• Mini84

Arbetslös och extrajobb??

Hej.

Det är så att jag kommer stå som arbetslös nu 2 aug...jag jobbar extra på Biltema ngn som vet hur det allt är när man jobbar extra får man a-kassa för den veckan då?? om jag jobbar ex 2 dgr?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Arbetslös och extrajobb??
  • Anonym

Nej! De dagar du jobbar får du ingen A-kassa. Du fårA-kassa så länge du är tillgänglig för arbetsmarknaden och det är du inte när du jobbar. Samtidigt är det bra att du jobbar extra, det kan du räkna in sen om du skulle behöva förlänga din A-kassa. Dessutom ser det alltid bra ut att man gör något vettigt även om man är arbetslös så försök att behålla ditt extra jobb om du kan.

• Fru Sveden

Är du heltidsarbetslös har du med stor sannolikhet rätt att gå på a-kassa i 300 dagara (om du uppfyllt deras krav vill säga) om du jobbar och tar ut a-kassa samtidigt så har du barar rätt till 75 dagar sedan måstedu jobba in nya dagar så om du inte tjänar massor på att jobba på biltema så kommer du med stor sannolikhet förlora pengar på att jobba och ta ut a-kassa. Kolla upp det för det är ju stor skillnad på 75 dagar och 300 dagar.

• MickeN1973

har du haft biltemajobbet utöver ditt andra jobb som du har blivit uppsagd ifrån?

http://www.aea.se/bisyssla.aspx

Du ska fråga din a-kassa om de kan bedömma det som en bisyssla,  då kommer det inte att påverka din a-kasse ersättning.

• Anonym
    MickeN1973 skrev 2010-07-30 09:29:04 följande:
    har du haft biltemajobbet utöver ditt andra jobb som du har blivit uppsagd ifrån?

www.aea.se/bisyssla.aspx

Du ska fråga din a-kassa om de kan bedömma det som en bisyssla,  då kommer det inte att påverka din a-kasse ersättning.

Ett jobb på biltema kommer aldrig att bli betraktat som bisyssla. Bisyssla är typ politiska uppdrag, hobbyverksamhet osv.

Ts. Om du jobbar två dagar i veckan så får du använda dina 150 deltidsdagar för att stämpla upp till heltid. Då stämplar du resten av veckan med dessa dagar (3 dagar). Om du gör så, så räcker dina deltidsdagar i ca 50 veckor. När dagarna är slut så har du resten av dagarna kvar, men då måste du vara helt arbetslös för att få stämpla dem.
  • MickeN1973
    Anonym skrev 2010-07-30 09:35:11 följande:
    Ett jobb på biltema kommer aldrig att bli betraktat som bisyssla. Bisyssla är typ politiska uppdrag, hobbyverksamhet osv.

Ts. Om du jobbar två dagar i veckan så får du använda dina 150 deltidsdagar för att stämpla upp till heltid. Då stämplar du resten av veckan med dessa dagar (3 dagar). Om du gör så, så räcker dina deltidsdagar i ca 50 veckor. När dagarna är slut så har du resten av dagarna kvar, men då måste du vara helt arbetslös för att få stämpla dem.
    det ska man nog låta a-kassan bedömma 

https://www.internetkassan.nu/51/Index.aspx?id=200

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-30 09:46:19 följande:
    Jag jobbar på A-kassan och jag säger att vi aldrig skulle godkänna ett jobb på Biltema som extrajobb.
    Förlåt, bisyssla. Det ÄR ett extrajobb.
  • Anneli68

Det finns inga 150 deltidsdagar!
  • Anonym (A-kassan)
    Anneli68 skrev 2010-07-30 09:47:36 följande:
    Det finns inga 150 deltidsdagar!
    Det finns 75 deltidsdagar. Det anonym blandar ihop det med är nog de 150 extra dagar man kan få om man har barn. De 150 dagarna ger dock inga mer deltidsdagar.
  • Fru Sveden

Nu är jag ganska okunnig gällande a-kassa, men jag trodde man fick 75 deltidsdagar eller 300 heldagar? Jag antar att jag har fel? Eller ja varför har det då varit ett sånt gnäll om att a-kassans relger blivit så mycket sämre sedan de blå tog över makten?
  • Trollmor 86
    Fru Sveden skrev 2010-07-30 10:18:47 följande:
    Nu är jag ganska okunnig gällande a-kassa, men jag trodde man fick 75 deltidsdagar eller 300 heldagar? Jag antar att jag har fel? Eller ja varför har det då varit ett sånt gnäll om att a-kassans relger blivit så mycket sämre sedan de blå tog över makten?
    Du får stämpla upp 75 dagar...när de dagarna är slut får du antingen livnära dig på de pengar du får ut av deltidsjobbet eller säga upp dig från det jobbet och bli arbetslös på heltid istället för att fortsätta att få akassa.

