• Maggis

3-åring som luktar skunk i munnen.

Min 3-åring har börjat lukta så otroligt illa i munnen. Nästan så man faktiskt reagerar på lite avstånd också. Har tittat i munnen på honom och kan inte se någon orsak förutom att det ser ut som att flera tänder i bak är på väg att spricka igenom. Han har inte ont eller så i munnen.

Han (vi) borstar tänderna noggrant morgon och kväll, äter sparsamt med godis och dricker sällan söta drycker. Använder fortfarande napp men bara på natten. Vi jobbar på den biten.

Vi har tänkt ge det någon vecka och om det inte ger sig får vi väl kanske gå till tandhygienisten så hon får kolla ordentligt. Men jag undrar om det är någon som känner igen sig?

//Maggis
  • Svar på tråden 3-åring som luktar skunk i munnen.
  • April Mamma

Dricker han ordentligt med vatten?

Dålig lukt fr munnen brukar ofta komma fr magen...

• Maggis
    April Mamma skrev 2010-07-29 18:28:22 följande:
    Dricker han ordentligt med vatten?

Dålig lukt fr munnen brukar ofta komma fr magen...
    Jo, det gör han, han dricker vatten i huvudsak. Sällan mjölk eller annt, och han drcker bra. Han mår bra och är frisk för övrigt så jag fattar inte riktigt varför han helt plötsligt börjat stinka ur truten. Aldrig gjort förut.
    //Maggis
  • Mookster

Suger han på tummen?? Min dotter brukar lukta satan ibland efter en sugsession

• Maggis
    Mookster skrev 2010-07-29 18:33:17 följande:
    Suger han på tummen?? Min dotter brukar lukta satan ibland efter en sugsession
    Näpp.
    Bara napp och bara på natten, vilket ofta innebär att han tappar ur den ur munnen och sover utan. Och även om man borstar tänderna ordentligt så tycker jag man kan ana doften efteråt. Efter en hel dag på fsk (då han inte använt napp alls) så luktar det riktigt illa.

Funderar på om det kan ha med halsmandlarna att göra; tycker det påminner om hur han kan lukta ur munnen när han är sjuk i halsont och förkylning. Men han har inga tecken på infektion överhuvudtaget så jag vet inte...
    //Maggis
  • Maggis

Fast nu när jag tänker på det... han brukar ha en jobbig hostattack strax efter att han somnat och har haft så i någon vecka. Riktigt torr och skorrig hosta. Men bara då, aldrig på dagen. Kanske är halsen ändå...?

//Maggis
  • jojjo78

Min son hade alltid dålig och hemsk andedräckt vid sina halsinfektioner så kolla upp de.

• PunkRocker

Har det kommit relativt nyligen? Eller har han luktat så länge? Min son luktar illa i munnen när han har halsfluss, och det är inte alltid han har nån feber eller är så sjuk i övrigt. En del gånger läker det ut av sig själv, andra gånger så behöver han pinicillin.

• Maggis
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-30 06:48:30 följande:
    Diabetes?
    Nej, jag tycker inte det luktar så och han visar inga andra tecken på det.
    //Maggis
  • Maggis
    PunkRocker skrev 2010-07-30 06:50:48 följande:
    Har det kommit relativt nyligen? Eller har han luktat så länge? Min son luktar illa i munnen när han har halsfluss, och det är inte alltid han har nån feber eller är så sjuk i övrigt. En del gånger läker det ut av sig själv, andra gånger så behöver han pinicillin.
    Nyligen; för kanske 4-5 dagar sedan. Och han har då, som sagt, någon enstaka riktigt jobbig hostattack varje kväll när han just somnat och det har han haft i en vecka nu, ungefär. Så det kan ju hänga ihop, såklart. Får väl ge det några dagar till och se vart det tar vägen.
    //Maggis
  • AnnelieTyresö

Luktar det mjölkigt?

Då är det nog en en halsinfektion.

• Maggis
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-30 08:26:51 följande:

Luktar det mjölkigt?

Då är det nog en en halsinfektion.

Vet inte hur jag ska beskriva det men jag tycker doften påminner om hur han luktar när han är tydligt halsinfekterad. Fast värre på något vis, starkare. Börjar mer och mer luta åt att det nog handlar om halsen, faktiskt. Vi får väl se lite hur det utvecklar sig; han mår inte dåligt eller har ont. Kan ju hända att det viker av sig självt. Ger det sig inte eller förvärras så får vi väl söka.
    //Maggis
  • AnnelieTyresö

Ja, jag hade en väninna som fick körtelfeber, och var i skolan iaf, det luktade ju hemskt! Å det bästa jag kan säga är att det var en slags mjölkig äcklig doft. Höll i sig i typ 1 mån, höll på att gå åt under tiden :S

• Maggis
    AnnelieTyresö skrev 2010-07-30 08:56:54 följande:
    Ja, jag hade en väninna som fick körtelfeber, och var i skolan iaf, det luktade ju hemskt! Å det bästa jag kan säga är att det var en slags mjölkig äcklig doft. Höll i sig i typ 1 mån, höll på att gå åt under tiden :S
    Ja, jag skäms nästan för att säga det men det är lite så jag vill rygga när han kommer och vill ha en puss. Luktar verkligen inte mums. Nu tyckte jag väl att det inte var riktigt lika stark doft imorse som igår men jag kanske bara har blivit van...
    //Maggis
  • AnnelieTyresö

Haha, ja jag höll på att dö när hon skulle typ viska nånting, du vet hur tjejer i skolan var hehe

• Maggis
    Lilla my 12 skrev 2010-07-30 22:28:51 följande:
    Han kanske har stoppat upp något i näsan.
    Så långt har jag inte tänkt! Skulle ju inte förvåna mig om det är så eftersom de nyligen tittat på Madicken där Lisabet pillar upp en ärta i näsan.

Nu tyckte jag dock imorse att lukten avtagit något och han har inte hostat något alls inatt. Så om det handlar om en halsinfektion så kanske den är på väg bort nu.
    //Maggis
  • Maggis

Det går bra. All dålig lukt har försvunnit. Gissar att det förmodligen var någon halsinfektion som nu är borta. Så nu är det mums med pussar igen.

//Maggis
  • AnnelieTyresö

Hehe :D
    Jamen va skönt!

Svar på tråden 3-åring som luktar skunk i munnen.