Någon från Kopparberg?
Hur är det att bo där? Så himla sugen på att flytta och det verkar så mysigt där
Hur är det att bo där? Så himla sugen på att flytta och det verkar så mysigt där
Är du tokig???
Vill du bo i ett samhälle där du inte kan röra dig fritt? utan att din nästa granne vet exakt allt som du handlade på affärn eller gjorde under nattens gång..
huva tur man kom där ifrån, bodde där dock en mycket kort tid..
Sommarställe där imot hade jag kunnat acceptera..
Ja ok, det var väl kanske inte den önskade reaktionen men alla är vi väl olika! Undrade lite mer hur kanske det der ut vintertid osv. Bra kommun?
Själv är jag från Stockholm men bor nu i Kopparberg med min familj, bor hellre här än i en stad där ingen vet vem du är och ingen bryr sig. Men det är en helt annan fråga....
Att bo i Kopparberg är såklart att bo i en liten by i ett avfolkningsområde. Det finns stora skogar, mycket vattendrag, fin badstrand, skidbacke och simhall.
Det är ca 30-40 minuter till Ludvika eller Lindesberg om man behöver lite mer affärer.
I själva Kopparberg har de flesta affärerna slagit igen, det finns ICA och Lådan som har mat och lite annat, bibliotek, apotek.
Det är hyfsat billigt att bo och finns lägenheter så det är bara att flytta in. Tåget tar en timme till Örebro och en halvtimme till Lindesberg.
Själv har jag två små barn, och de gillar skarpt att kunna vara ute och leka överallt, det finns mycket utrymme och lugn. Däremot finns det förstås inget uteliv, och är man singel och inte har barn och flyttar hit kan jag tänka mig att det blir ensamt. Det finns ett gym och en aerobicsklubb samt luftgevärsskytte men inte så mycket annat. Har man barn så finns även öppen förskola som kyrkan anordnar ett par gånger i veckan.
På vintern är det väldigt mycket snö! Själv tycker jag att det är jättefint och finns massor med fina ställen att åka till som man hittar så småningom, dock är bil nästan ett måste.
Sammanfattningsvis, gillar man naturen så är Kopparberg nog det finaste stället i Bergslagen, tycker jag själv. Dessutom upplever jag människorna här som väldigt välkomnande och generösa, men det kan ju vara olika från person till person. Här vet jag i alla fall att grannarna rycker in om det händer en olycka, i Stockholm kan man få en hjärtinfarkt på tunnelbanan och folk bara kliver över en.