• Molfel

Någon som ger ersättning istället för välling när barnet blivit 1år+?

Jag har en underbar son på snart 16 månader. Han har växt upp på NAN och när han var runt året så började vi med välling istället, han nekar nu plötsligt vällingen helt. Nu till min fråga: Någon annan som ger ersättning till sina barn äver året istället för välling?
    Isåfall vilken ersättning?

Jag hade en fundering på att köpa NAN igen och ge istället för vällingen vid kvällsmyset men inte säker på om jag ska köpa NAN2 eller NAN3?

Någon som har några tips? :)

• Svar på tråden Någon som ger ersättning istället för välling när barnet blivit 1år+?
  • Ylwis

nej inte det. ge han lite gröt istället.
    min son vägrade välling vid den tiden kanske lite tidigare men inte skulle jag ge ersöttning. ge gröt istället, mat eller fruktpuré.

kvällsmys kan du ha i alla fall.

Mamma till Alvyn 051015
  • Faile
    Ylwis skrev 2010-07-29 07:52:40 följande:
    nej inte det. ge han lite gröt istället.
    min son vägrade välling vid den tiden kanske lite tidigare men inte skulle jag ge ersöttning. ge gröt istället, mat eller fruktpuré.

kvällsmys kan du ha i alla fall.
    Varför inte ersättning? Det är nyttigare än gröt och dessutom så rekommenderas man ( tyvärr har inte alla bvc snappat upp den infon ) faktiskt att ge ersättning tills barnen är minst ett år.
    Meningen är ju inte att välling ska ersätta mat, vilket ersättningen inte heller ska göra i den åldern.

Rekommendationen vi fick var att ge den första ersättningen så länge som möjligt, alltså den man börjar med eftersom den är närmast bröstmjölken ( som också rekommenderas till minst 1 år ). I ts fall nan1.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Ylwis
    Faile skrev 2010-07-29 08:02:54 följande:
    Varför inte ersättning? Det är nyttigare än gröt och dessutom så rekommenderas man ( tyvärr har inte alla bvc snappat upp den infon ) faktiskt att ge ersättning tills barnen är minst ett år.
    Meningen är ju inte att välling ska ersätta mat, vilket ersättningen inte heller ska göra i den åldern.

Rekommendationen vi fick var att ge den första ersättningen så länge som möjligt, alltså den man börjar med eftersom den är närmast bröstmjölken ( som också rekommenderas till minst 1 år ). I ts fall nan1.
    ja men  när barnet är äver 1 år så är det ju bra att vänja barnet vid annat. och vill inte barnet ha välling så brukar de inte vilja ha ersättning heller så varför köra över barnet? den vill förmodligen ha npågot annat för skulle du vilja äta / dricka ett och samma i månader efter månader? inte jag i alla fall så man förstår ju barnen. sen ska man gå på sin magkänsla och inte lyssna så mkt på BVC iom att råden  i det närmaste ändras från år till år.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Faile
    Ylwis skrev 2010-07-29 08:16:01 följande:
    ja men  när barnet är äver 1 år så är det ju bra att vänja barnet vid annat. och vill inte barnet ha välling så brukar de inte vilja ha ersättning heller så varför köra över barnet? den vill förmodligen ha npågot annat för skulle du vilja äta / dricka ett och samma i månader efter månader? inte jag i alla fall så man förstår ju barnen. sen ska man gå på sin magkänsla och inte lyssna så mkt på BVC iom att råden  i det närmaste ändras från år till år.
    Jaha, du menade så. Då förstår jag, trodde du menade att ersättning var direkt dåligt 

Nej, naturligtvis ska man inte truga i barnet om det inte vill ha. Flaskan på kvällarna är ju faktiskt oftast till för att vi föräldrar ska få en stunds lugn och ro.
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Ylwis
    Faile skrev 2010-07-29 10:17:13 följande:
    Jaha, du menade så. Då förstår jag, trodde du menade att ersättning var direkt dåligt 

Nej, naturligtvis ska man inte truga i barnet om det inte vill ha. Flaskan på kvällarna är ju faktiskt oftast till för att vi föräldrar ska få en stunds lugn och ro.
    ersättning är inte dåligt, min son är uppfödd på det då jag inte kunde amma.
    Mamma till Alvyn 051015
  • Rockan

Ja, vår 1,5 åring äter fortfarande ersättning en gång om dan, som frukostdryck i pipmugg. Jag tycker det är bättre än välling jag

Vårt barn har dock alltid ratat välling, ersättningen älskar hon så den har hängt med.
    Jag vet inte om jag skulle introducera det igen i ditt läge dock, om han inte vill ha vällingflaska så kanske det är bättre att sluta helt med flaska och ge gröt/mat istället?
    Gör som du känner, ersättning är inte sämre än välling om det är det som oroar dig.

• Rockan

Och det funkar med både NAN2 & NAN3, om du bestämmer dig för att testa.

• La Lola

Ja Hedda 16 mån får ersättning (Nan2) morron o kväll o vi har inga planerar på att sluta.

Välling skippar vi än så länge.
    Många verkar tro att det är ett måste att ge o nån form av mirakeldryck.
    Men det är ju bara gröt i lös form......

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Equal

Min dotter på snart 16 månader äter ersättning morgon o kväll. Mjölkfri sådan, men iallafall!

Svar på tråden Någon som ger ersättning istället för välling när barnet blivit 1år+?