• ZaraÖ

Hur stor är chansen att bebis vänder sig?

Hej!
    Min bebis ligger i säte och jag är i v 36 (35+4)..
    Undrar om någon vet om det är vanligt att bebisen vänder på sig, självmant så här sent?
    Har hört att det inte är allt för ovanligt när man fått fler barn tidigare, men det här är mitt första pyre.
    Min läkare vill göra vändningsförsök om han inte vänt på sig efter nästa vecka..men det är jag inte så sugen på..

• Svar på tråden Hur stor är chansen att bebis vänder sig?
  • Adrians mamma

Hej!

Min Adrian låg i säte. Han vände sig aldrig, så det blev kejsarsnitt i v. 38+5. Läkarna ville försöka vända men jag vägrade. Hur som helst gick snittet bra, så om du inte vill göra ett vändningsförsök (som inte är helt riskfritt), säg det så kanske det kan bli ett kejsarsnitt istället?

Hoppas det löser sig till det bästa!

• ZaraÖ

Oh det låter bra! Jag vill inte göra ett vändningsförsök heller men på läkaren låter det som att jag inte har något val. Skönt att höra att du fick snitt o att det gick bra! Jag tänker oxå vägra.
    Tack för ditt svar!

• Teskedsmamman

Min son gjorde tvärtom, han vände sig från fixerat till säte i vecka 38+4 och jag vägrade vändningsförsök och snittades i vecka 39+3... Visst finns det en chans att barnet vänder sig, men så sent så brukar risken vara högre att de ligger kvar...

• amazonsvea

Vad finns det för risker med vändningsförsök? Nu blir jag lite orolig...min bebis ligger i säte och jag är i vecka 35, kommer bli erbjuden vändningsförsök vid nästa bm-kontroll.../amazonsvea

• JessieZ

Min bäbis låg i säte förra veckan och veckan innan det, idag hade h*n vänt sig om av sig själv. Huvudet är fortfarande rörligt så vi håller tummarna för att den inte gör någon kullerbytta utan stannar med huvudet ner.

Jess

• Teskedsmamman

amazonsvea: I sällsynta fall kan förlossningen starta och i ännu mer sällsynta fall har moderkakan lossnat... men lossnade moderkak har jag bar ahört talas om 1 gång under alla mina år på FL.

• Jenka73

Min Oliver låg i säte och jag var inne på 2st vändningsförsök som inte lyckades så de blev planerat snitt.

• Mariia

Min lilla kille vände sig häromdagen och har börjat fundera på att fixera sig tror jag! Var ruckbar igår hos BM. Han var inte vänd för en vecka sen och jag är nu i vecka 37, (36+4) Jag var inte heller speciellt sugen på vändningsförsök men inte heller snitt då jag i sånna fall skulle bli helsövd och inte få vara med alls. Jag hoppas nu stenhårt att han stannar i detta läge och inte får för sig att svänga runt igen!

• ZaraÖ

Mariia
    ojoj att dom kan vända sig så sent alltså! Jag går in i v37 imorn..fast jag tror inte att han kommer vända sig, min mage är stooor och stenhård! hihi tror inte att det finns plats till det!

• myskatt

Är i v37+2 idag och igår bestämde sig min bebbe att det va dax att vända huvet neråt. Har en snittid åtta dagar innan BF om den skulle vända sig tillbaka, den är inte fixerad alls. Dock väger den "bara" 2500g så den har lite mer spelrum än din.

• Mariia

Zara Ö
    Det kan visst finnas plats jag lovar. Var på tillväxtul igår och lilla killen ligger 17% över normalbebisen och beräknas nu väga 3300 gram. Det borde alltså inte funnits utrymme till vändning men det gjorde det! Så ge inte upp hoppet!

• Adrians mamma

Zara Ö: Du kan väl berätta hur det går? :)

• ZaraÖ

Adrians mamma
    Ja då, jag lovar o skriva vad som händer! Ska och träffa överläkaren igen på tisdag så får vi se..Än så länge har han inte vänt sig, så håll tummarna för att jag kan få läkaren att förstå att jag inte vill göra något vändningsförsök. Men det ska nog gå bra!

• NicoleLouice

Min baby ligger också i säte. Imorgon ska jag in på ytterligare ett UL för att bekräfta att abyn VERKLIGEN ligger i säte. Det lutar åt ett vändningsförsök. Riskerna med det är väl att det kan bli ett akut kejsarsnitt? Jag vill väldigt gärna föda vaginalt! Jag är i v 37 nu, så rätt sent är det väl, antar jag, för att babyn ska vända sig självmant. Ligger upp och ner ett antal timmar per dag, men hittintills har det inte hjälpt.

• NicoleLouice

Min baby ligger också i säte. Imorgon ska jag in på ytterligare ett UL för att bekräfta att babyn VERKLIGEN ligger i säte. Det lutar åt ett vändningsförsök. Riskerna med det är väl att det kan bli ett akut kejsarsnitt? Jag vill väldigt gärna föda vaginalt! Jag är i v 37 nu, så rätt sent är det väl, antar jag, för att babyn ska vända sig självmant. Ligger upp och ner ett antal timmar per dag, men hittintills har det inte hjälpt.

• Adrians mamma

Zara Ö: Jag håller båda tummarna!

• ZaraÖ

Hej hej!
    Nu har jag äntligen fått mitt datum!! läkaren fick ge med sig! Bebis har fixerat rumpen nu oxå så ett vändningsförsök är ju försent! Känns sååå skönt, bara 12 dagar kvar! den 21:a blev det! ojoj vad nervöst!
    Hoppas att det går lika bra för er andra o att ni får som ni vill!
    Kramar Zara

• InaMars06

Grattis ZaraÖ!!
    Vad skönt att det ordnat sig!

• Adrians mamma

Zara Ö: Stort grattis! Känner igen känslan när man inte behöver oroa sig längre. Många kramar o lycka till! Glöm inte att skriva o berätta hur allt går :)

• Leakim

Hej min bebis ligger oxå i säte, enligt UL ligger h*n som ett u vilket gör att h*n får svårare att vända sig vad jag förstår.. Har knappt kännt några sparkar alls för att benen ligger som de gör, det som känns är händerna!!!
    Min moderkaka ligger i framvägg å försvårar tydligen vändningsförsök enligt Bm, risken för lossning av den ökar tydligen då, så det är inte säkert att de ens vill försöka vända då. Någon som varit med om liknade?
    Är i v 33 +2 nu så h*n har ju i och försig lite tid på sig att vända. I v.35 ska jag i annat fall få tid till läkaren för diskussion om snitt osv.

Svar på tråden Hur stor är chansen att bebis vänder sig?