• Anonym (gravid)

Nicole - ärliga åsikter om namnet önskas

Hej,

Är gravid och har ganska snart BF. Befinner mig i hopplösa namnfunderingar. Om det blir en liten flicka så går funderingarna på att döpa henne till Nicole, ett namn som vi tycker är vackert, lagom vanligt och internationellt gångbart.

Här på FL är det dock klassat som ett WT-namn, vilket känns sådär och något som jag inte förstår. Vill därför gärna höra varför det är ett WT namn samt ev andra reflektioner kring namnet som sådant.

• Svar på tråden Nicole - ärliga åsikter om namnet önskas
  • Anonym (wt mamma?)

Välj det namn du gillar oavsett vad andra anser. Det är du och barnets pappa som ska tycka om namnet. Vad sedan andra tycker är mindre viktigt. Jag har också sk WT namn på mitt barn. Ett namn vi tycker mycket om och som vi tycker passar bra på vårt barn.

Jag tycker Nicole är ett vackert namn. Det heter mina barns nyfödda lilla kusin med.

• Dimes

Skit i vad andra människor tycker - det är ju ditt barn = ditt val, ingen annans. Personligen tycker jag inte om namnet Nicole alls, men det har ingen betydelse, alls.

www.holymotherofcow.blogg.se - You shall read it.
  • Candra

Folk kommer alltid att ha åsikter, så ta det ni vill ha Det finns alltid nån obetydligt liten prick där ute som kommer ha något negativt att säga vad ni än väljer.

• Anonym (gravid)

Ja självklart tar vi det vi gillar oavsett (och framför allt det som passar på bebisen). Men är bara så fundersam över att just det namnet hamnar på den vanliga WT-namn-listor som dyker upp här och där. Att det ens finns  sådana listor är ju otroligt trist och fördomsfullt.

• Pengen
    Anonym (gravid) skrev 2010-07-28 23:52:16 följande:
    Hej,

Är gravid och har ganska snart BF. Befinner mig i hopplösa namnfunderingar. Om det blir en liten flicka så går funderingarna på att döpa henne till Nicole, ett namn som vi tycker är vackert, lagom vanligt och internationellt gångbart.

Här på FL är det dock klassat som ett WT-namn, vilket känns sådär och något som jag inte förstår. Vill därför gärna höra varför det är ett WT namn samt ev andra reflektioner kring namnet som sådant.
    Nicole anses nog bara vara WT bland folket för att det ingår i hela den där "ta ett namn som inte låter svenskt"-trenden som väl ändå alltid funnits bland arbetarklassen. Jag ska själv ge min dotter namnet Odile iofs, men vi bor inte i Sverige så det är lite mer "okej" ;)

Jag gillar Nicole, men ett varningens ord bara... Har ni ingen dödsbra förklaring (typ att någon i familjen heter det, att det är någon Nicole som inspirerat er eller liknande) utan bara säger att ni tyckte att det var fint, då kommer ni mötas med skepsis. 
  • Maskot

Jag tycker namnet är fint! Säger som övriga- kör på det ni själva gillar! Att vissa namn skulle vara WT-namn har jag aldrig funderat över- tror mer att man associerar alla namn till någon man mött/känner. Det är därför vi upplever namn så olika. I framtiden kommer du att associera namnet till en älskad dotter- och då är det med kärlek du uppfattar namnet.

• Anonym

Engelskklingande förnamn och svenska efternamn, typ Melissa Svensson och Nicole Karlsson, tycker jag är ganska fult. Men om ni har ett utländskt efternamn ser det helt ok ut!

• Anonym (realist)

Själv associerar jag namnet Nicole till strippor och porrstjärnor. Men gillar du namnet, så finns det ju inget som hindrar dig från att använda det. 

• Anonym (gravid)
    Anonym skrev 2010-07-29 00:22:25 följande:
    Engelskklingande förnamn och svenska efternamn, typ Melissa Svensson och Nicole Karlsson, tycker jag är ganska fult. Men om ni har ett utländskt efternamn ser det helt ok ut!
    Nej vi har ett svenskt efternamn, inga å, ä eller ö i dock. Och jag tycker Nicole passar till efternamnet, så det känns bra.

Låter Nicole verkligen så engelskklingande? Jag tycker det fungerar fint på svenska (till skillnad mot exempelvis Savannah, Chelsea eller liknande, låter mer krystat). Dessutom är Nicole i grunden ett franskt namn?
  • Anonym

Men om du tycker att det är fint och att det passar bra är det väl allt som räknas? Det finns alltid folk som har negativa synpunkter på precis allt. Skulle man ta hänsyn till dessa skulle man inte kunna göra särskilt mycket i livet.

Grattis till barnet förresten!

Svar på tråden Nicole - ärliga åsikter om namnet önskas