enkel sommartårta?
min man fyller 29 imorgon och jag är sjukskriven och ska vila men jag vill iallafall fixa tårtan. Har ni nått riktigt smaskigt... Resten blir köpe saker....
min man fyller 29 imorgon och jag är sjukskriven och ska vila men jag vill iallafall fixa tårtan. Har ni nått riktigt smaskigt... Resten blir köpe saker....
En enkel jordgubbstårta:
Tre bottnar (rulltårtebottnar)
Mosade jordgubbar blandade med ovispad grädde mellan bottnarna.
Vispad grädde och jordgubbar ovanpå och gelépynt att skriva med.
Kanske inte en tårta i vanlig bemärkelse men vansinnigt gott och enkelt att göra.
Gör en kladdkaka och dekorera den med färska jordgubbar och florsocker. Servera vispad grädde vid sidan av.
Mums!
Jordgubbstårta...
Ingredienser:
Färdig tårtbotten
5 dl Vispgrädde
1 Banan
1-2 liter Jordgubbar (Önos jordgubbssylt)
Vispa all grädde
Mosa bananen, blanda ner 2-3 msk grädde, smeta ut på understa botten.
Mosa ca halvliter Jordgubbar, blanda i 2-3 msk grädde, smeta ut på mitten bottnen. Om du inte vill slösa färska bär på "innehållet" byt ut mot Önos jordgubbssylt.
Bre på resten av grädden på tårtan, garnera med färska jordgubbar...
Gulageggtårtan!!!
1 påse mandel (hacka i mixern)
4 äggvitor
1½ dl socker
Vispa äggvitorna hårt, häll i det andra. Ta en tallrik som du vill servera tårtan på och lägg den på ett bakplåtspapper. Rita av kanten och häll smeten innanför kanten.
Grädda 40minuter i 150 grader.
Gulageggan
4 äggvitor
2dl grädde
1dl socker
50gr smör
Häll allt i en kastrull, låt koka upp. Vispa hela tiden. Ta från plattan när det blivit tjockt.
Låt botten svalna lite och häll sedan över geggan. Kan ätas halvljummen eller helt kall.
Kan göras dagen före.
Kan förvaras flera dagar.
Några tycker det är godare om geggan och degen får mojsa till sig lite. Andra vill ha på geggan precis innan man ska äta.
En smaksak!!!
Håller allafall 5 dagar i kylskåp!!
gulageggtårtan ... min farmor gjorde alltid den till mig för jag älskade den men hon sa Borgmstartårta.