• Clima

Tjänstebil lönsamt?

En här fick rådet att ha tjänstebil på leasing så att firman äger den men är det bra kalkyler?

Räknex. jag fått se är ex. Lön 20.000, Bilförmån 3000, Skatt på 23000 = - 5525, - Bilförmån 3000,=-8525, Att utbetala 14475. Vem ska ha 3000, bilägaren?

"Alla kostnader utom drivmedel betalas av firman"

Jag tycker leasing av nybil ser sunkigt ut med sjunkande värde och restvärdesbelopp att betala om man vill behålla bilen. Man kan väl lika gärna ha en bättre begagnad och dra av?

• Svar på tråden Tjänstebil lönsamt?
  • Lena

När vi räknade på det lönade sig bara tjänste bil om man bytte bil var tredje år eller oftare och då jämförde vi med att köpa en ny bil

• Gustie

Min man har tjänstebil och jag vete sjutton om vi tjänar på det ekonomiskt. Det är ju en sak så länge han jobbar kvar, man får ju tänka på de tusenlappar om året som försvinner för skatt och försäkring plus alla ev reparationer.

Men om man lämnar jobbet har man ju inget kvar, man har bara betalt ut en massa pengar men har ingen bil...

Vi känner ändå att det är värt mycket för oss personligen att ha en ny, fin och superhärlig bil att köra, och att slippa alla kostnader då man ska lämna in den. Nu har vi t ex ett glas vid en lampa som är sönder plus ett hemskt stenskott som pajat halva framrutan...men vi slipper ju betala för det

Sen är vår bil relativt billig som tjänstebil, då det är en miljöbil som tankas med gas/bensin. Då är förmånsbeskattningen inte alls lika hög

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Clima

Det ska tydligen heta förmånsbil.

• Guldrosen

De 3.000 kr är det ingen som får. Man lägger till förmånsvärdet på lönen för att rätt skatt ska dras. Sedan drar man bort förmånsvärdet för det är ingen lön som ska betalas ut.

Förmåner är aldrig fördelaktigt. Det enda som är bra med förmånsbilar är väl det här med service och reparationer/underhåll, att bara kunna lämna in bilen och få det fixat.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Micke81

Förmånsvärdet är väl även pensionsgrundande om jag förstått det hela rätt.

• Hans28

Tror generellt att man tjänar på att ha tjänstebil om det går att ordna men det beror ju på vad man jämför med att du skall ha för bil annars.

• Lena
    Micke81 skrev 2010-07-28 23:38:05 följande:
    Förmånsvärdet är väl även pensionsgrundande om jag förstått det hela rätt.
    Nej förmånsvärdet är inte pensionsgrundande, därför bör man ha slutat med alla sina förmåner när man fyller 60.
  • Waldo

Jag har tackat nej till bil de två senaste gångerna, för mig/oss lönar det sig inte.
    Vi kör helt enkelt för lite för att det ska betala sig.

Jag har nära till jobbet och kör inte mycket i tjänsten även om jag reser emellenåt.
    Privat kör vi inte så galet mycket att det skulle väga upp

Det finns andra förmånder som var intressantare för mig att förhandla fram

Svar på tråden Tjänstebil lönsamt?