• Anonym

Varför får jag alltid ett positivt grav test när jag inte är gravid?

Jag har nu under 5 månader fått ett positivt gravtest, och sen ändå fått mensen.  Först tänkte jag att det var missfall, men ändå kändes det bara som att jag aldrig  var gravid. För mensen kom precis samma dag och var precis som den  brukar vara.

Nu sist så har vi använd kondom varje gång förutom 1 gång då vi glömde. och nu visar stickan positivt igen, och lär bli negativ om nån dag när mensen kommer. jag är helt säker på att jag inte är gravid.

Varför blir det så? tror inte att det är missfall jag får varje gång, speciellt när vi har haft kondom, förutom en gång och då var det inte ens i närheten av ägglossningen.

Strecken har alltid varit svagare än kontrollstrecket, men ändå inte så svagt att man på nåt sätt skulle ha svårt att se det.

Kan det vara falska streck varje gång? borde kanske testa med digitalt... 

• Svar på tråden Varför får jag alltid ett positivt grav test när jag inte är gravid?
  • Anonym

Testar med rfsu test, ifall det har nåt med saken att göra.

• Anonym

Är du säker på att det är ett gravtest och inte ett ÄL-test? Om det bara är en sticka kan det vara svårt att se skillnad då de ser likadana ut.

Annars skulle jag gå till doktorn om jag vore dig. Inte för att skrämma dig men HCG som gravtest ger utslag på, finns enbart i kroppen vid graviditet (kan även vara utomkvedes) och om man har en slags tumör som utsöndrar hormonet. Det finns både män och kvinnor som kissat på stickan och fått positivt och när de gått till läkare har de haft cancer

• Odetta
    kommer strecken innom tiden?
    Har dem rätt färg?
    När i cykeln testar du?

Och är du säker att det är gravtest och inte ÄL test? (kanske dum fråga, men ställer den ändå )

RFSU brukar inte ha några problem med sina test. Jag personligen tycker att det är skitttest, men det tycker jag enbart för att jag inte anser att dem är så känsliga som dem påstår sig vara.

Har du tagit test av flera olika märken?

Egentligen ska test inte kunna visa fel om strecken kommer innom tiden och har rätt färg. Då finns hormoner i kroppen och altså är det ett positivt gravtest. Att du däremot får blödningar på BIM borde då dock kollas upp. JAG tycker det låter som du får tidiga mf...i alla fall om jag bara tittar på din beskrivning.

Kan du ringa till din kvinnoklinik och berätta om problemet och be om att få komma och ta blodtest? Då VET du ju hur det står till (om du är gravid eller ej och huruvida du får upprepade mf)
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-29 18:36:40 följande:
    Är du säker på att det är ett gravtest och inte ett ÄL-test? Om det bara är en sticka kan det vara svårt att se skillnad då de ser likadana ut.

Annars skulle jag gå till doktorn om jag vore dig. Inte för att skrämma dig men HCG som gravtest ger utslag på, finns enbart i kroppen vid graviditet (kan även vara utomkvedes) och om man har en slags tumör som utsöndrar hormonet. Det finns både män och kvinnor som kissat på stickan och fått positivt och när de gått till läkare har de haft cancer
    japp säker att det är gravtest, har kollat noga för säkerhets skull:)

Ja fast om det var cancer så är det konstigt att det bli negativt direkt mensen kommer. eller brukar det bli så då?:O

Har iaf gjort ultraljud på livmoder och äggstockar pga av smärta vid ÄL för ett halv år sen, men allt såg jätte bra ut.

Tänk om det är missfall jag får varje gång? då är det ju också nåt som är fel...

Testet kan väl inte bli missvisande av att man äter ipren eller dikofenak(nåt antiinflamatoriskt)?

• Tozz82

RFSUs test kan visa felaktigt ända fram tills samma dag du har BiM.
    Då även ge ett positivt svar. Tyvärr som dom kallade det till mig för x antal år sedan när jag blev gravid med sonen.

