• Anonym (f.d. tjockis)

Efter gastric bypass...

Den egentliga frågan är: Hur är era män mot er kvinnor efter era gastric bypass operationer?

Jag tillhör gruppen som efter operationen råkar kunna äta vad som helst och ändå gå ner i vikt. Jag är såklart glad för det och äter godis, kakor och matprodukter med socker i (tex ketchup, lingon) osv fortfarande. Serveras det kakor äter jag några stycken (beroende på vad det är för kakor, ibland kanske man inte kan äta några stycken innan det tar stopp). Jag åt godis nästan varje dag innan men har dragit ner till en - två dagar i veckan nu.
    Min sambo är livrädd för att jag ska gå upp i vikt igen. Jag har förklarat massor av gånger hur det funkar efter operationen, och har tom varit i kontakt med sjukhuset där jag gjorde operationen och bett dem förklara lite mer i ett mail som han också fick ta del av.
    Inget hjälper, han är fortfarande nojjig. Han förknippar det lite med viktväktarna där man tar bort alla "farliga" saker och typ ersätter med ännu farligare light saker. Det första dietisten sa till mig efter operationen var: använd dig inte av lightprodukter! Dessutom tål jag dem inte...
    Ibland kommer det kommentarer i samband med vad jag äter. Om jag råkar äta godis så ifrågasätts det. Äter jag kakor om det bjuds så är det samma.
    Till detta hör att jag tränar som en idiot, varje dag gör jag något faktiskt. På 1½ år med en graviditet mitt i alltihop har jag gått ner 55 kg och har nu 1½ kg kvar till min målvikt.

Detta är såklart jobbigt. Jag är ganska ledsen och när vi har det här samtalsämnet uppe känns det fel att äta överhuvudtaget. Helst vill jag avstå mat då, men det går ju inte för då är man typ svimfärdig efter ett tag.

Hur har ni andra det?

• Svar på tråden Efter gastric bypass...
  • Ylwis

min sambo kan bara reagera om jag äter mkt vilket jag gör nu när jag är gravid.
    Sen så gör det mig inget att om han skulle bli nojjig för det känns bra då man visst kan äta och  töjja ut magsäcken så att man går upp igen och då är det ju som en påminnelse.
    min dietist skulle verkigen inte tycka om att höra det du skriver o vad du äter. visst tar jag kakor och  godis  men  får även sk'll av henne. men innan jag blev gravid var det inte så men nu vill jag gärna ha sött och slisk.

Mamma till Alvyn 051015
  • Anonym (opererad)

Hej!

Det verkar som om du har dig ett problem där Jag blir lite upprörd då jag läser vad du skriver, tycker att han är taskig mot dig!
    Jag kan också äta nästan vad som hellst, och gör det också. När man är opererad kan man ju dock inte äta lika mycket av saker och ting (och det gäller ju ALLT - min värsta dumping hade jag av sallad - jag åt helt enkelt för mycket av den) men jag är ändå nöjd av det lilla jag kan äta av "sötsaker".
    Min man har aldrig kommenterat min vikt på ett negativt sätt, och lägger sig inte i om jag vill gå upp eller ner. Jag tycker inte riktigt att någon annan har med det att göra, det är ju min kropp!
    Jag har också gått igenom en graviditet efter op. Då den började hade jag 7 kilo kvar, och nu är det 10 kg kvar, kanske lite mindre, har inte vägt mig sedan precis efter förlossningen.

Du har lyckats uppnå fantastiska resultat! 1½ kilo kvar! Han måste ju fatta att du KAN äta det du äter, du HAR ju gått ner! Det låter ju som om han säger vissa saker för att han bryr sig, av oro, men i.o.m att du får ångest av att äta, så faller det ju ut helt fel. Äta måste du, det vet du, och dessutom måste du sköta det bättre än innan, äta regelbundet!

• Anonym (opererad)
    Ylwis skrev 2010-07-30 09:20:34 följande:
    Sen så gör det mig inget att om han skulle bli nojjig för det känns bra då man visst kan äta och  töjja ut magsäcken så att man går upp igen och då är det ju som en påminnelse.
    min dietist skulle verkigen inte tycka om att höra det du skriver o vad du äter. visst tar jag kakor och  godis  men  får även sk'll av henne. men innan jag blev gravid var det inte så men nu vill jag gärna ha sött och slisk.
    Min dietist har tvärtom uppmanat mig att testa att äta precis allt, att vi ska kunna leva ett normalt liv efter op, och det inkluderar kakor då och då. Det är ju skillnad på att äta 2 kakor i veckan mot ett paket om dagen, som det kanske kunde vara innan!
  • Anonym (f.d. tjockis)
    Ylwis skrev 2010-07-30 09:20:34 följande:
    jag åt mer än vanligt när jag var gravid också... att man kan töja ut magsäcken är jag medveten om, men jag betalade själv min operation och skulle inte göra något sådant idiotiskt som att äta upp mig igen :)
    nu däremot när jag inte är gravid  så är jag väldigt noga hur mycket jag äter... jag äter aldrig mer än vad man ska, dessutom mår jag så dåligt så jag bara vill dö om det skulle råka komma ner mer än vad som får plats.
  • Anonym (f.d. tjockis)
    Anonym (opererad) skrev 2010-07-30 09:30:02 följande:
    Hej!

Det verkar som om du har dig ett problem där Jag blir lite upprörd då jag läser vad du skriver, tycker att han är taskig mot dig!
    Jag kan också äta nästan vad som hellst, och gör det också. När man är opererad kan man ju dock inte äta lika mycket av saker och ting (och det gäller ju ALLT - min värsta dumping hade jag av sallad - jag åt helt enkelt för mycket av den) men jag är ändå nöjd av det lilla jag kan äta av "sötsaker".
    Min man har aldrig kommenterat min vikt på ett negativt sätt, och lägger sig inte i om jag vill gå upp eller ner. Jag tycker inte riktigt att någon annan har med det att göra, det är ju min kropp!
    Jag har också gått igenom en graviditet efter op. Då den började hade jag 7 kilo kvar, och nu är det 10 kg kvar, kanske lite mindre, har inte vägt mig sedan precis efter förlossningen.

Du har lyckats uppnå fantastiska resultat! 1½ kilo kvar! Han måste ju fatta att du KAN äta det du äter, du HAR ju gått ner! Det låter ju som om han säger vissa saker för att han bryr sig, av oro, men i.o.m att du får ångest av att äta, så faller det ju ut helt fel. Äta måste du, det vet du, och dessutom måste du sköta det bättre än innan, äta regelbundet!
    ja, alltså jag vet att han säger det av välmening för att han bryr sig, men jag blir ändå ledsen innerst inne :/
    min värsta dumping hade jag av filmjölk som var lite för hög fetthalt i, låg och krampade och ville bara dö sen gjorde man inte om det misstaget igen :) jag är också absolut nöjd av det lilla jag kan äta... men det känns som att för honom är det jättemycket.. sedan han och jag träffades har jag gått ner 20 kg till liksom, så han ser ju också att jag går ner... men ändå finns nojjan där.... jag äter när jag ska och så men ibland känns det bara fel, som jag skrev så är det speciellt efter vi haft diskussionen uppe om allt det här.
  • Ylwis

vet inte om du vet om denna sida men där finns ett forum, hela sidan är för oss opade. www.viktdropp.se

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010
  • Anonym (f.d. tjockis)

tack, ska kolla in den :)

Svar på tråden Efter gastric bypass...