halvliggande/sittande. Du märker ju om han blir trött i ryggen och då är det bara att fälla ner till liggande :) Hoppgunga har vi också en som vi hade till min dotter från 4 mån. Det beror ju lite på hur barnet är, det är ju viktigt att de är relativt stadiga och sen är det ju samma där - man märker när de inte orkar mer och tar ner dem. Svårare än så är det inte :)
    Iris 080308 & Nils 100319
  • glockenbach

Min dotter är också lätt uttråkad. Nu vägrar hon ligga på rygg, hon flippar över till mage på en gång och sen vill hon krypa men kan inte och vrååååålar....! Inte något ligga still och titta på saker här inte. Helst ska hon hålla en i händerna och stå upp - vet inte om det är så bra för benen men det är allt hon vill....pust.

Svar på tråden Kräver era 4-månaders bebisar mycket aktivitet?