• Bine78

Blev barn blöjfria tidigare förr?

Jag funderade på det här om dagen. Tycker jag ser många barn som använder blöja fortfarande när de fyller tre. Inget fel med det alla barn är olika...

Men blev barn blöjfria tidigare? I min syskonskara var vi alla  blöjfria dagtid innan två års ålder. Vi kanske bara var ett undantag, men har funderat på det och kan kanske stämma?
    Blöjorna förr var både obekvämare för barnen och bökigare för oss mammor att byta så det bara blev så automatiskt att barnen slutade tidigare?

De barn jag känner till de som har använt tygblöjor har också blivit av med blöjorna tidigare. Är det också bara rent sammanträffande att just jag råkat på dem?

Vad tror ni och vilka erfarenheter har ni?

• Svar på tråden Blev barn blöjfria tidigare förr?
  • Blåklocka

Jag har ingen erfarenhet själv då min dotter bara är 15 månader. Men jag läste någonstan att barn idag har blöja nästan ett år längre  än förr. Kommer dock inte ihåg var jag läste det. Det ligger nog en del sanning i det. Dagens blöjor är så bra, så det är inte obehagligt att gå runt i dem. Och vad gäller tygblöjor så har jag hört att dessa känns våtare än vanliga blöjor och detta känner väl barnen av och blir då motiverade till att sluta. Så det är väl nackdelen med dagens blöjor, de är helt enkelt för bra! Till glädje för blöjtillverkarna förstås

• Barbabok

Instämmer med föregående inlägg. Närt jag var runt 20 minns jag att barn blev torra dagtid runt 2-2½ och på natten ca 1 år senare. Idag verkar det kunna krypa uppåt 4års ålder? Så fort går nog inte evolutionen.

Vi använder tygblöjor och jag ska börja försöka potta dottern från nästa vecka, hon är 16½mån, får se om det går

Le, och någon kanske ler tillbaka
  • skogstjejen19

Har ej barn, men kan lägga in att jag och mina 2 bröder var helt torra innan 2 års ålder.
    Lika så min makes syskon, enda barnet det var problem med var min make, tog ganska många år innan han blev torr på nätterna.

Jag tycker att det verkar mest av lathet som föräldrar inte pott tränar sina barn.
    Klart det är jobbigt om det kommer kiss i byxorna och man måste tvätta, men det är ju en del av att lära sig, man måste för prova sig fram och göra misstag och som förälder är det ens ansvar att låta misstag ske.

• Stårschan

Visst har barnen blöjor längre nu än förr. Dagens blöjor är lite för bekväma för både barn och vuxna...

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Bine78

Ok, då borde det inte bara vara jag som har fått för mig det. Jag läser ofta att det inte är lönt att börja potträna tidigt för man kan inte räkna med att barnen lär sig bli blöjfria tidigare för man börjar väldigt tidigt.

Jag tänker nog börja runt 9 månader. Under förutsättning att hon tycker det är kul att sitta där.  När hon ska bajsa ser man ju det ganska tydligt. Men hon ska uppskatta det själv så hon inte blir avskräckt.

Min dotters kusin slutade när han var 3,5 år och det var ganska tydligt att det var föräldrarna som var lata. För en dag sa de, "Nej det blir för dyrt med blöjor" så vi får nog sluta. Han klarade sig utan direkt, även om han behövde bli påmind då och då om att gå till toaletten.

• Ruter7

Dagens blöjor är mycket skönare då de blir våta. Dagens blöjor blir först våta och kalla då de blir helt fulla. Barn går ju mest runt och skvätter lite då och då, och det sugs upp så bra så det inte känns. Förr var det raka blöjor med en plastsnibb och blöjorna var ofta av cellstoff då och de kändes blöta direkt och plasten andades inte så de blev varmt och kliade mer.

• Anne69

Jag är helt säker på att det är så!

Ingen jag känner hade blöjor i treårsåldern, och det är trots allt väldigt vanligt idag. Vi var "alla" dagtorra vid ca 1½ år.

• Mia386

Min farbror kommenterade just detta igår, Hans barnbarn är runt 3 år och satt på pottan för första gången och gjorde nr två där. (de hade fått ett mms på barnet med godisklubba i högsta hugg) så därför han tog upp det. Han sa även att han tyckte det var riktigt sent, deras ena son satt på pottan vid 1 års ålder. Så även han funderade på varför det var så nu förtiden. :)

Svar på tråden Blev barn blöjfria tidigare förr?