"Elak" 16-månaders
Jag har en dotter på 16 månader som alltid varit väldigt envis och bestämd. Hon är full av energi, tar för sig och vet vad hon vill. Jag har alltid sett det som något positivt. Om ett barn tar en leksak från henne så står hon inte bara där och gråter, utan tar tillbaka den. Den senaste tiden har hon dock börjat bli elak. Hon kan slå till ett barn helt utan förvarning. Hon slår mig och min sambo om hon vill ha någonting som hon inte får. Säger vi nej så slår hon bara igen.
Vet inte alls hur vi ska gå tillväga för att få henne atta sluta? Det kanske går över av sig själv? Någon som känner igen sig som kan ge lite tips? Börjar bli trött på att folk säger "hon behöver ett syskon" eller "det är bara för att hon är ensambarn". Har inte alls några planer på fler barn för tillfället och jag tycker inte heller att min dotters beteende är rätt anledning till att skaffa barn.
Dagis har inte sagt nånting om att hon är elak där, så jag vet inte. Hon är bland dom yngsta på sitt dagis och jag tycker nog att det här beteendet kom efter att hon började där. Kanske är det för att hon måste "hävda" sig där som hon slåss? Hon är dessutom väldigt egotrippad. Som när vi var på en djurpark för ett tag sen och vår dotter skulle klappa på getterna. När ett annat barn kom fram och skulle klappa geten så blev hon tokig, skrek och knuffade/slog barnet. Jag skämdes jättemycket.
Hjälp någon?