• Caroline81

Min flicka bara skriker på kvällarna HJÄLP !!!

Min lilla flicka på en vecka börjar skrika till kvällen. Hon Skriker hysteriskt så hon knappt får luft. Hon slutar inte heller utan kan hålla på länge.

Det finns ju en miljon saker det kan vara?

Min ammning fungerar det vet jag

Jag har de senaste tre dagarna tagit up henne för att rapa henne. Men det känns som hon blir arg och sen är skriket igång. Samtidigt så kanske hon skriker för att hon har magknip? Får hon för mycket mat och får ont i magen av detta? Blir hon sur när jag tar upp henne efter ammning när hon är helt dåsig? Ska jag låta bli att rapa henne? Finns det något annat sätt att rapa henne än lägga mot axeln och klappa och stryka längs ryggen tips på sånna ställningar som kanske är mer lugna tas tacksamt emot.

Har hon kollik? jag tror inte det men vad vet jag?

Har börjat med Semper droppar idag 5 droppar på sked i munnen. Hoppas detta kan hjälpa till lite. Tacksam om ni har någon erfarenhet ang detta med.

Idag lugnade hon sig efter att vi bröjat slå klappa henne lite hårdare på rumpan. Har det med rumpan att göra gaser och att det hjälpte med klappningen eller vara det bara stimulans??

Vi blir förvivlade när inget hjälper. Vi tar tacksam emot råd och erfarenheter.

Tack från Wilda Jens och Carro

• Svar på tråden Min flicka bara skriker på kvällarna HJÄLP !!!
  • petit

jag rapade aldrig min dotter på nattmålet, då domnade hon om bättre. du kan ju testa det, eller försöka buffa på rumpan utan att väcka henne för mkt...

• Caroline81

nu började hon skrika igen och inte ens klappet i rumpan funkar.

• Lottaa

Jag hade inte tagit upp om man hon blir dåsig och är påväg till att somna.
    Läste någonstans att somnar bebisen när man ammar/flaskmatar så ska man inte rapa den, utan låta den sova.

Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • petit

ta det bara lugnt, tänk över några altiernativ och testa dig fram. grattis till din bebis, hoppas det går bra. =D

• Caroline81

ska prova det  tack. våra tankar var också lite åt det hållet att inte störa någon som sover elelr kommit till ro

• Jasusu

Det kan vara kolik,den kan vara komjölksallergi.
    Eller så har hon svårt att komma till ro,behöver rapas ja..du får prova dig fram!

• SandraP81

Har ni pratat med Bvc och fått tips?

Som du säger så kan det ju bero på en massa saker. Magknip, hungrig, närhetsbehov, gaser i magen mm. Semper magdroppar är bra och hjälper en del men det kan ta lite tid innan de börjar hjälpa. Mot gaser kan man ge Minifom-droppar (kan ges även om man ger semperdropparna) och då ger man dropparna varje gång man ammar. Att rapa efter och under amning är ju också bra.

Massage kan hjälpa mot magont och att få ut gaserna lättare. Bvc brukar kunna visa hur det går till.

I början har de omogna tarmar och då kan de ju få magknip pga det, det går över när de blir lite större. När mjölken runnit till och de börjar äta ordentligt så kan de också få ont i magen av det.

Sen har de tillväxtperiod ganska tidigt, runt vecka 1,2 vill jag minnas att min dotter "bodde" på mitt bröst, hon ville äta heela tiden. Ibland räcker inte bröstmjölken till t ex på kvällen då kan man ju testa att ge lite extra bröstmjölk (om man har pumpat) eller lite bröstmjölksersättning i flaska.

Min dotter hade väldigt ont i magen de första 6 veckorna, jag minns att hon tyckte om att vi bar runt henne och hade henne i rörelse hela tiden på kvällarna. Det gjorde väl ont när hon var still för då började hon skrika direkt.

I vårt fall kom vi genom uteslutningsmetod (testade precis allt innan) att hon var komjölksallergisk/överkänslig. Fick tips från Bvc när hon var 6 v att jag skulle utesluta alla mjölkprodukter ur min kost (eftersom komjölksproteinet går över i bröstmjölken). Så jag köpte mjölkfritt smör o bröd och sojamjölk etc och på några dagar var hon som en annan bebis. Borta var magonten och allt skrik. Det finns även mjölkfri ersättning på apotek om man ger flaska. Nu menar jag absolut inte att er bebis har samma, men ni kan ju ha det i åtanke om hon fortsätter ha ont i magen länge. Om man misstänker att bebisen har kolik t ex så är en av de första grejerna man gör att man utesluter just mjölk ur sin kost. Det växer ofta bort vid 4 månader men kan hålla i sig längre än så oxå. För oss gick det över vid 4 månader.

