• Fleece

Tvååring låtsas vara bebis?

Vi har en tvååring som har haft en stark vilja från födseln men som nu är ordentligt trotsig. Hon har stark röst och kan skrika till så att det ringer i öronen om hon inte får som hon vill. Just nu låtsas hon omväxlande att hon är en liten bebis som vill bli buren, tröstad etc och som pratar babyspråk "miiimmi-miiimmi" med gnällröst och omväxlande är hon störst och bäst och ska bestämma själv, inklusive vad vi vuxna ska göra..
    Är det en del i trotsåldern? Någon som vet hur det kommer sig att hon låtsas vara bebis, är det lättare att vara bebis än att vara stor...?

• Svar på tråden Tvååring låtsas vara bebis?
  • karsu

Min son kommer också ibland och ska vara bäbis och liten. Kan själv minnas att jag hade sådana behov när jag var liten, likaså min lillasyster: att få vara mindre än man egentligen är. Det är nog en del av uppväxten och jag tror det kommer och går i olika perioder och att det är ett sätt att få känna sig trygg. Alla har vi juh ett behov av att få känna oss omhändertagna ibland, eller hur?

Och eftersom det är FL. Nej, jag har inga belägg för det utan leverar en åsikt och tanke om det hela. =)

• annakohler

nu handlar inte mitt om min son som snart är 2år,
    min 4åring spelar alltid bebis...kan inget själv,
    när det kommer till kläder så står han och lipar

• Soffen

Jag tror att det är jättevanligt och jag tror att det bara är bra om du spelar med och låtsas att din 2-åring är en bebis. Min dotter har velat vara liten i perioder och då berättar jag för henne hur hon var som bebis, visar hur jag bar henne och att hon bara skrek, bajsade och inte kunde prata eller gå. Hon älskar att lyssna på det och sen när hon har gjort det vill hon vara stor igen. Nu är hon fyra och vill fortfarande vara liten ibland, även om det är mer sällan.

• Kya

det är ett behov som alla barn har. det är ju mysigt när föräldrarna tar hand om en. spela med när barnet "leker" bebis istället för att hela tiden säga "näe du är ju stor" så kommer barnet bli nöjd och sluta upp med bebisbeteendet.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • vittra

Det är oerhört vanligt och en del av utvecklingen hos barn i den åldern, de använder sig ofta av rollspel för att utvecklas och det bästa tror jag är att leka med dem, det är ju helt klart ett behov de har och det är ju dumt att se det som något slags trotsbeteende som man måste förbjuda eller straffa barnet för.

Samtidigt funderar jag (angående inlägget om 4-åringen) att det kanske inte är så bra att totalt uppmuntra tex babyspråk så att barnet får en mer positiv upplevelse av att vara bebis än att vara "sig själv", tex mer uppmärksamhet, mer hjälp etc, tror inte det är så bra om barn som "fastnar" i den sortens beteende för att få det de vill tex. Håll det istället på en lekfull nivå och som ovan beskrev, kanske prata om när hon var bebis osv. Kanske även byta roller och se vad som händer om du skulle vara bebis. Tänk på att det är ett rollspel De är givetvis fullt medvetna om att de inte är bebisar!

• Fleece

Jag har inte sett det som trots men bara funderat över att det växlar så mycket mellan att vara liten och stor.. Vi spelar med henne och gullar med henne när hon vill vara bebis

• JenTravel

jag har en tjej som snart är 5 som spelar bebis ibland. har blivit värre nu i sommar. tar efter lillasyster som snart är 1 o hennes ljud, jättejobbigt o hon gör sig till mest för vuxna

• maxlis

vår son är snart 2,5 år. Han har lekt bebis från och till i några månader, men just nu är han mest hund

• Linn 80

Har hon nyss blivit  storasyter? Så blev vår son och bvc sa det var helt normalt

• Fleece

Nej.. hon har inte fått konkurrens (inte blivit storasyster).. men jag tror att det kanske handlar om att hon börjar inse att hon blir större och större och att hon testar sin självständighet.. och att det därför är tryggt och vant att känna sig liten ibland.. kan det vara så?

• Linn 80
    Fleece skrev 2010-08-01 21:16:05 följande:
    Nej.. hon har inte fått konkurrens (inte blivit storasyster).. men jag tror att det kanske handlar om att hon börjar inse att hon blir större och större och att hon testar sin självständighet.. och att det därför är tryggt och vant att känna sig liten ibland.. kan det vara så?
    så tror jag nog det kan vara
Svar på tråden Tvååring låtsas vara bebis?