• Grodfrun

1-åring har svårt att varva ner på kvällen, tips?

Våran 1-åring har alltid varit en aktiv liten kille, hela dagarna och kvällarna. Nu känner jag att jag skulle vilja få lite ordning på kvällsrutinerna då vi har svårt att få honom att somna. Oftast tumlar han runt intensivt, leker och fixar, ända till den sekund han somnar. Vi har alltså inte fått någon bra rutin än, han somnar där han är för stunden i pincip, ibland i soffan, ibland i våran säng, ibland hans egen, ibland i sin pappas famn lyssnands på musik... Jag skulle gärna vilja ge honom egenskapen att kunna varva ner och ta det lite lugnt en stund, samt att läggningen kan pågå i flera timmar ibland från det vi märker att han är trött tills dess han stupar. Så är det någon som har något bra tips på hur att få en uppvarvad kille att varva ner? vi har försökt att läsa, det funkar ibland, men han har lite för mycket myror i backen för att kunna ta det lugnt även då..

• Svar på tråden 1-åring har svårt att varva ner på kvällen, tips?
  • Kya

vi har en oerhört aktiv pojke också. för oss funkar bara strikta läggrutiner. såhär ser vår kväll ut:

18:45 kvällsfika
    19:00 bad
    19:20 kliva upp, smörja, byta om
    19:25 städa upp alla leksaker och göra välling
    19:30 lägga sig i sängen, dricka välling, borsta tänder och sova

det kan såklart diffa litegrann i tiderna, men ungefär sådär brukar det se ut. badet är riktigt bra, för då vet barnen att det börjar bli kväll och de får rasa av sig det sista ilet i badkaret.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • mrosenfeldt

Ge honom fasta rutiner. Hans psyke och kropp kommer att vänja sig snabbt och bli trött vid samma tider då. Se till att han blir riktigt uttröttad genom att leka, gosa intensivt med honom en bra stund, sen mat och sen bad. Han kommer inte kunna låta bli att ordentligt trött. Flört

• chokladkaffe

JAg har inget svar att ge dig. Är i samma sits som du, ungen vägrar att någonsin vara still. Om han sitter lugnt i famnen merän 10sek blir vi lite oroliga att han kanske är sjuk.
    Vi har testat rutiner och annat folk kommer med som råd men hur himla lätt är det att få ett sånt barn att ens vara stilla att det går att läsa en saga. Ska han bada kan han göra det i timmar. Leka av sig, tja han leker hela dagen och springer runt så jag så att han leker på kvällen är som vanligt.

Vi gör så att vi tar en promenad i selen, det är det enda som hjälper, då är han i rörelse fast lugn själv så att säga.

• Kya
    chokladkaffe skrev 2010-07-30 10:56:40 följande:
    JAg har inget svar att ge dig. Är i samma sits som du, ungen vägrar att någonsin vara still. Om han sitter lugnt i famnen merän 10sek blir vi lite oroliga att han kanske är sjuk.
    Vi har testat rutiner och annat folk kommer med som råd men hur himla lätt är det att få ett sånt barn att ens vara stilla att det går att läsa en saga. Ska han bada kan han göra det i timmar. Leka av sig, tja han leker hela dagen och springer runt så jag så att han leker på kvällen är som vanligt.

Vi gör så att vi tar en promenad i selen, det är det enda som hjälper, då är han i rörelse fast lugn själv så att säga.
    jag har aldrig ens kunnat läsa en sida av en saga för min son... det handlar helt enkelt om att aktivera dom ordentligt under hela dagen, och sen ha strikta rutiner med strikta tider på kvällen. det är inte badet eller kvällsfikat som gör dom trött och varvar ner. utan det är vetskapen att nu närmar sig läggningen, att det sker samma sak varje kväll. man måste helt enkelt ha en busslast med tålamod och genomföra det såpass länge att det blir en van rutin.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Grodfrun

Jo det är nog rutiner som gäller, vi har försökt, eller rättare sagt jag har försökt, men eftersom min man inte riktigt förstår det där med rutiner så har försöket till rutin blivit lite halvdant. Men jag ska fasiken göra ett helhjärtat försök nu, det funkar inte att försöka få lillen att sova i flera timmar, det blir ju jobbigt för alla inblandade...