• Anonym
    Odetta skrev 2010-07-29 18:40:37 följande:
    kommer strecken innom tiden?
    Har dem rätt färg?
    När i cykeln testar du?
    Och är du säker att det är gravtest och inte ÄL test? (kanske dum fråga, men ställer den ändå )

RFSU brukar inte ha några problem med sina test. Jag personligen tycker att det är skitttest, men det tycker jag enbart för att jag inte anser att dem är så känsliga som dem påstår sig vara.

Har du tagit test av flera olika märken?

Egentligen ska test inte kunna visa fel om strecken kommer innom tiden och har rätt färg. Då finns hormoner i kroppen och altså är det ett positivt gravtest. Att du däremot får blödningar på BIM borde då dock kollas upp. JAG tycker det låter som du får tidiga mf...i alla fall om jag bara tittar på din beskrivning.

Kan du ringa till din kvinnoklinik och berätta om problemet och be om att få komma och ta blodtest? Då VET du ju hur det står till (om du är gravid eller ej och huruvida du får upprepade mf)
    Ja strecken kommer direkt(30sekunder)
    ja det är rätt färg
    Testar mellan 3-1 dagar före mens
    Ja är säker att de är grav test:)
    Brukar köra med två olika rfsu, en som man kan testa tidigt och nu den här vanliga med två stickor i.
    Har kört med nån från apoteket också, minns inte märket.
    Åker bort imorgon och kommer hem på söndag, men jag ska ringa på måndag ifall de fortfarande visar positivt då och be om att få ta ett blodtest. För är jag verkligen gravid är det ju missfall jag får hela tiden.
    Har redan ett barn på 3 år så jag vet ju iaf att jag kan få...eller kunde?

• Odetta
    Tozz82 skrev 2010-07-29 18:45:07 följande:
    Då även ge ett positivt svar. Tyvärr som dom kallade det till mig för x antal år sedan när jag blev gravid med sonen.
    Det tror jag inte riktigt på...testen kan visa felaktiga negativt, men inte felaktigt positivt då det krävs närvaron av hcg för att färgen ska reagera.

Om det var så för x antal år sedan så har dem nog i så fall fixat till problemet för detta skulle ingen kund godkänna och dem skulle gå i konkurs
  • Anonym
    Tozz82 skrev 2010-07-29 18:45:07 följande:
    Men hur kan man få sälja gravtest som visar att man är gravid fast man inte är det? då är det ju inte ett gravtest? då kör man ju nästan bara 50/50 och chansar.
  • Anonym

Kanske låter lite negativ nu, men varför testar du om ni använt kondom osv, och du vet att du ändå inte är gravid? Och innan varje mens? Bara nyfiken??
    Hör med din barnmorska så att inget är vajjsing med din kropp!!

• Anonym

Står ju till och med på deras förpackning: Du kan göra testet från och med den dag du skulle haft din menstruation.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-29 18:53:26 följande:
    Står ju till och med på deras förpackning: Du kan göra testet från och med den dag du skulle haft din menstruation.
    Ja, för att man kan få falskt negativ. Testet är helt enkelt inte känsligt nog att känna efter flera dagar före BIM. Men falskt positivt kan man inte få om man inte har HCG i kroppen. Det får man vid grav eller cancer.

Men, en annan sak jag kom att tänka på är att det finns forskning som visar att man börjar utsöndra HCG redan när det befruktade ägget är på väg ner genom äggledaren. Det måste alltså inte ha fäst. För de flesta kvinnor så ger inte testet något utslag för hormonnivån är för låg, men det kanske gör det för dig TS? I så fall så är det ju inte riktigt missfall, för ägget har ju inte fäst, men du kanske har fått ägget befruktat men det spolas ut precis som ett obefruktat ägg?
  • lia76

Tycker du ska ta kontakt med barnmorska imorgon och be dem ta ett test.

