• evalee

"Elak" 16-månaders

Jag har en dotter på 16 månader som alltid varit väldigt envis och bestämd. Hon är full av energi, tar för sig och vet vad hon vill. Jag har alltid sett det som något positivt. Om ett barn tar en leksak från henne så står hon inte bara där och gråter, utan tar tillbaka den. Den senaste tiden har hon dock börjat bli elak. Hon kan slå till ett barn helt utan förvarning. Hon slår mig och min sambo om hon vill ha någonting som hon inte får. Säger vi nej så slår hon bara igen.
    Vet inte alls hur vi ska gå tillväga för att få henne atta sluta? Det kanske går över av sig själv? Någon som känner igen sig som kan ge lite tips? Börjar bli trött på att folk säger "hon behöver ett syskon" eller "det är bara för att hon är ensambarn". Har inte alls några planer på fler barn för tillfället och jag tycker inte heller att min dotters beteende är rätt anledning till att skaffa barn.
    Dagis har inte sagt nånting om att hon är elak där, så jag vet inte. Hon är bland dom yngsta på sitt dagis och jag tycker nog att det här beteendet kom efter att hon började där. Kanske är det för att hon måste "hävda" sig där som hon slåss? Hon är dessutom väldigt egotrippad. Som när vi var på en djurpark för ett tag sen och vår dotter skulle klappa på getterna. När ett annat barn kom fram och skulle klappa geten så blev hon tokig, skrek och knuffade/slog barnet. Jag skämdes jättemycket.
    Hjälp någon?

• Svar på tråden "Elak" 16-månaders
  • Kya

du måste sätta stopp, och det direkt. markera ordentligt att hon gör fel. avbryt det som händer! är hon i en lekpark och slår ett annat barn - plocka upp henne, prata allvarligt med henne och gå hem. är ni hos en vän - samma där. är ni hemma så gäller samma sak där, avbryt leken och plocka bort henne från situationen.
    och ni måste vara konsekventa! varje gång måste det hända.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Firren1

Har tyvärr inget mer råd att ge dig än att säga ifrån och gå därifrån och försöka få henne på andra tankar. Har en dotter som är likadan. Hon har blivit så nu under sommaren då hon bara lekt med äldre barn. Nu vågar man inte låta henne leka med andra barn utan att vara med och vaka som en hök. Det är jättejobbigt och jättetrist tycker jag. Vill att hon ska kunna leka tillsammans med andra barn utan att dra i deras kläder, ta deras saker eller klappa till dom. Min dotter har syskon och gör likadant ändå, så det kan du ju hälsa dom som är på dig och tjatar om syskon:)

• supersemlan

Hon är ju bara 16 månader! Det har såklart ingenting att göra med om barnet är ensamt eller har syskon. Ta det lugnt, mina barn har båda haft perioder då de slagits, eller bitits, eller nypts. Det går över! Man kan bara avbryta, eller värja sig (då våldet riktas mot en själv), och visa vad som är ett OK sätt att söka kontakt. Ta fast hennes händer på ett vänligt men bestämt sätt då hon slåss el dyl. Jag brukar säga "klappa snällt, mjukt" - typ - och visa med barnets händer hur man gör. 

• TwistedSister

Ha! Att så små barn är egotrippade är ju iaf helt normalt

Min dotter är också så våldsam. Hon är 1,5 år och slår andra barn med spadar och kastar sand å har lyckats skrämma slag på tom 4-åringar i sandlådan innan jag hinner få bort henne därifrån. Envis till tusen så man kan glömma att avleda eller försöka leka lite längre bort i sandlådan, det är bara att gå hem med skrikande unge över axeln. Hon har äldre syskon, som hon slår och drar i håret. Mig biter hon också och klöser, måste bli buren exakt hela tiden varje dag annars ligger hon bara på golvet och skriker. Och då har hon ändå inte varit speciellt klängig tidigare utan det är nytt att jag måste bära jämt.   

• evalee

Tack för era råd!

Igår slog hon och klöste mig på armen och jag sa ifrån och förklarade direkt att det gjorde ont och att man inte får göra så. För första gången kändes det som att hon faktiskt förstod vad jag sa, för när jag sa till henne att "man får inte slåss", så sa hon "nej". Inte nej som i, jag "skiter i vad du säger". Utan mer nej som i "nej, så är det. man får faktiskt inte slåss". Blev mycket stolt! :)
    Sen kom vi till dagis imorse och en liten tjej kommer fram och hälsar. Min dotter slår till henne direkt. Sambon och jag får inte ens kramas hemma utan att hon börjar skrika och slå. Hon ska ha uppmärksamheten jämt!Hoppas verkligen det här går över.
    Jag får väl fortsätta med mina nej, ajaj och man får inte slåss och hoppas på det bästa helt enkelt.

• Timjjan

Känner igen mig i det där också. Fast våran 1,5 åring slår bara oss, mamma, pappa och mormor. Inga andra barn eller så. Men det känns som om hon inte förstår att det gör ont och är fel. När jag säger åt henne att man inte får göra så, eller om jag låter lite bestämd och ser arg ut, då skrattar hon bara. Och det är också så irriterande att hon inte kan förstå och sluta med det hon gör. Men och andra sidan är hon bara 1,5 år. Väldigt snäll och klok annars. Antar att det är en fas som snart går över. Huvudsaken man inte uppmuntrar det.

• Firren1

Det är ju något som går över med tiden, men som är väldigt jobbigt medans det håller på.
    Min son, som nu är 3.5år, var likadan + att han kunde bita andra barn oxå. Det var verkligen jobbigt, att hela tiden vaka över honom som en hök och aldrig kunna slappna av det minsta. Men det försvann sen när han kunde prata bättre och göra sig förstådd.
    Min dotter som nu är 1.5år har fram till för 1-2månader sen varit hur "snäll" som helst och kunnat leka med andra barn utan problem. Men nu ska hon slå, dra i kläder/håret, ta andras saker, kasta saker, puttas osv. Bara barn i samma eller mindre storlek, inte större barn eller vuxna. Men det är ju bara fortsätta säga nej och gå därifrån. Nån gång går det ju som sagt över.

• Machapuchare

Hon är inte elak. Hon behöver vägledning i hur man umgås med andra människor och djur.

Svar på tråden "Elak" 16-månaders