• Tjillevippen

    Adoptivbarn och biobarn i samma familj

    Efter många års kämpande sitter jag nu med en två månader gammal son i min famn. Jag och min man ställde oss i kö hos AC för drygt två år sedan och vi hade helt valt bort IVF. Vi var helt inställda på adoption, så vi gick den obligatoriska utbildningen och informerade våra familjer om läget.  Men medan månaderna i kön tuffade på kände vi någonstans att vi ändå ville prova på IVF. Inte för att det spelade någon roll om barnet vi önskade skulle vara biologiskt eller adopterat, utan för att vi ville ha barn på det sätt som skulle gå snabbast. Efter ett missfall och påbörjad adoptionsutredning fick vi så en biologisk son, och vi är självklart alldeles överväldigade av lycka. Adoptionsutredningen stoppades efter rutinultraljudet, då vi började känna att vi kunde tro på att graviditeten var på riktigt.

    Nu sitter jag så här med lite funderingar. Jag vill väldigt gärna ha syskon till min son i framtiden. Att det blir magvägen är ganska osannolikt. Jag vet inte ens om jag skulle orka mig igenom en vända av behandlingar igen. Och vi har ju våra ködagar hos AC, så adoption kan vara ett underbart sätt för oss att få ett syskon på.

    Men vi känner att vi kan alldeles för lite om familjesituationer där det finns både ett biologiskt och ett adopterat barn. Den förberedande kursen inför adoption gick vi för snart två år sedan, och där togs aldrig det ämnet upp eftersom ingen kursdeltagare hade barn (varken biobarn eller adopterat barn) sedan tidigare.

    Jag gissar att det finns en drös människor här på FL som har erfarenhet av detta, och som hörhoppningsvis kan och vill ge oss lite infallsvinklar i vårt beslut huruvida vi ska stå kvar som sökande hos AC när det är dags att betala in avgiften i januari.

  • Svar på tråden Adoptivbarn och biobarn i samma familj
  • Kvarnlyckan

    Vi har ju ett biologiskt barn och när vi inte kunde få ett till var det ganska snabbt självklart att adoptera. Tänk vad kul att få bli förälder på två olika sätt!

  • Tjillevippen

    Tack för ditt svar! Det är precis så jag känner!

    Min man känner också att det vore superhäftigt att få bli förälder på dessa båda fantastiska sätt, men han känner sig mer orolig än jag inför eventuella problem. Han känner sig framförallt orolig för att det ena barnet känner sig som ett andrahandsalternativ, dvs att vi ville bli föräldrar på det ena sättet, men att vi fick "nöja oss" med det andra sättet. Jag försöker tänka att vi får förklara för barnen att vi ville bli föräldrar på båda sätten, att båda sätt är lika underbara och att barnen är lika efterlängtade. Problem inom en familj kan man ju få oavsett hur man har fått sina barn, och jag tror att det handlar mycket om att vara förberedd från början.

    Själv är jag helt inställd på att fortsätta att betala sökandeavgiften, och sedan lära mig mer innan det är dags (sonen är trots allt bara två månader). Men min man känner sig mer tveksam eftersom han är orolig för barnens välmående i och med att de kommit till oss på olika sätt om vi får ett syskon som är adopterat.

  • Tufselina

    Våra två äldsta barn kom "magvägen" och  för snart 5 år sen fick vi vår älskade yngsta prinsessa, född i Kina, i vår famn. Absolut underbart, härligt, fantastiskt och alldeles lyckligt vid alla barnens ankomst Glad Det är ingen som helst skillnad i kärleken till barnen och vi ser ingen skillnad i hur barnen tänker kring hur de kom till oss. För dem är det så självklart att man kan få familj både via magen och flyget:) Nu är ju vår yngsta liten än så länge och det är ingen som kan svara på hur hon kommer att må senare i livet. Jag är medveten om att hon kan fråga sig om vi verkligen älskar henne mfl frågor som kan dyka upp men det får vi ta då i så fall. 
    Grattis till din lille son!

  • Kvarnlyckan

    Jag tänker att på ett sätt kanske kärleken kan bli självklar när man förklarar att man faktiskt valde. Adoption var inte sista alternativet utan ett aktivt val.

