• Anonym (Anna)

Någon som äter Lyrica eller Atarax? Mot ångest...

Äter Lyrica mot värk,funkar bra, och har fått Atarax mot överspändhet och ångest. Provade Ataraxen men blev Sååå trött! Tablett på 25 mg. Tanken är att jag ska äta Atarax flera ggr/dag (ca 3 ggr) mot ångest, men jag tror att jag somnar hela tiden då!

Är det bara så i början?

Angående Lyrican.. den funkar bra men jag håller på att bli tjock! Vad göra? Förvånad Försvinner det om man slutar? Det har smällt till på bara ett par veckor! Nåja, den ska jag ha kvar i vilket fall som helst.

Men Ataraxen gör mig så sömnig! Finns det annat mot ångest? Fick Seruqed (?) men blev helt neddrogad på en tablett! (100mg) Fick hallicar och tappade styrkan i armar och ben. Sluddrade. Somade mm..

Hur hittar man rätt ångestmedicin?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-29 00:48
    Tillägger att jag får terapi (och ska få KBT också) mot ångesten. Ska alltså bara medicinera ett tag...

• Svar på tråden Någon som äter Lyrica eller Atarax? Mot ångest...
  • susye

Jag äter Lyrcia mot ångest o värk o den fungerar bra o jag hra inte gått upp i vikt
    Äter 100 mg på morgonen o 200 mg på kvällen.
    Har provat Atarax men den har ingen effekt på mig o jag blir inte ens dåsig av dne.
    Hur många ggr per dag tar du 25 mg? Tröttheten brukar ju gå över efter ett tag. Annars kanske du ska sänka dosen?

• Anonym

Gick upp massor av Lyrica. Slutade med den trots att den var bra. Atarax tar några timmar, sen blir man trött. Du kan testa neurol från apoteket istället, de ger inte samma bakfylle effekt, men lindrar ångest och låter dig sova. Betablockerare kan vara något att testa annars.

• izzie78

Jag har panikångest & generellt ångestsyndrom.. Atarax SUGER! Det e ju f-n både mot åmgest, klåda, nässelfeber o tusen andra åkommor Förvånad.. Nä, om du bara ska äta det ett tag så får dom skriva ut något som hjälper.
    kan tänka mig att du skulle kunna få den svagaste i "bensodiazepingruppen) dvs, Sobril...

Lycka till =)

• nelly80

För mig funkar ataraxen men jag får ta låg dos annars blir jag som du supertrött....Jag äter 10 mg och så delar jag tabletten om jag behöver en halv till....Be om en lägre dos,eller så dela din 25 mg tablett. Hoppas du blir bättre,skickar en styrkekram!

• Anonym

Jag somnar direkt när jag käkar Atarax. De fungerar hyfsat för mig när jag ändå har så mycket ångest att jag inte vill vara vaken, men knappast något som jag kan ta och leva ett vanligt liv.
    Har sobril också (benzo). De slår väldigt olika på mig olika dagar. Ibland blir jag hög, ibland händer ingenting och somliga gånger somnar jag där med.
    Tvärtemot de flesta så fungerar ataraxen dock mera ångestdämpande på mig än sobrilen. Ett par glas vin kan också funka.
    (jag är generellt väldigt känslig för berusningsmedel/läkemedel, och reagerar snabbt på det mesta jag stoppar i mig, ffrån antidepressiva till alvedon)

Cymbalta och Efexor i hyggliga doser fungerar långtidsverkande på ångest. Jag har gått på båda och fått mycket biverkningar, men ändå känt att jag kunnat leva ett normalt liv på ett helt annat sätt än med enbart behovsmedicinerna.

• Anonym (Boderlinegirl)

Hej!!
    Jag äter atarax..till en början fick jag utskrivet 10 mg men funkade inte så bra ..bara första ggr då jag blev trött o slummrade till nån timma.men sen efter några ggr  så gjorde de ingen verkan alls..-Nu har jag fått utskrivet på 25 mg  men har inte provat de nya än...

• Anonym (Anna)

Hej. Nu har jag ätit en halv atarax varje kväll (halv 25 mg) och jag blir lagom trött på det. MEN det dämpar ju inte ångest. Man blir ju bara trött...

Jag håller på att prova ut rätt medicin nu, och som någon sa så borde jag egentligen kunna få något annat än Atarax eftersom det ska vara en kortare tid, så att jag ger kroppen en chans att gå ned i varv för att kunna börja en behandling och själv jobba med de "verktyg" jag fått. Jag får säkert något annat, men de vill helst inte ge något beroendeframkallande eftersom det självklart är bättre.

Men senaste dagarna har jag varit så kass. Jag är så överspänd och nervös att kroppen bara skakar. Den skakak även utan direkta ångestkopplingar..
    Skumt. Och så blir jag avdomnad i armar och tunga.. Tror det beror på mkr spänd kropp.

Är livrädd för allt, men det syns inte utåt där jag spelar mitt glada jag (den jag vill att folk ska se att jag är men inte är..).Hoppar till för minsta ljud.

Min man är bortrest och jag är själv med mina små barn. Livrädd så klart att få panikångest, att få hemska tankar etc etc.

Sen jag påbörjade min utredning/behandling så har allt blivit värre!

Känns som att jag släpper ut en massa ångest, rädls och oro ur en burk som varit stängd. Jag ska släppa ut det och möta det..sen..när jag vet HUR man gör!

Ursäkta.. ville bara skriva av mig. Tänk att det finns fler som har liknande. Berätta gärna.

• Anonym (Anna)

Kan tillägga att jag brukar självmedicinera med värktabletter. Det har funkat förr, men inte nu. Är till och med rädd för den flummiga bubbla som jag är i pga Lyrican. Den tröga bubblan där allt känns som attt man har ett filter mot omvärlden.

Svar på tråden Någon som äter Lyrica eller Atarax? Mot ångest...