• Jenny1

Hur går en borglig vigsel till?

Hur går man till om man vill gifta sig borgligt? Vart vänder man sig?
    Vi bor i Storstockholm - är det i stadshuset inne i Sthlm? Eller kan det finnas i vår kommun Vallentuna?

Vi har båda varit gifta förrut, då en kyrklig vigsel, och jag känner att jag vill göra nåt helt annat denna gång.

Vad för kläder är passande? Ska/kan man ha blommor?

Jag vill veta allt om en borglig vigsel helt enkelt!

• Svar på tråden Hur går en borglig vigsel till?
  • Kazeer

När vi gifte oss borgerligt hade maken mörk kostym och jag hade ett par snygga byxor och en vit blus. Brudbukett hade jag.

Kolla på kommunens hemsida. Där brukar finnas information om borgerlig vigsel.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Drake

En borglig vigsel kan gå till precis hur ni vill. Barfota på en strand, i stadshuset eller på en båt. Det bestämmer ni.

Ni kan vara klädda hur ni vill, ha musik om ni vill osv. Det som är gemensamt är att ni måste ha en godkänt vigselförättare och kommunen har lista på dem. Om ni ska gifta er i stadshuset i kommunen eller stockholms stadshus är det gratis, men om ni vill att vigselförrättaren kommer ut till en annan plats ni bestämt så får ni ofta betala resekostnad och dyl för personen.

www.parvis.stockholm.se/ kan du läsa mer om vigseln i stockholms stadshus och själva ceremonin.

• Jenny1

Tack för alla tips!

Kazeer skrev 2010-07-29 11:45:01 följande:
    När vi gifte oss borgerligt hade maken mörk kostym och jag hade ett par snygga byxor och en vit blus. Brudbukett hade jag.

Kolla på kommunens hemsida. Där brukar finnas information om borgerlig vigsel.
    Vad gjorde ni efter vigseln?
    Vi tänkte bara ha våra närmaste med, barn, föräldrar, syskon med respektive och deras barn. Vi blir ca 25 personer.
    Tips på vad man göra? Restaurang i närheten av stockholms stadshus?
  • 83an

Många har missuppfattat det här med borgerlig vigsel och tror att den behöver vara "tråkig" i ett stadshus. Men som Eldtunga säger, den går att göra precis som man vill.

Själva vigdes vid vid  i Göteborgs rådhus, jättefin lokal.
    Det var bara jag och min man och jag hade en svart spetsklänning och han hade kostym.
    Jag hade bundit liljor som jag hade som bukett.
    Vi gifte oss på alla hjärtans dag så det var många vigslar den dagen. Ngn hade jeans medan ngn annan vigdes i brudkänning och hela baletten.

Där fick man ha med sig max 20 gäster och vigseln tog 3 minuter (den långa versionen ).
    Personligen hade det för mig kännts dumt att ha med sig släkt och andra nära och kära för att stå i ett rådhus i max 3 minuter. Men har man chansen att bestämma hur vigseln ska gå till och då lite längre hade det funkat.
    Om ni väljer rådhus och kort (läs racer) vigsel så hade det väl varit bättre att vigas själva och sedan träffas och gå ut och äta efteråt.

I Gbg fanns inte chansen att utforma sin egen vigsel... iaf inte ett datum som det som vi valde.

Lycka till med allt

Svar på tråden Hur går en borglig vigsel till?