• daax

smidig mat för 12 pers ( gärna gratänger)

Vill har tips och inspiration för mat till 12 personer. Gärna något som är smidigt inget avancerat, inget med tacos för det har jag bjudit så ofta.
    Gratänger och pajer är ju smidigt för det kan man förbereda och slänga in i ugnen.

• Svar på tråden smidig mat för 12 pers ( gärna gratänger)
  • dalejo

Har inga recept att ge dig men tips på att du kan kika på t ex receptfavoriten.se, pajrecept.se eller tasteline.com för att söka efter recept på pajer och gratänger. På Tasteline såg jag t ex recept på Italiensk pastagratäng som kanske kan vara något? Spenatpaj med fetaost är jättegott, grönsakspajer, kycklingpajer passar bra till bufféer. Vanlig potatisgratäng som du kan köpa rostbiff eller skinka till. Vill också tipsa om kycklingspett som man kan äta både varma och kalla. Skär kycklingfile i rätt stora bitar. Lägg dom i marinad över natten, trä dem på pinnar och sätt in dom i ugnen på 200gr 10-15 min. Servera med någon kall sås t ex tzatziki. Eller blanda gräddfil/creme fraiceh med någon dipsås-pulverpåse man har till chips, blir jättegott till kyckling. Pastasallader är det ju lätt att göra i stora mängder och kan varieras i det oändliga. Men lite pajer med någon kall sås + grönsallad och bröd är ju jättegott och bra mat som kan förberedas. En god sås till grillat kött är att ta gräddfil, hackan ner en gul lök, blanda med ketchup i valfri mängd, lite salt och svartpeppar. Låt stå en stund i kylen, jättegod till olika kötträtter. Gulaschsoppa är jättegott och kan ju lagas till många, servera med creme fraiche och ett gott bröd. Köttgrytor kan du göra dagen före blir ju bara godare ju längre de får stå och är lätt att göra till många personer.

• Mela78

Chili con carne är lätt att tillaga till många personer och få det gott dessutom. Men lite hembakt bröd, rolig sallad, vin osv kan det bli lite mer festlig måltid.

• Snuttjulla

Lasange?
    Sen håller jag med mela, lite hembakt bröd, och sallad gör under för maten, kan piffa till alla maträtter?

Det finns ju även fläskfilegratäng som du kan servera med klyftpotatis tex, men själv gillar jag spett när man är många, och rostade rotfrukter, lite tsatsiki, dröd och sallad, toppen på sommaren...

• Snuttjulla
    Emmeliina skrev 2010-07-30 09:52:45 följande:
    Grytor av alla olika slags är också väldigt enkelt :)
    å jaaa, det är så gott och smidigt! nu blev jag väldigt sugen på det...
  • daax

Jag har ingen intresse för bak eller matlagning så att baka bröd är uteslutet! .
    Tycker det är svårt att avgöra hur mycket mat man behöver till så många personer.

• mosterYster

Moussaka.

Potatis, lammfärs (med massor av vitlök ipressad) varvas i långpanna med salt/peppar mellan varven. Ett lager potatis överst och underst. Vispa ihop 1 ägg + 3 dl mjölk och/eller grädde (men 3 dl totalt) och häll över.

Räkna på ca 150 g lammfärs (eller blandfärs), 200 g potatis och 1,5 - 2 vitlöksklyfta/-or per person.

• dalejo

Kom på en till jättenkel maträtt du kan göra om du inte är så van i köket. Kyckling med ädelostsås och pasta! Supergott och jätteenkelt att göra. Skär kycklingfilé i bitar ( räkna 1 file per person + lägg i någon extra om du vet att det är storätare) Bryn kycklingen och ha på grillkrydda Häll på grädde i valfri mängd ( matlagningsgrädde eller vispgrädde beroende på hur "mäktigt" du vill att det ska bli) Häll lite soja över för färgens skull Häll i 1-2 msk kalvfond (finns på flaska i mataffären) Smula i ädelost (typ kvibille) i valfri mängd - smaka av till du fått den styrka du vill ha. Låt puttra ihop några minuter - Klart! Denna kan du göra någon timme innan gästerna kommer, spar lite grädde och ev ost att ha i tills du värmer upp den igen då såsen kan "dra in sig i köttet" när det får stå en stund. Koka pastan när gästerna kommer använd gärna trefärgad pasta det ser lite roligare ut. Servera med grönsallad och bröd. Jättegott och jätteenkelt. PS: Är det barn med som inte äter ädelost så kan du ju ta av lite kyckling + sås innan du har i osten och servera separat till dem.

• mosterYster
    Kojbe skrev 2010-07-30 16:37:26 följande:
    Glömde auberginerna där i Moussakan
    Nix. Pappas moussakka (han är serb) är med potatis i st f auberginer. Den grekiska är med auberginer. Den turkiska är också med potatis.
  • Snuttjulla
    daax skrev 2010-07-30 13:45:53 följande:
    Jag har ingen intresse för bak eller matlagning så att baka bröd är uteslutet! .
    Tycker det är svårt att avgöra hur mycket mat man behöver till så många personer.
    men det finns ju fusk i sånt fall, bake-off bröd att bara slänga in i ugnen...
Svar på tråden smidig mat för 12 pers ( gärna gratänger)