    Min pappa har en kusin som har tre barn som nu är vuxna; ett adopterat, ett familjhemsplacerat och ett biologiskt. Funderar på om det skulle vara något. Glad

    Hade jag varit er hade jag betalat avgiftet och haft et år till att fundera på. Avgiften i sig är ju inget löfte och även om det är dyrt vore det ju snörpligt att förlora i kötid om ni sedan vill adoptera.

  • Tjillevippen

    Tufselina: Tack för svaret och tack för grattiset! Det känns alldeles overkligt att ha honom här, efter så många år av ovisshet. Nu när du säger det så låter det ju självklart, barnen vet ju inget annat sätt att bli en familj på och det blir ju naturligt för dem att ha kommit till familjen på olika vis. Jag tror att man får vända på det från många håll, och helt enkelt se det som en stor möjlighet att få chansen att uppleva båda sätt att få barn på. Jag ska bara hjälpa min man att känna sig trygg i att det faktiskt inte behöver bli några konstigheter.

  • Tjillevippen

    Kvarnlyckan: Ja, man är ju inte tvungen att adoptera. Det är ju som sagt ett aktivt val. Samma sak med IVF. Blir det barn på båda sätt så har vi ju verkligen fått kämpa för dem båda. Eller varför inte göra som din pappas kusin, att även ha en familjehemsplacerad. Då har man ju verkligen fått testa på alla "få-barn.sätt". Jag tror också att det är vettigtatt betala in för ytterligare ett år när det är dags, även om vi skulle känna oss osäkra, för att på så sätt ha kvar möjligheten och inte heller förlora den tid som vi redan har stått i kö.

  • elsa77

    har både bio och adopterat i den ordningen, barnen är fortfarande små men det är helt underbart med båda sätten att få barn på

    Det finns en skrift att köpa av organisationerna där det står just om den familjebildningen..

  • Tjillevippen

    Tusen tack för tipset Elsa77! Jag har nu spanat in skriften på AC's hemsida, och ska se till att beställa den inom kort.

    Vilken tur man har som hittar så många erfarna människor här på FL.

  • Manchester

    Vi har två mirakelbarn. Vår dotter är ett mirakel dels för att hon var väldigt sjuk som baby och vistades nästan mer på sjukhus än på barnhemmet, dels för att vi fick adoptera henne när vi nästan gett upp om att någonsin hitta ett land där vi kunde bli godkända. Vår son är ett mirakel för att jag, som aldrig trott att jag skulle bli gravid och till och med hade problem med hormonbehandlingen inför IVF, plötsligt en dag hade ett barn i min mage. Bara så där.

    Vi fick alltså vårt adopterade barn först och det biologiska sedan. Idag är de sju och fyra år och har ännu inte reagerat nämnvärt på att de kommit till oss på olika sätt. Dottern har periodvis varit ledsen för att hon inte legat i min mage, men det kunde hon ju ha varit ändå. Sonen har börjat fundera lite över vems mage storasyster egentligen kan ha legat i. Dottern har ibland tyckt synd om lillebror som inte har någon eget land (jag är också född i ett annat land, så här hemma har vi många flaggor, kartor etc). Men på det stora hela så tycker de inte att det är konstigt. De har ju alltid vetat hur det ligger till.

    Jag kan tänka mig att det kan komma en och annan urladdning i tonåren. Oavsett om det handlar om "Ni tycker bara om honom för att han är ert biologiska barn!" eller "Det ska alltid vara så märkvärdigt med henne för att hon är adopterad och ni bryr er inte hälften så mycket om mig!" så tar vi det då.

  • Tjillevippen

    Manchester: Tack snälla för ditt svar! Jag körde lite högläsning ur ditt inlägg för mannen nu på morgonen, och han börjar nog tänka om lite. Han inser nog att båda barnen skulle känna sig speciella på så olika sätt, utan att för den delen känna sig mindre önskade än sitt syskon. Och tonåringar har ju alltid sina urladdningar, oavsett om de är adopterade eller biologiska barn. Syskon känns viktigt för mig. Självklart bryter jag inte samman om det "bara" blir ett barn i vår familj utan jag är så otroligt lycklig som har fått ett barn, men jag har en mycket stark önskan om att det ska finnas åtminstone två barn här hemma. Så jag hoppas att han vågar känna sig trygg i att adoption är en spännande väg att gå för att få ytterligare en kotte i familjen.

Svar på tråden Adoptivbarn och biobarn i samma familj