• Anonym

Vad får ni i underhåll när barnet är varannan helg hos mamma/pappa

Trots alla mina försök verkar det bli varannan helg hos pappa ändå, vilket jag inte är nöjd med. MEN vad ska man göra.

Iallafall så har vi hitills haft varannan vecka och fått försörjningsstöd/underhåll ifrån FK.
    Nu ska sonen på hos oss och åka varannan helg till sin pappa.

Hur mycket ska han betala mig i underhåll och hur blir det med barnbidraget?

jag och sambon är helt övertygad om att detta kommer bli det tyngsta för pappan, inte att se sin son mindre men att måste betala mig pengar.
    Vi har ingen bra ekonomi och behöver alla pengar vi kan få.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-28 20:20
    Nu när jag läser det jag skrivet låter det så vimsigt.

jag vill alltså att min son ska få vara mer med pappa och har gett fler förslag i fler år. Inget passar och nu verkar det bli varannan helg och det gör mig arg o ledsen. han bor 3 mil ifrån oss.

Jag är alltid för snäll när det gäller pengar men nu känner jag att jag faktiskt inte kan vara så snäll längre utan vill ha dom pengar jag har rätt till.

• Svar på tråden Vad får ni i underhåll när barnet är varannan helg hos mamma/pappa
  • gullican

Tja, barnbidraget ska ju du ha hela om han bara har umgänge varannan helg. Underhåll ska du ha fullt och jag gissar på det du skriver att pappan inte har så hög inkomst? I så fall är det ju underhållsstöd från FK du kan få med 1.273 kr/mån. Fk administrerar ju det och kräver då pappan på pengar utifrån hans ekonomiska förmåga, du får i vilket fall 1.273 kr. Har han sonen totalt 6 dygn per månad ELLER 5 dygn i följd så har han rätt att göra avdrag på underhållsstödet med 1/40 per dygn. Detta fyller han i en blankett om som du ska skriva under och intyga.

• Anonym

skulle nog säga att han har normal inkomst. Anledningen att vi får från FK nu är för att sonen bott varannan vecka.
    Men jag kanske kan ta detta med FK när jag ändrar uppgifter? 

• gullican
    Anonym skrev 2010-07-28 20:40:01 följande:
    skulle nog säga att han har normal inkomst. Anledningen att vi får från FK nu är för att sonen bott varannan vecka.
    Men jag kanske kan ta detta med FK när jag ändrar uppgifter? 
    Går det genom FK behöver du/ni inte fundera utan du får helt enkelt 1.273 kr oavsett hur mycket pappan har i inkomst. SKillnaden för honom är att tjänar han dåligt så täcker Fk upp till 1.273. Skulle han vara höginkomsttagare så måste du antingen själv komma överens med honom att betala mer än de 1.273 eller så får du stämma honom i rätten för att få mer. Men om ni båda idag har underhållsstöd vid växelvist boende från Fk så lär han inte ha särskilt hög inkomst.
  • Claris

1500kr..och då är inte ens barnet hos sin far varannan helg.

• Anonym

jag har samma sits som du och jag får 1273 kr i månaden när barnet är varannan helg (fre-sön) hos pappan.

jag har hela barnbidraget.

Pappan gör avdrag på underhållet vid längre umgängesperioder som nu tex då vi delat på sommarlovet, jag har haft 5 veckor och pappan 5 veckor. Avdrag är för närvarande 29 kr per dygn.

• Anonym
    gullican skrev 2010-07-28 20:43:59 följande:
    Går det genom FK behöver du/ni inte fundera utan du får helt enkelt 1.273 kr oavsett hur mycket pappan har i inkomst. SKillnaden för honom är att tjänar han dåligt så täcker Fk upp till 1.273. Skulle han vara höginkomsttagare så måste du antingen själv komma överens med honom att betala mer än de 1.273 eller så får du stämma honom i rätten för att få mer. Men om ni båda idag har underhållsstöd vid växelvist boende från Fk så lär han inte ha särskilt hög inkomst.
    Alltså det är endast eftersom vi har sonen lika mycket som FK betalar ut. han har haft varannan helg tidigare men då var jag så snäll att han knappt behövde betala ngt.
    jag tror att han denna gång tror att han ska komma undan.
    Men våran livssituation har ändrats och jag har inte råd att vara snäll mot ngn som inte vill ta hand om sin son 
  • Anonym