(=
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-07-29 18:50:25 följande:
    Kanske låter lite negativ nu, men varför testar du om ni använt kondom osv, och du vet att du ändå inte är gravid? Och innan varje mens? Bara nyfiken??
    Hör med din barnmorska så att inget är vajjsing med din kropp!!
    ska  börja med minipiller när mensen kommer, och då stod det att man skulle testa sig med ett gravtest så att man inte är gravid när de börjar.

Tidigare så har vi inte kört med nåt preventivmedel..och tja, vi ville väl kanske ha barn då, men har ändrat oss nu.

• Anonym (Hmm)

Jag vill inte måla fan på väggen... Men om du INTE är gravid och det INTE är ett missfall så kan det vara en tumör. Det finns tumörer som kan läcka HCG... /sjuksköterska

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-29 18:57:38 följande:
    Ja, för att man kan få falskt negativ. Testet är helt enkelt inte känsligt nog att känna efter flera dagar före BIM. Men falskt positivt kan man inte få om man inte har HCG i kroppen. Det får man vid grav eller cancer.

Men, en annan sak jag kom att tänka på är att det finns forskning som visar att man börjar utsöndra HCG redan när det befruktade ägget är på väg ner genom äggledaren. Det måste alltså inte ha fäst. För de flesta kvinnor så ger inte testet något utslag för hormonnivån är för låg, men det kanske gör det för dig TS? I så fall så är det ju inte riktigt missfall, för ägget har ju inte fäst, men du kanske har fått ägget befruktat men det spolas ut precis som ett obefruktat ägg?
    Ja det skulle ju faktiskt kunna vara en möjlighet!
  • Anonym
    Anonym (Hmm) skrev 2010-07-29 19:04:03 följande:
    Jag vill inte måla fan på väggen... Men om du INTE är gravid och det INTE är ett missfall så kan det vara en tumör. Det finns tumörer som kan läcka HCG... /sjuksköterska
    Men om det är en tumör, gör det även så att det bara visar positivt just innan mens, och negativt resten av månaden? eller visar det då positivt hela tiden?
  • lia76

Det ska visa positivt hema tiden om man har en allvarlig sjukdom såsom cancer.
    Det kan även tyda på utomkvedshavandeskap.
    Men skulle du ha det så skulle du känt av det om det gått 5 månader.

Får du bara positivt innan mens och negativt resten av månaden?

Tycker du ska ta kontakt med en läkare så får du besked, de kan ta blodprov 

(=
  • Odetta
    Anonym skrev 2010-07-29 18:57:38 följande:

Japp, det kallas för CHEMISK GRAVIDITET och är faktiskt ett mf, bara ett väldigt tidigt (som dem flesta som får så inte ens vet om utan misstar för en vanlig mens istället för det tidiga mf det faktiskt är). Det är nästan som du säger: Vid en chemisk graviditet så fäster ägget inte riktigt, det bara snuddar vid och lossnar igen. Men det snuddar vid tillräkligt för att kroppen ska uppfatta det och börja producera hcg. Resultatet blir då att man får svaga positiva gravtest som inte blir starkare på 2-3 dagar och som antingen redan innan eller i samband med "mens"blödning blir negativa igen.
  • greeneyes

TS!!

Jag tror på #18:s teori om kemisk graviditet. Att ägget varit på väg att fästa men sedan lossnat.
    Du skrev ju också att du tagit diklofenak / ipren, och de kan bidra till att försvåra för att ägget ska fästa. Alltså kan de ha gjort att det blev kemisk graviditet. Nu verkar det ju itne som att du vill fortsätta försöka bli gravid, så därfrö är det kanske inte så relevant, men om du ändrar dig i framtiden så se till att inte äta antiinflammatoriska läkemedel då de försvårar just för ägget att fästa.

Blev mamma 070825 till en underbar dotter!
Svar på tråden Varför får jag alltid ett positivt grav test när jag inte är gravid?