Sammanlagt har du 300 dagar så väljer du att säga upp dig och bli heltidsarbetslös så fortsätter du på de dagar av akasseperioden 
  • Bubbles

Du har 75 (Går även på dina 300 heltidsdagar under tiden)  deltidsdagar. När dessa närmar sig slutet får du välja att nöja dig med ditt extrajobb och får då inte stämpla längre eller bli helt arbetslös igen och då har du 225 heltidsdagar kvar att stämpla.

Jag vet för jag har haft långa diskussioner med A-kassan om just detta då jag jobbar på deltid nu.

• Bubbles
    Trollmor 86 skrev 2010-07-30 10:25:52 följande:
    Du får stämpla upp 75 dagar...när de dagarna är slut får du antingen livnära dig på de pengar du får ut av deltidsjobbet eller säga upp dig från det jobbet och bli arbetslös på heltid istället för att fortsätta att få akassa.

Sammanlagt har du 300 dagar så väljer du att säga upp dig och bli heltidsarbetslös så fortsätter du på de dagar av akasseperioden 
    Du var snabbare =)
  • Anneli68
    Fru Sveden skrev 2010-07-30 10:18:47 följande:
    Du har 300 dagar varav 75 dagar är avseddda att användas till deltidsarbete. Jobbar du t ex 3 dagar en vecka så plockas det 2 dagar av de 75. När de 75 dagarna är slut och du jobbar 3 dagar får du inte stämpla de resterande dagarna. Då är det bättre att tacka nej till jobb (än att ha en fot i arbetslivet) och stämpla hela veckor. Det är det som blivit mycket sämre sedan blåingarna tog över makten.
  • Trollmor 86
    Mini84 skrev 2010-07-29 20:59:27 följande:
    Hej.

Det är så att jag kommer stå som arbetslös nu 2 aug...jag jobbar extra på Biltema ngn som vet hur det allt är när man jobbar extra får man a-kassa för den veckan då?? om jag jobbar ex 2 dgr?

Tacksam för svar!
    Jobbar du extra två dagar i veckan så kan du få akassa för 3 dagar. Men glöm inte att du måste deklarera vad du gör varje dag, alltså sju dagar i veckan. Såhär kan du göra tills du tagit ut 75 deltidsdagar.

Jobbar du 1 dag en vecka så går det åt 4 deltidsdagar.
    Jobbar du ingen dag alls en vecka så går det inte åt några deltidsdagar över huvudtaget utan då går de "andra" dagarna till det.
    Jobbar du 3 dagar så går det åt 2 deltidsdagar.

Hoppas du hänger med :) 
  • Fru Sveden
    Anneli68 skrev 2010-07-30 10:28:28 följande:
    Du har 300 dagar varav 75 dagar är avseddda att användas till deltidsarbete. Jobbar du t ex 3 dagar en vecka så plockas det 2 dagar av de 75. När de 75 dagarna är slut och du jobbar 3 dagar får du inte stämpla de resterande dagarna. Då är det bättre att tacka nej till jobb (än att ha en fot i arbetslivet) och stämpla hela veckor. Det är det som blivit mycket sämre sedan blåingarna tog över makten.
    Låter ju helt idiotiskt. Men men...
  • Mini84
    Trollmor 86 skrev 2010-07-30 10:28:49 följande:
    Jobbar du extra två dagar i veckan så kan du få akassa för 3 dagar. Men glöm inte att du måste deklarera vad du gör varje dag, alltså sju dagar i veckan. Såhär kan du göra tills du tagit ut 75 deltidsdagar.

Jobbar du 1 dag en vecka så går det åt 4 deltidsdagar.
    Jobbar du ingen dag alls en vecka så går det inte åt några deltidsdagar över huvudtaget utan då går de "andra" dagarna till det.
    Jobbar du 3 dagar så går det åt 2 deltidsdagar.

Hoppas du hänger med :) 
    Hej var länge sedan jag var inne här..  tack för alla svar!
    Ja nu är det så att jag kommer jobba minst 3 dgr i veckan och jag får bara stämpla 1 dag för innan hade jag en tjänst på 75 % så då räcker ju dom dagarna i 75 veckor...så sa dom på a-kassan...men nästa vecka jobbar jag 5 dagar 11-19 och då stämplar jag ju inte alls...
Svar på tråden Arbetslös och extrajobb??