jag betalar underhåll och jag betalar endast 600 kr i månaden då FK tar hänsyn till att jag har andra barn och att jag inte har så hög årsinkomst (ca 170.000)

resterande pengar fyller F-kassan upp med så mamman får ändå sina 1273 kr varje månad - så för hennes del har det ingen betydelse.

Träffar barnet var tredje tors-måndag morgon..

• Anonym

vi har detta nu, kopierat från FK sida

Inkomstprövat underhållsstöd vid växelvis boende

Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd Det kallas underhållsstöd vid växelvis boende och betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvis boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster.

• Claris
    Anonym skrev 2010-07-28 20:47:57 följande:

Om barnet bor växelvis ungefär lika mycket hos er, kan ni få ett särskilt underhållsstöd Det kallas underhållsstöd vid växelvis boende och betalas ut till båda föräldrarna. Ni söker underhållsstöd vid växelvis boende var för sig, och stödets storlek beror på era respektive inkomster.

ja,men för att du får..betyder inte att ditt ex får. De kollar era årsinkomster,var för sig. Man ska ha rätt låt inkomst för att få underhållsstöd vid vv.
  • gullican
    Anonym skrev 2010-07-28 20:47:57 följande:

Ja, det förstod jag, men eftersom även pappan har fått det så har han inte så hög inkomst. Då skulle han nämligen inte få det är just inkomstprövat. Alltså hade han haft hög inkomst hade endast du fått. Båda får inte automatiskt underhållsstöd vid växelvist boende utan det prövas utifrån var och ens inkomst.
  • Anonym
    gullican skrev 2010-07-28 20:55:04 följande:
    Ja, det förstod jag, men eftersom även pappan har fått det så har han inte så hög inkomst. Då skulle han nämligen inte få det är just inkomstprövat. Alltså hade han haft hög inkomst hade endast du fått. Båda får inte automatiskt underhållsstöd vid växelvist boende utan det prövas utifrån var och ens inkomst.
    ah.. såg det nu..

men jag ska alltså ha 1200 kr o sedan vem det kommer ifrån spelar ingen roll.
    O våran inkomst har ingen betydelse heller..  
  • Anonym (undrande)

Varför får man underhåll från FK när barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna???
    Delar man tiden lika så borde väl det betyda att inget förälder skall få underhåll??

• gullican
    Anonym skrev 2010-07-28 20:57:02 följande:
    ah.. såg det nu..

1.273 kr ja - ifall du får det genom FK vill säga. DINA inkomster spelar ingen roll men för pappans del spelar inkomsten roll för hur mycket FK kräver honom på.
  • Claris
    Anonym skrev 2010-07-28 20:57:02 följande:
    ah.. såg det nu..

nä,ni "ska" ju också lägga lika belopp..och så har ni barnbidraget. Sedan får du ju söka de bidrag du kan få,bostadsbidrag tex. Men det beror ju på om du har sambo,då blir det säkert inget.

man kan ju bara hoppas pappan är schysst och kan dela lite på större utgifter till barnet,vinterkläder och skor tex.
  • gullican
    Anonym (undrande) skrev 2010-07-28 21:00:08 följande:
    Varför får man underhåll från FK när barnet bor lika mycket hos båda föräldrarna???
    Delar man tiden lika så borde väl det betyda att inget förälder skall få underhåll??
    Nej, det betyder att ingen förälder ska BETALA underhåll till den andre. Däremot finns det ett underhållsstöd som heter "underhållsstöd vid växelvist boende" som helt och hållet betalas av FK och är inkomstprövat och man kan få max ett halvt vanligt underhållsstöd dvs 636 kr max per månad.
Svar på tråden Vad får ni i underhåll när barnet är varannan helg hos mamma/pappa