Napp kan också hjälpa eftersom de gärna vill snutta när de har ont i magen. Om de då hela tiden snuttar på bröstet så får ju tarmarna aldrig vila eftersom de får i sig mer mjölk hela tiden och då är ju napp ett bra alternativ. Ni kan ju ge napp efter att hon ätit t ex så att hon inte är hungrig.

Bvc har bra information, dom kan man alltid prata med o ringa hur mycket man vill. Flört

Lycka till och grattis till er lilla bebis!

• SandraP81
    SandraP81 skrev 2010-07-29 21:54:02 följande:
    Mot gaser kan man ge Minifom-droppar (kan ges även om man ger semperdropparna) och då ger man dropparna varje gång man ammar. Att rapa efter och under amning är ju också bra.
    Tillägg, skrev nog lite luddigt. Man ger minifomdropparna till varje måltid. Semperdropparna som vanligt bara en gång per dag.
  • Caroline81

Gumplappandet funkade till slut  igen så nu sover hon hoppas det varar denna gången !
    Tack för alla tips !

• Mullepop

tips ang nattamningen: försök att inte väcka barnet för mycke med rapningar, byten, tända ljus osv.. för mig har det gått utmärkt med att bara (så fort vid minsta knyst och jag märkt att han vaknat) ta upp honom så han ligger vågrätt (alltså inte upp lodrätt) och bara lägga honom bredvid till bröstet.. då brukar han med en gång söka upp det och äta.. och sen somna om. I början lät jag honom ligga kvar rätt mycket.. men nu i efterhand önskar jag att jag nog hade lagt tillbaka honom, som jag gör nu.

bara min erfarenhet. kram

• Lottaa
    Mullepop skrev 2010-07-29 22:53:12 följande:
    tips ang nattamningen: försök att inte väcka barnet för mycke med rapningar, byten, tända ljus osv.. för mig har det gått utmärkt med att bara (så fort vid minsta knyst och jag märkt att han vaknat) ta upp honom så han ligger vågrätt (alltså inte upp lodrätt) och bara lägga honom bredvid till bröstet.. då brukar han med en gång söka upp det och äta.. och sen somna om. I början lät jag honom ligga kvar rätt mycket.. men nu i efterhand önskar jag att jag nog hade lagt tillbaka honom, som jag gör nu.

bara min erfarenhet. kram
    När jag var uppe nattetid med min lille.. (vilket hände kanske de första 2-3 veckorna) Så hade jag det så mörkt och tyst som möjligt. Så tråkigt som det bara kunde vara, då fanns det ju ingen anledning att vara vaken.. Blir det ljust och det finns ljud blir det ju intressant att vara vaken.
    Alexander 100318 www.lottispotta.blogg.se
  • SandraP81

Såg att du skrivit om att väcka för att rapa, det gjorde aldrig jag. Hon rapade om hon behövde av sig själv i sömnen eller så pruttade hon. Tror inte du behöver väcka för att rapa. Bytte inte heller kissblöja (dvs väckte henne för att byta) på natten.

• hannis

Om hon har mycket gaser i magen kan jag rekommendera windi. Superbra för små skrikiga bebisar. Funkar inte det så testa komjölkproteinfri kost. För oss var det räddningen!

• ZacksMamma01

Min son skrek också i en timme varje kväll när han var några veckor. det var inte kolik eller något annat..han bara kvälls-skrek. Efter en månad slutade han. Kanske orolig inför natten? Vem vet men det gick över...

• wannabemom

Min dotter kvällsskrek också i den åldern. Det var inte kolik och gick över av sig själv efter ett tag. Jag slutade rapa henne efter sista målet vilket gjorde att hon kunde somna utan att bli väckt igen. Annars fick vi gå runt och vagga henne, köra henne i vagnen, gå med henne i selen eller köra henne i bilen tills hon lugnade ner sig. Jag tror hon skrek för att hon var övertrött... Det kommer att gå över och verkar ganska normalt. Lycka till :)

Svar på tråden Min flicka bara skriker på kvällarna HJÄLP !!!