• enyasmatte

Smårätter att bjuda på

Vi ska ha en liten fest på kvällen efter dopet och kan bli rätt många. Jag tänkte att jag skulle göra en massa smårätter att bjuda på, dvs ingen middag utan mera enkel plockmat. vad skulle NI bjuda på?
    gärna recept med sånt som kan förberedas innan. vore ju bra om man slapp köket hela kvällen...brukar ju lätt bli så...

även recept på matmuffins önskas, helst såna man kan göra i stora muffinsformar.

• Svar på tråden Smårätter att bjuda på
  • Nyfiken gul

pajer i olika formerr är ju alltid lätt gott o klassiskt....

• enyasmatte

jepp, fast vi ska även bjuda pajer innan fikat direkt efter dopet så jag ville inte upprepa så mycket. dock blir det väl så att man tar de pajer som blir över. om det blir nåt över...

• Nyfiken gul

göra egna piroger?

pizza i långpanna o skära upp i bitar?

• kassio

Något som i alla fall delvis blir "plock" är att göra en bas-pasta-sallad (kokt penne, tomat, gurka, kanske majs och rödlök) och sedan diverse "röror" att ha till. Till exempel:

1. Fetaostkuber, soltorkade tomater i strimlor, olivolja, oregano och pressad vitlök.
    2. Räkor i lite sambal oelek och pressad citron.
    3. Kyckling i sweet-chili-sås

Dessutom kan man ju ha ytterligare "plock" i form av prosciutto (stavas det så??) och melonbitar, mozzarella och sånt.

Bara lite av det som slog mig såhär på en gång...

• Nyfiken gul

ett fat med kallskuret i olika varianter?

rökt o kokt skinka, rostbiff, lufttorkad skinka, salami, ölkorvar, kalkon.....

fruktfat med färsk skivad frukt....

potatissallad

• enyasmatte

pastasallad blir ju perfekt!
    fruktfat - just det ja. det gjorde jag på en bjudning i påsk (nån vecka kvar tills jag skulle föda) och det blev en höjdare!

recept på matmuffins då någon?

Svar på tråden Smårätter att bjuda på