Barnbidrag vid arbete utomlands
Jag känner att detta är viktigt att berätta.
Jag och min man bor utomlands inom EU, i två år, och arbetar för en svensk arbetsgivare. Vi har ansökt hos försäkringskassan om att få stå kvar i det svenska socialförsäkringsystemet och fått det beviljat.
När vi började vår löneförhandling med vår arbetsgivare så kollade vi upp om vi skulle få fortsatt barnbidrag, eftersom vi annars ville att arbetsgivaren skulle ersätta den inkomsten med lön. Försäkringskassan meddelande (5 månader innan vår flytt) då att vi skulle få barnbidraget fortsättningsvis.
5 dagar efter att vi flyttat till vårt nya boende utomlands så fick vi brev från försäkringskassan om att de nu drog in barnbidraget eftersom vi skulle bo utomlands i 2 år. Barnbidrag till 3 barn, under en period på 2 år, blir kring 80 000 kr. -Och det är pengar som vår familj inte klarar oss utan!!
Efter brevet från Försäkringskassan så har jag suttit i timslånga köer för att komma fram till kundtjänst. (Vilket har kostat mig hur mycket som helst eftersom jag ringer utlandssamtal).
När jag har kommit fram till kundtjänst så har jag hela tiden fått meddelande om att beslutet om att dra in barnbidraget är riktigt men att någon handläggare ska ringa upp inom 2 dagar om jag vill diskutera det hela.
Någon handläggare har dock aldrig ringt upp utan jag har fått börja om proceduren ca 1 gång i veckan under en period på 2 månader. Det mest spännande svaret jag fått av Försäkringskassan är att beslutet är provisoriskt och därför kan jag inte överklaga eller påverka det utan jag måste vänta till Försäkringskassan tar ett riktigt beslut. Och tyvärr kunde de inte säga när ett slutligt beslut skulle tas. Att hålla inne pengarna gör de dock från dag 1, så något barnbidrag kunde jag inte få ut.
I dag ringde äntligen en handläggare från Försäkringskassan och berättade att jag skulle få behålla barnbidraget och att en utbetalning på 3 månaders barnbidrag ska göras till mig och mina barn. (Kanske ringde handläggaren upp för att min chef för 2 dagar sedan skickade ett brev till Försäkringskassan och begärde ut de lagutrymmen som de baserade sitt belut på.)
När jag frågade varför jag fått så många felaktiga besked så ursäktade handläggaren på Försäkringskassan och sa att den handläggare som från första början beslutat att hålla inne barnbidraget tyvärr inte borde ha handlagt ärendet utan skickat det till rätt avdelning. Dvs de som har kunskap om att handlägga ärenden för svenskar som arbetar och bor utomlands. Hon ursäktade även kundtjänst och sa att deras kunskap om dessa ärenden förmodligen är britsfällig. Slutligen bad hon om ursäkt för att ingen ringt upp.
Kontentan av det hela är att Försäkringskassan som myndighet (om handläggaren är halvdålig på det hon gör) kan ta helt fel beslut som påverkar människor. (Jag menar 80 000 kr, hur mycket pengar är inte det! Vi hade ju fått äta havregrynsgröt i 2 år) Om man ger sig lite för snabbt och tror på det försäkringskassan säger till en så kan man gå miste om en hel del. Jag har under de här månaderna varit i kontakt med säkert 5 personer på Försäkringskassan som sagt att beslutet att jag och barnen inte har rätt till barnbidrag är riktigt. FASTÄN DET VAR FEL!!!!!!
Man kan alltså få behålla barnbidraget även om man bor utomlands. Vi bor som sagt utomlands i 2 år och är inskrivna i den svenska socialförsäkringen. Blir mina barn sjuka så kan jag stanna hemma för vård av barn och det ersätts av Försäkringskassan.
Tipset är att aldrig diskutera dessa frågor med någon annan än korrekt avdelning inom Försäkringskassan. Begär alltid att bli kopplad till de som arbetar med EU-frågor och utlandsboende, för om en handläggare från någon annan avdelning får klorna i ditt ärende kan det bli hur tokigt som helst och det är du som privatperson som får leva med det.