• Laddad

Boendeområden i Sälen

Hallå!!

Ska åka till Sälen i vinter och funderar lite över vart vi ska bo någonstans. Någon som bott i Vasabyn i Lindvallen? Bestämt är i alla fall att det blir Lindvallen. Vill bo på gångavstång till lekplatser och liftar. Vad har ni för erfarenheter. Tacksam för snabba svar!

• Svar på tråden Boendeområden i Sälen
  • Laddad

Ingen som vet nått om områdena i Sälen?

• Kaisa Kavat

Sälen är toppen! Glöm inte boka en kväll på Lammet och Grisen, en helt suverän restaurang! Vi har aldrig bott i Lindvallen men vart där och åkt ett par gånger så med boendet kan jag inte säga nåt om......

• Laddad

Tack! Har hört att Lammet och grisen ska vara att bra ställe. Går det att ha med barn dit?

Någon annan som vet nått om boendet?

• tre barn o hund

Vi har varit i Lindvallen ett flertal gånger och bott i bl.a Blå byn, Sälsätern och Sälfjällstorget.
    Nu vet jag inte hur små barnen är men vi var två familjer med 6 barn i åldrarna 4-11 år när vi var där. Jag tycker området runt Gustavstorget är det bästa när man har mindre barn med, dels för att det finns liftar de klarar av och att alla kan åka passande backar utan att man måste hålla ihop hela tiden.
    Ett plus är att du kan gå på After ski också ;) liftarna stänger ju 15:30 när det inte är kvällsåkning och för att ta sig hem till Sälsätern eller Sälfjällstorget måste du upp innan dom stänger. Väl uppe är det sannerligen ingen höjdare att ha barn med sig i mörkret om det dessutom blåser halv snöstorm - tro mig...

Vasabyn har jag inte bott i, men det ligger väl ungefär som blå byn gissar jag?

• Kärnhuset

Vi har också Sälen som ett av alternativen i vinter, men vi vill INTE bo i Lindvallen vad vi utläst av pistkartan (korta backar på rad) utan snarare Hundfjället. Någon som har boendetips där? Helst ski-in-ski-out men det verkar inte vara så mycket sånt att välja på, och det som finns kostar förstås därefter.

• Kaisa Kavat

...håller med Kärnhuset...Hundfjället och Tandådalen har roligare backar.....

• Kärnhuset
    Kaisa Kavat skrev 2010-08-02 09:14:12 följande:
    Tips tack!
  • Kärnhuset

Nähä. Den här tråden verkade dö ut.
    Vi har i alla fall hittat vårt boende i Sälen nu. Hur gick det för er andra?

• Laddad
    Kaisa Kavat skrev 2010-08-02 09:14:12 följande:
    Får tacka för era svar. Tandådalen är absolut inget alternativ för oss oavsett om backarna är bättre. Tandådalen är inte alls lika mysigt som Lindvallen. Våra barn är så pass små att de knappt åker skidor så för tillfället är backarnas längd ointressant. Lindvallen har väldigt mycket annat barnvänligt som Tandådalen inte har. Hundfjället skulle kunna funka dock.
  • chiligirl
    Laddad skrev 2010-08-16 08:55:34 följande:
    Får tacka för era svar. Tandådalen är absolut inget alternativ för oss oavsett om backarna är bättre. Tandådalen är inte alls lika mysigt som Lindvallen. Våra barn är så pass små att de knappt åker skidor så för tillfället är backarnas längd ointressant. Lindvallen har väldigt mycket annat barnvänligt som Tandådalen inte har. Hundfjället skulle kunna funka dock.
    Jamen precis. Så tänker jag med att för barn är det Lindvallen som gäller. Därför bokade jag Tandådalen själv för att få bättre backar och inte en massa barn att se upp för i backarna.
    Gillar barn, men är sjukt orolig över alla barn som far på utan tanke i backarna. De gör oväntade moves och känns opålitliga! Jag önskar verkligen att innan föräldrarna släpper iväg sina duktiga åkare till barn att de skulle gå igenom/lära upp åkreglerna för sina barn från SLAOs lilla gula. Okej för att man kan åka bra, men var är säkerhetstänket?
  • Kärnhuset
    chiligirl skrev 2010-08-16 09:21:12 följande:
    Jamen precis. Så tänker jag med att för barn är det Lindvallen som gäller. Därför bokade jag Tandådalen själv för att få bättre backar och inte en massa barn att se upp för i backarna.
    Gillar barn, men är sjukt orolig över alla barn som far på utan tanke i backarna. De gör oväntade moves och känns opålitliga! Jag önskar verkligen att innan föräldrarna släpper iväg sina duktiga åkare till barn att de skulle gå igenom/lära upp åkreglerna för sina barn från SLAOs lilla gula. Okej för att man kan åka bra, men var är säkerhetstänket?
    Häpp, häpp, sakta i backarna och dra inte alla över en kam, tack!
  • Kärnhuset

... dra i så fall ungdomar och danskar över samma kam...

