• M Hellin

Skulle du låta din 5:åring vara ute med kniv hängande i bältet?

En inte så pålitlig grannpojken stoppade mig på väg till parkeringen idag för att stolt visa upp sin nya morakniv så han hade i bältet. Inte en förälder inom synhåll, och kniven var ny och vass.

Själv kände jag en aning skräck med tanke på hur våldsam denna lilla pojken kan bli när vännerna inte gör som han vill.

Så min fråga är, låter ni era femåringar springa ute med kniv? Hur kommer den här inställningen till knivbärande se ut om 15 år om man får springa med kniv för föräldrarna redan vid 5 år?

Det är ju en sak att vara ute tillsammans med föräldrarna under uppsikt, kanske i skogen och tälja eller grilla korv eller något, men jag tycker inte det är ok att släppa ut en femåring utan uppsikt med kniv.

• Svar på tråden Skulle du låta din 5:åring vara ute med kniv hängande i bältet?
  • RiNan

Så illa. Jag skulle nog leta mig fram till hans föräldrar och ta ett snack med dem. Absolut inte att en 5 åring ska bära kniv. Jag skulle nog tom ringa polisen och fråga om det ens är lagligt.

• Jungfrulycka

Jag skulle utan tvekan gå och prata med föräldrarna! han kan ju skada andra och sig själv inom loppet av några sekunder bara

• Frontline
    RiNan skrev 2010-07-29 10:21:52 följande:
    Jag skulle nog tom ringa polisen och fråga om det ens är lagligt.
    Det behövs inte ringa polisen för att veta om att det är olagligt,
    www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/knivlag.htm

Skulle inte ens sätta en kniv i mina barns händer när dom är 10 utan uppsikt...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Show n tell

absolut inte utan uppsikt iallafall.

• Stårschan

Ja, om vi var ute i skogen på utflykt och han/hon skulle ha den till att tälja grillpinne med och jag visste att han/hon kunde hantera den. ALDRIG hemmavid! Som sagt, ett litet snack med föräldrarna vore nog inte helt fel.

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • SIN74

Kniv på allmän plats -absolut inte. Däremot får mi na barn tälja med kniv här hemma men kommer kompisar läggs de undan.

• viseversa

Aldrig i livet att jag skulle tillåta det. Skulle ta kniven ifrån barnet och sen ta ett allvarligt snack med dennes föräldrar.

• Livet är en dans på rosor

Fast det är ju olagligt att gå med kniv på sig även för en vuxen människa.

• Annica71

Det var det dummaste jag hört!! Jag hade gått till föräldrarna direkt. En femåring har inte förmågan att förstå vad som kan hända med kniven om den används på fel sätt.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
Svar på tråden Skulle du låta din 5:åring vara ute med kniv hängande i bältet?