Arbetslös och extrajobb??
Hej.
Det är så att jag kommer stå som arbetslös nu 2 aug...jag jobbar extra på Biltema ngn som vet hur det allt är när man jobbar extra får man a-kassa för den veckan då?? om jag jobbar ex 2 dgr?
Tacksam för svar!
Hej.
Det är så att jag kommer stå som arbetslös nu 2 aug...jag jobbar extra på Biltema ngn som vet hur det allt är när man jobbar extra får man a-kassa för den veckan då?? om jag jobbar ex 2 dgr?
Tacksam för svar!
Nej! De dagar du jobbar får du ingen A-kassa. Du fårA-kassa så länge du är tillgänglig för arbetsmarknaden och det är du inte när du jobbar. Samtidigt är det bra att du jobbar extra, det kan du räkna in sen om du skulle behöva förlänga din A-kassa. Dessutom ser det alltid bra ut att man gör något vettigt även om man är arbetslös så försök att behålla ditt extra jobb om du kan.
Är du heltidsarbetslös har du med stor sannolikhet rätt att gå på a-kassa i 300 dagara (om du uppfyllt deras krav vill säga) om du jobbar och tar ut a-kassa samtidigt så har du barar rätt till 75 dagar sedan måstedu jobba in nya dagar så om du inte tjänar massor på att jobba på biltema så kommer du med stor sannolikhet förlora pengar på att jobba och ta ut a-kassa. Kolla upp det för det är ju stor skillnad på 75 dagar och 300 dagar.
har du haft biltemajobbet utöver ditt andra jobb som du har blivit uppsagd ifrån?
http://www.aea.se/bisyssla.aspx
Du ska fråga din a-kassa om de kan bedömma det som en bisyssla, då kommer det inte att påverka din a-kasse ersättning.
Du har 75 (Går även på dina 300 heltidsdagar under tiden) deltidsdagar. När dessa närmar sig slutet får du välja att nöja dig med ditt extrajobb och får då inte stämpla längre eller bli helt arbetslös igen och då har du 225 heltidsdagar kvar att stämpla.
Jag vet för jag har haft långa diskussioner med A-kassan om just detta då jag jobbar på deltid nu.