Mina barn beter sig bättre än många av ovanstående, och chockeras ofta över andras (f.a. danskarnas otrevliga och framfusiga beteende i backarna!!
    Så lite bättre hyfs gäller väl både här och var!!

• Kärnhuset
    Laddad skrev 2010-08-16 08:55:34 följande:
    Vi åker till fjällen för BÅDE barn och vuxna och inte främst för snön utan även för att kunna åka utför på skidor (och snowboard som är aktuellt i år). Oavsett ålder på barn (eller vuxna) så blir det jobbigt när backarna ligger på en lång rad och är alltför korta. Det blir så lite skidåkning då och så mycket lift för att ta sig någonstans (gnällrisk och risk för att det är långt= tar tid till ex.vis toa eller fika).
    Hade det bara varit för backarnas "enkelhet" eller korthet hade vi dock kunnat offra detta året åt det eftersom barnen är nybörjare på snowboard och inte kräver så svåra backar.

Men Hundfjället verkade vara en bra kompromiss, tycker vi.

Vi har tidigare varit i Idre och kan rekommendera det varmt för barnfamiljer (oavsett ålder på barn). Där finns skidåkning i alla väderstreck, så man kan välja solen eller vindstilla och anpassa efter väder och ork. Pister i alla kategorier ligger parallellt med varandra så man kan dela upp sig om man vill och åka grönt med de allra minsta och/eller osäkra eller svart om man vill ha lite utmaning som vuxen ibland, och sen ses nere vid liften. Att pisterna ligger parallellt gör att man inte måste välja väg för att passa rätt nivå.

TS, har ni valt boendeområde i Lindvallen, och vad blev det?
  • chiligirl
    Kärnhuset skrev 2010-08-16 20:21:41 följande:
    Häpp, häpp, sakta i backarna och dra inte alla över en kam, tack!
    Nej jag drar inte alla över en kam, men jag generaliserar för att belysa problemet!

Det finns samma typer av vuxna människor med, men jag kör hellre ihop med en vuxen än ett barn som väger hälften så mycket som jag

Dock är jag mest rädd för alla ölhävare i backen. De är värst!
  • Laddad

För vår del blev det Vasabyn i Lindvallen. Nära till skidskolan vid snötorget och Experium, som måste vara något av det bästa som finns i fjällvärlden (om man bortser från skidåkningen och naturen såklart).

• Kärnhuset
    Laddad skrev 2010-08-19 16:09:56 följande:
    För vår del blev det Vasabyn i Lindvallen. Nära till skidskolan vid snötorget och Experium, som måste vara något av det bästa som finns i fjällvärlden (om man bortser från skidåkningen och naturen såklart).
    Det blir säkert jättebra.
    När åker ni? Har du sett erbjudandet att barn 0-7 år får gratis skidskola, skidhyra och skipass vecka 2-5?
  • Laddad

Vi valde en av de där veckorna då kidz prize gäller. Blev betydligt billigare an väntat med den rabatten. Toppen!!

• Kärnhuset
    Laddad skrev 2010-08-25 17:35:46 följande:
    Vi valde en av de där veckorna då kidz prize gäller. Blev betydligt billigare an väntat med den rabatten. Toppen!!
    Det där erbjudandet kom tyvärr upp då vi redan hade bokat. Vi passade på att utnyttja boka-tidigt-rabatten, och valde då vecka 6 eftersom liftarna har öppet längre då jämfört med v.5 som vi annars valde mellan. Typiskt!!
    Vi som ska ha barnen i skidskola, eller rättare sagt snowboardskola och hyra all utrustning. De har inte ens "multihyra" i Sälen, vilket de har i Idre, och som är perfekt när man ska lära sig åka snowboard.

Mulithyra innebär att man kan byta mellan de olika hyralternativen, t.ex. åka snowboard på f.m. då man har snowboardskolan och sen byta till skidor på e.m. då man inte orkar åka hela dagen med snowboard då det är nytt (och/eller prova på längdåkning). Vi vet inte hur vi ska lösa det. Det blir ju lite väl mycket pengar att både hyra snowboardutrustning och alpint för en vecka, speciellt när de ändå inte kan åka på mer än det ena åt gången i alla fall, och snowboardskolan är ju varje dag så det går inte dela på det och åka det ena några dagar och sen det andra...
Svar på tråden Boendeområden i Sälen