• Anonym (orolig släkting)

Misär i hemmet - ringa soc?

Vad gör man?
    I detta hem, som ser ut som hemmen i programmet "Rent hus" bor en familj som, att tillägga, samlar på ALLT!
    INGET rum går att dammsuga eller städa ordentligt. Saker överallt.. Vissa rum kan man inte ens ta sej in i. Drivor med saker.
    Sovrummet har en gång mellan dörr och säng bland alla saker. Städas ALDRIG.
    Mitt i detta lever (och sover) ett utveclingsstört barn med grav astma. 

• Svar på tråden Misär i hemmet - ringa soc?
  • Anonym
    Anonym (orolig släkting) skrev 2010-07-30 02:00:33 följande:
    Vad gör man?
    I detta hem, som ser ut som hemmen i programmet "Rent hus" bor en familj som, att tillägga, samlar på ALLT!
    INGET rum går att dammsuga eller städa ordentligt. Saker överallt.. Vissa rum kan man inte ens ta sej in i. Drivor med saker.
    Sovrummet har en gång mellan dörr och säng bland alla saker. Städas ALDRIG.
    Mitt i detta lever (och sover) ett utveclingsstört barn med grav astma. 
    Hjälpa till att röja så att släktingen får avlastning innan du ringer soc är inte aktuellt?
  • Anonym (orolig släkting)

Jag har försökt men får inte ens slänga dagstidningar för "dom ska gås igenom först ifall det är något vi vill spara"
    Nu pratar vi inte om en tidning, det är pappers kassar, dussinvis.. =(
    Sjukligt samlarbeteende.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-07-30 02:03:46 följande:
    Hjälpa till att röja så att släktingen får avlastning innan du ringer soc är inte aktuellt?
    Fast då åtgärdar man väl bara problemet tillfälligt. Det lär väl bli stökigt på nolltid igen.
    Jag hade ringt soc. Sådär ska inget barn behöva ha det. Särskilt inte ett astmatiskt barn.
  • Anonym
    Anonym (orolig släkting) skrev 2010-07-30 02:06:55 följande:
    Jag har försökt men får inte ens slänga dagstidningar för "dom ska gås igenom först ifall det är något vi vill spara"
    Nu pratar vi inte om en tidning, det är pappers kassar, dussinvis.. =(
    Sjukligt samlarbeteende.
    Då handlar det om sjukdom! Kom ihåg det när du gör din anmälan... Det är synd om din släkting som inte klarar av att skiljas från sina saker.
  • Anonym (Djompan)

Nä låt dom sköta sitt så sköter du ditt. 

• Anonym
    Anonym (Djompan) skrev 2010-07-30 02:57:17 följande:
    Nä låt dom sköta sitt så sköter du ditt. 
    De sköter ju inte sitt, det är ju det som är problemet. TS skulle säkert lämna det ifred om de inte hade ett astmatiskt barn som tog skada av situationen. Det kallas omtanke och civilkurage!
    Anmäl TS! De behöver hjälp! Barnet behöver hjälp! Soc kan ge den hjälpen!
  • Anonym

Ojdå, det låter som det verkligen behövs en insats där, och sen kontinuerlig hjälp.

Kanske finns nåt som heter Klientombud i er kommun, som de kan ta till hjälp?

Då brukar det komma 1-2 personer varje vecka som hjälper till att strukturera upp vardagen och hemmet.
    Har de arbeten?

Svar på tråden Misär i hemmet - ringa soc?