• Silverforsen

Businesskläder??

Behöver lite snabb hjälp från alla som är duktiga på kläder!

Har fått ett jobb som jag snart börjar på och fick reda på idag att det är businesskläder som gäller..?! Jag som aldrig behövt ett jobb med det innan och som mest går i träningskläder till vardags vet knappt vad det är!

Så långt mitt vetande går så är det väl typ kostymbyxor och skjorta? Men kan man inte variera sig på fler sätt? Vad kan man mera ha? Och vad sj*tton har man för skor??

Samt om nån vet nåt ställe med fina kläder av denna sort till vettiga priser?? Jag vet ju inte vad jag ska leta efter..
    Blir det inte en väldigt enformig stil?

Hjälp!!

• Svar på tråden Businesskläder??
  • chrissepisse

Det beror på hur strikt de håller på klädkoden. Den strikta tolkningen är kostym/dräkt, helst mörk, med skjorta/blus/top. Inte urringat, baraxlat, barfota eller skor med öppen tå/häl. Har man kjol bör denna kompletteras med strumpbyxor, inga bara ben rekommenderas. Jeans är ett stort no-no.

Nu håller inte alla arbetsplatser med formell klädkod så hårt på den praktiska tillämpningen. Min arbetsplats, en större revisionsbyrå, är ett exempel. Jeans, shorts eller leggings förekommer dock inte. Inte heller sandaler, t-shirts eller utmanande kläder.

Jag har själv ofta kjol eller klänning eftersom jag tycker att det är lätt att variera. På sommaren varierar jag mellan ballerinaskor och högklackat. På vintern har jag ofta stövlar.

MQ har en hel del som passar, men det går att hitta en hel på HM också. Jag gillar även Zara och Mexx.

• Silverforsen

Åh, vilka bra tips! Tack! Själv passar jag inte så bra i kjol men kostymbyxor funkar väl? Lite svårt att veta vilka toppar som är ok också.. Kortärmat går eller?

• nathana1

Business har vi också, men inte på långa vägar så strikt! Har jag kundmöte är jag strikt, vet jag att vi får stort kundbesök är jag strikt, annars bara respektabel (gärna i jeans och kortärmat funkar alltid, vad ska man annars ha mitt i högsommaren liksom..).. MQ har mycket sjysta kläder tycker jag, särskilt Stockholms-serien! Lycka till på nya jobbet.

• chrissepisse
    Silverforsen skrev 2010-07-30 20:36:19 följande:
    Åh, vilka bra tips! Tack! Själv passar jag inte så bra i kjol men kostymbyxor funkar väl? Lite svårt att veta vilka toppar som är ok också.. Kortärmat går eller?
    Kortärmat funkar fint. T ex kostymbyxor med en figursydd kortärmad blus och ett par nättare skor är en perfekt sommarklädsel på vårt kontor.
  • Silverforsen

det får det bli! Kul ändå att gå jakt efter en helt ny stil när man ska ut på stan! :) Tack för hjälpen

Svar på tråden Businesskläder??