• supersemlan

Vad hade ni gjort?

Jag steker pannkakor, vid bordet sitter dottern, 5 år, och lillebror, knappt 2 år. När dottern har ätit sig mätt sitter hon och leker med en nyckelknippa och doppar den i mjölken. Jag tar ifrån henne nyckelknippan, eftersom jag tycker att vid matbordet äter vi - leker inte med maten - och jag vet att lillebror imiterar henne i allt. Då vänder hon mjölkglaset upp och ner, det rinner ut mjölk över bordet och golvet. Jag ger henne papper och ber henne torka upp. Hon tokskrattar, river sönder papperet och slänger det på golvet och springer till soffan (fortfarande skrattande). Jag ber henne igen att torka upp, men hon vägrar. 

Vad hade ni gjort i den här situationen?

• Svar på tråden Vad hade ni gjort?
  • supersemlan

Ingen? Jag är verkligen nyfiken på vad andra hade gjort. 

• Teskedsmamman

Jag hade burit ungen i öronen till trappan

Skämt åtsido, jag hade blivit tokarg och satt barnet i trappan (vi har trappa som timeoutplats) och när det var dags så hade jag snackat allvarligt med det och så åter bett barnet torka upp, om inte så blir det genast i säng för kvällen.

3 killar & pojke v38 - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • supersemlan

I säng för kvällen - men om det var lunchtid? (vilket det var i det här fallet)

• Indillia

Sånt som mina barn kan göra.
    Om jag skulle ta dom till sängen stannar de inte där utan krälar ur.

Fler idéer?

• supersemlan

Ja, min dotter skulle aldrig heller stanna kvar i sängen om hon inte ville, och hon skulle inte acceptera timeoutplats (om det inte var handbojor inblandade).

• Asia1

jag skulle låtit henne gå när hon ätit sig mätt.

• supersemlan
    Asia1 skrev 2010-07-29 23:47:20 följande:
    jag skulle låtit henne gå när hon ätit sig mätt.
    Jo, men i det här fallet hade hon bara inte hunnit lämna bordet - inte för att hon inte FICK lämna bordet. Hon går vanligtvis från bordet när hon är färdig.

Mjölksituationen skulle dock ha kunnat hända när som helst under måltiden - frågan är vad man gör vid fullbordat faktum, när alla "naturliga konsekvenser" av det uppenbart avsiktliga spillandet är slut. 
  • örtagård

Jag vet inte. Hade börjat som du. Troligtvis blivit arg efter pappersriveriet. Låtit henne lugna sig i soffan. Talat om det senare då de nog ångrar beteendet i efterhand.

Hm, det med att låta gå ifrån när de är mätta... Min dotter äter ibland inte fast hon är hungrig. Ibland är hon för hungrig och ibland mår hon dåligt. Att ett barn i den ålder beter sig så behöver inte betyda att de är mätta. Hos oss är det snartas ett tecken på lågt blodsocker.

Vår långsiktiga lösning av dylika konflikter är naturligtvis att förebygga dem med att inte låta henne sitta med för hungrig och helst ska hon ha varit på toa först. 

• supersemlan

örtagård - ja, matsituationen är ju svår hemma hos oss också (minns dig från tidigare trådar, vi har en liknande problematik), oftast äter hon så lite att jag VET att hon omöjligen kan vara mätt även om hon säger det, men det är ju svårt att ifrågasätta ett sånt påstående. I det här fallet hade hon i alla fall ätit en pannkaka mer än vanligt, så jag tror inte att det var lågt blodsocker, men kanske insulinchock?? Möjligen kan man reagera lite skumt på det också. Hon är helt ur balans i alla fall i sommar och vi har återkommande urflippningar och konflikter här hemma. Hon lugnar sig inte heller i soffan. 

• SkruttenåSkruttan

Här hemma tar vi "time out" ! upp på rummet en stund så både mamma å barn får lugna ner sig sedan är det förlåt som gäller eller gå upp på rummet igen.. pojken fyller snart 6... och lilltjejen (3½) får sätta sig på trappan här nere några minuter tills hon är redo att säga förlåt.. funkar ganska bra..
    såvida de inte kommer förlåt med en gång vill säga!
    Sedan pratar vi om vad som hände och varför det va dumt..

Svar på tråden Vad hade ni gjort?