• Anonym (aj!)

sår i slidan

har haft problem med mitt underliv i flera år nu. kliar och svider och gör ont runt slidöppningen och en bit upp på blygdläpparna. har kollat på ungdomsmottagningen för ca 3 år sen, men dom såg inget konstigt och hade inte svamp och inte nån sjukdom. vad fan kan det va och vad gör man åt det? senaste tiden har det kliat så jävligt att jag fått ett sår där.
    under graviditeten var det bra däremot, och fram tills jag fick mens igen. bindor kan jag inte använda, nästan som om jag va allergisk mot dom. 
    jag luftar ofta (sover alltid utan trosor) och tvättar inte med tvål och inte för ofta. 

va kan jag göra för att bli av med skiten?? gör ju så jävla ont ibland! nån med tips?

kram till er

• Svar på tråden sår i slidan
  • Anonym
    Anonym (aj!) skrev 2010-07-30 09:43:52 följande:
    har haft problem med mitt underliv i flera år nu. kliar och svider och gör ont runt slidöppningen och en bit upp på blygdläpparna. har kollat på ungdomsmottagningen för ca 3 år sen, men dom såg inget konstigt och hade inte svamp och inte nån sjukdom. vad fan kan det va och vad gör man åt det? senaste tiden har det kliat så jävligt att jag fått ett sår där.
    under graviditeten var det bra däremot, och fram tills jag fick mens igen. bindor kan jag inte använda, nästan som om jag va allergisk mot dom. 
    jag luftar ofta (sover alltid utan trosor) och tvättar inte med tvål och inte för ofta. 

va kan jag göra för att bli av med skiten?? gör ju så jävla ont ibland! nån med tips?

kram till er
    ja jag undrar oxå samma sak...
  • Anonym (svamp?)

Okej, det där låter som mig men jag HAR svamp.

Har haft sådär i perioder men en var allra värst, pågick i ett halvår. Sår i slidan, kliade, flytningar, ont vid samlag osv. Hade irriterade slemhinnor i slidan vilken svampen lade sig på och det gjorde fruktansvärt ont och kliade. En ond cirkel. Jag gick till min gynekolog på en privatmottagning och hon skrev ut orala piller för svampen (pevaryl och receptfria piller hjälpte inte och hon sa även att det bara kan förvärra för en del personer, särskilt om man har en rejäl svampinfektion).
    Jag tycker du ska boka tid till en duktig gynekolog och förklara dina symptom. Vilket område bor du i? Om du bor nära mig kan jag rekommendera min gynekolog, hon är super.

P.s Jag kan heller inte använda vanliga bindor idag, inte heller tamponger (tror jag, törs inte testa), så jag använder tygbindor som har tagit bort 99% av besvären jag haft efter varje mens. Jag tvättar dom med pafrymfritt tvättmedel och använder inte sköljmedel. De luftar och låter underlivet andas och det luktar absolut INGENTING. Det måste vara den bästa uppfinningen för kvinnor! Dessa använder jag (de i 3-pack): http://www.imsevimse.se/shop.pab?category=564|78 
    De är miljövänliga, man använder dom flera ggr och kastar bara in dom i tvättmaskinen!  D.s

• Anonym

Förresten, testa att strypa intaget av socker och vitt mjöl, är det svamp så kan det hjälpa men det tar ett tag innan man märker resultat.

• Anonym

Kan det kanske vara bakteriell vaginos? kolla upp det

• Anonym (***)

kan säga att jag hade samma sak, gick till gyn som kollade o konstaterade att jag hade EXEM..
    aldrig haft innan o fattade inte hur jag fick de o där liksom,
    men fick nån salva o smörjde o nu e de borta!!!

lycka till! 

• Anonym (aj!)

hej,
    tack för svaren alla!
    de luktar inte illa så tror inte det är bakteriell vaginos, och inga yoghurtflytningar så det är väl inte svamp heller... anonym svamp: tack fr tips med tygbindor, ska pröva och se om det blir bättre.
    exem skulle det kunna va, trodde inte man kunde få det där. men det är konstant rött och irriterat och när det är som värst liksom bränn-svider det :(
    Bor i östhammars kommun, nån som har tips på bra gynekolog här irunt?

• Anonym (1)

Kontakta vården och kräv att få utredning/behandling/svar. Stå på dig! Inte ska man ha det så där. Ring vårdguiden eller kvinnokliniken i ditt län.

• Anonym (***)

kan säga ang exemet så blev de värre innan mens..

• Anonym (sammalika)

Känner så igen mig, har haft problem så länge ja kan minnas. Ömma slemhinnor å sveda å gorm, ibland räcker de med att man torkar sig lite för hårt så blir de som ett sår som svider å gör ont i en dag eller två. Förut var det mer kring öppningen å nu har de som förflyttat sig mer kring klitoris. Jag nämnde det för bm en gång å hon sa bara att allt såg normalt ut.

Har fött två barn å det är aldrig nån som nämnt nått om att de såg konstigt ut. Innan andra förlossningen fick ja en skitskum vattnig blåsa alldeles innanför slidöppningen å när jag var in för tidig vattenavgång frågade ja om den (den var borta då), men hon sa bar att allt såg bra ut.

Kan ju inte påstå att jag krigat för mitt problem. Men då jag nämt de har alla alltid bara pratat bort de å jag är lite för mesig för å stå på mig.

Så jag hoppas på bra tips i tråden på va de kan vara.

• Anonym (aj!)

nr 9
    precis så är det för mig med!

• Anonym (svamp)
    Anonym (aj!) skrev 2010-07-31 16:47:13 följande:
    hej,
    tack för svaren alla!
    de luktar inte illa så tror inte det är bakteriell vaginos, och inga yoghurtflytningar så det är väl inte svamp heller... anonym svamp: tack fr tips med tygbindor, ska pröva och se om det blir bättre.
    exem skulle det kunna va, trodde inte man kunde få det där. men det är konstant rött och irriterat och när det är som värst liksom bränn-svider det :(
    Nu har du eventuellt inte svamp men vill bara tillägga att man inte behöver ha yoghurtflytningar utan mer flytningar som ser ut som "vanligt" även om man har svamp.
    Bor inte nära dig men kolla om det finns någon gynekolog som du kan gå privat hos, de är oftast bättre genom att de tar sig mer tid för patienten. Googla. Och jo, testa bindorna där!
  • skypigveon
    Anonym (aj!) skrev 2010-07-31 16:47:13 följande:
    hej,
    tack för svaren alla!
    om du är villig att åka hit till Uppsala så kan jag rekommendra min! han är helt fantastisk!
Svar på tråden sår i slidan