• KRSn

Strukturtapeterna blir min död, hjälp!!

Rummet vi ska göra om till barnrum har nu strukurtapeter på väggarna.
    Jag tänkte måla väggarna vita och göra en nallephu värld där, men vill
    inte ha strukturen. Hur gör jag lättast för att komma undan den?

Dra bort allt och spacka, slipa och tapetsera nytt?
    Slipa direkt på den och tapetsera över?
    Anlita en målare?

Vad KAN man göra åt derra förfärliga struktur tapeter??

• Svar på tråden Strukturtapeterna blir min död, hjälp!!
  • Hannnas

1. Tar bort skiten, bredspacklar, slipar, spacklar, slipar igen o målar/tapetserar....

2. Tapetserar med en "recover" och sen målar/tapetserar (beroende på struktur såklart)....

Hatar struktur tapterer, tampas med dem hemma med, skit!! 

.?:*¨¨*:?. www.brunnegard.blogspot.com/ .?:*¨¨*:?.
  • rosyposy

Jag skulle riva ner den, spackla osv...
    Det finns också så kallad renoveringstapet som täcker över skavanker men den förutsätter att underlaget inte lossnar när man sätter upp dem, jag är dessutom osäker på om de täcker över strukturtapeter....

• kaksmulan

Lite beror det på hur mycket struktur det är. Oftast fungerar det med en återställningstapet men är det mer struktur så skulle jag bredspackla. Bredspacklar du noga (ja, du kan göra det själv) så blir det inte allt för mycket slipning. Om jag var du skulle jag ha tagit en bit tapet med mig till en färgaffär och fråga där vad de tycker blir bäst. Angående återställningstapeten är den jättelätt att sätta upp. Man rollar bara MASSOR av våtrumstapetklister på väggen och sen smackar man upp den färdigskruna våden. Skarvarna blir oftast så täta så de försvinner helt om man målar på den och tapetserar man över den så är det lätt att spackla skarvarna först. Är det väldigt mycket struktur under så kan den märkas igenom. Men det kan vara riktigt snyggt och häftigt om man målar väggen sen.

Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Ann Lee

Använd en återställningstapet. Finns att köpa på Rusta, Coop eller andra byggvaruhus. Den på Rusta heter Genvägen. Vi har använt den på strukturtapet och det fungerade perfekt. I vardagsrummet höll strukturtapeten på att lossna men vi häftade fast den med häftpistol innan vi tapetserade med genvägen 

Svar på tråden Strukturtapeterna blir min död, hjälp!!