• MissLillan
    Grodfrun skrev 2010-07-30 11:06:58 följande:
    Jo det är nog rutiner som gäller, vi har försökt, eller rättare sagt jag har försökt, men eftersom min man inte riktigt förstår det där med rutiner så har försöket till rutin blivit lite halvdant. Men jag ska fasiken göra ett helhjärtat försök nu, det funkar inte att försöka få lillen att sova i flera timmar, det blir ju jobbigt för alla inblandade...
    För att komma igång så handlar det inte om rutiner bara vid läggningen utan heeela dagen... Man äter frukost samma tid man går ut samma tid man äter lunch samma tid varje dag osv.... Jag kan inte komma på något annat som kan hjälpa.
  • chokladkaffe
    Hehe det är nog vårt problem också. Vi hade bestämt att han skulle somna i säng och inte i sele för vi orkar inte bära han längre. Igår ville sambon slappa lite och jag ville ta en kvällspromenad....sonen fick följa med
  • luckyme83

sonen är 15 månader och vi har haft samma rutin nu ett bra tag...han är mycket aktiv under dagarna...
    vi börjar med att plocka undan leksakerna tillsammans, sedan duschar sonen och sedan är det sitta på pottan och borsta tänderna, sen ny blöja och pyjamas och sedan äts vällingen i famnen på mamma eller pappa och ibland somnar han direkt, ibland får man ligga bredvid honom en stund i hans säng. vi brukar börja läggningen runt 18.00 runt 18.30 brukar han sova gott !

• Grodfrun
    chokladkaffe skrev 2010-07-30 11:23:45 följande:
    Ni som har förskolebarn, somnar de tidigare när de börjar där?
    Tänkte också på det. Våran lilla har inte heller börjat förskolan än, kan tänka mig att det blir bättre då. Som det är nu så vaknar han ungefär samma tid på morgonen, men middagsluren sover han lite olika tider. Det är samma sak där som vid kvällsinsomningen, så det beror lite på va vi gör på dagen, är vi ute o drar vagn eller åker bil då somnar han lätt, men annars kan det vara lite svårt. Detta gör ju givetvis att han påverkas i trötthet av hur sent/tidigt på dagen han vilat. Eller har kvällsnattningen funkat för er ändå, alltså att era små somnat vid ungefär samma tid oavsett tid för middagsluren?
  • chokladkaffe
    Grodfrun skrev 2010-07-30 11:43:48 följande:
    Tänkte också på det. Våran lilla har inte heller börjat förskolan än, kan tänka mig att det blir bättre då. Som det är nu så vaknar han ungefär samma tid på morgonen, men middagsluren sover han lite olika tider. Det är samma sak där som vid kvällsinsomningen, så det beror lite på va vi gör på dagen, är vi ute o drar vagn eller åker bil då somnar han lätt, men annars kan det vara lite svårt. Detta gör ju givetvis att han påverkas i trötthet av hur sent/tidigt på dagen han vilat. Eller har kvällsnattningen funkat för er ändå, alltså att era små somnat vid ungefär samma tid oavsett tid för middagsluren?
    JA fram till den här värmeböljan kom. Nu är det lite upp och ner. Nu ska han sova rätt tidigt, 13-tiden, max en timme för att somna vid 21. Han sover förvisso till 9 på morgnarna.
  • Rosa30

Det här är ett tips som jag nog kommer få skit för....men vi har som kvällsrutin att titta på youtube-klipp. Emil i Lönneberga och liknande-enda sättet att få vår superaktiva gullunge att sitta still och varva ner. När vi väl har tittat en stund (och borstat tänderna samtidigt) går vi och lägger oss och läser gonattsaga. Sen när vi släcker tar det sällan mer än 5 min innan hen sover.  Att lägga sig direkt i sängen och försöka läsa brukar inte vara nån hit.

• Rocktroll
    Ja vi har med märkt det nu. Dottern är en riktig vilding och springer runt och busar tills det är läggdags. Innan har hon ibland inte velat sova förrän 22-23 tiden och det har tröttat ut oss totalt. Men den senaste veckan bara har vi lagt henne exakt 19.30 även om hon är helt hyper. Har bara gett henne en flaska innan och lagt henne och hon somnar direkt och sover tills 07.30 varje morgon. Hoppas det ska hålla i sig när hon börjar dagis om 1 ½ vecka och när det är dags att borsta tänderna innan med för det gör vi inte nu. En ny rutin att vänja in sen.
    .:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
Svar på tråden 1-åring har svårt att varva ner på kvällen, tips?