• Bollas

Vad var de första tecknen på autism hos era barn?

Jag har en son som är nästan 18 månader. Han har vi varit uppmärksamma på sedan han var knappt 2 månader eftersom han INTE ville ha ögonkontakt. Efter det har han blivit utredd för autism (vid 1-årsåldern) eftersom "autismteamet" på vårt sjukhus höll med om att det  var något suspekt hos honom. Utredningen kunde inte ge honom en diagnos eftersom han var för liten, men det gav en klar misstanke om autism. Vi ska utreda honom igen strax efter att han har fyllt 2 år. Autismteamet tycker detta har varit väldigt intressant eftersom de aldrig tidigare haft ett så litet barn till utredning, han var 8 månader första gången vi var hos dem.

Nu undrar jag, och blir väldigt tacksam för svar, över vad de första tecknen hos era barn var och NÄR de dök upp. Jag har läst att barnen ofta utvecklas normalt, men går tillbaka eller stannar upp vid en tidspunkt(?) .

Min son har nu nått åldern 18 mån och jag undrar över om jag ska börja förvänta mig något speciellt? Han fungerar väldigt bra och har gjort stor social utveckling, men är inte som storasystern var, varken socialt, språkligt eller kommunikativt. Har fortfarande inte ögonkontakt på nära håll. Är väldigt aktiv.

Är väldigt tacksam för svar. Jag har en frisk dotter på 5 år och är gravid med nr. 3.

• Svar på tråden Vad var de första tecknen på autism hos era barn?
  • helenvaupptaget
    Bollas skrev 2010-07-30 11:15:54 följande:
    Jag har en son som är nästan 18 månader. Han har vi varit uppmärksamma på sedan han var knappt 2 månader eftersom han INTE ville ha ögonkontakt. Efter det har han blivit utredd för autism (vid 1-årsåldern) eftersom "autismteamet" på vårt sjukhus höll med om att det  var något suspekt hos honom. Utredningen kunde inte ge honom en diagnos eftersom han var för liten, men det gav en klar misstanke om autism. Vi ska utreda honom igen strax efter att han har fyllt 2 år. Autismteamet tycker detta har varit väldigt intressant eftersom de aldrig tidigare haft ett så litet barn till utredning, han var 8 månader första gången vi var hos dem.

Nu undrar jag, och blir väldigt tacksam för svar, över vad de första tecknen hos era barn var och NÄR de dök upp. Jag har läst att barnen ofta utvecklas normalt, men går tillbaka eller stannar upp vid en tidspunkt(?) .

Min son har nu nått åldern 18 mån och jag undrar över om jag ska börja förvänta mig något speciellt? Han fungerar väldigt bra och har gjort stor social utveckling, men är inte som storasystern var, varken socialt, språkligt eller kommunikativt. Har fortfarande inte ögonkontakt på nära håll. Är väldigt aktiv.

Är väldigt tacksam för svar. Jag har en frisk dotter på 5 år och är gravid med nr. 3.
    Hejsan!

Vid 6 månaders kollen så jollrade inte min son som dom ska
    Vid 12 månaders kollen kunde han inte det han skulle
    Vid 18 måndares kollen så klarade han inte det han skulle

Detta samt att jag har det i släkten och att min son vid rutinbyten blir våldsam och stänger in sig i sig själv gjorde så vi fick en utredning.

Det första tecknet var nog att han var SNÄLL :S
    Han hade inget behov av kontakt fören han blev kanske 14 mån:S
    Han satt för sig själv utan att leka med annat än bollar.
    Detta fick mig att tänkla på en i släkten som inte var som andra.... (hon har autism, men jag visste inte att det var autism hon hade vid detta tillfället)

Utredningen drog igång vid 18 mån!
    Fick gå hos barnpsykolog, barnläkare, BVC osv!
    Nu är sonen snart 2.5 år och vi har fått lite otur.
    Läkaren som håller i allt bara tog tjänstledigt på obestämt tid så vi väntar på att få en ny:S

Men dagis, bvc, läkaren, barnpsykologen osv har hunnit göra första framställningen eller vad man säger:
    Sonen är 1 år efter i utvecklingen så som språk lek och motorik osv.
    Han är inte som andra barn och fixerad av bollar..
    Han pratar knappt och är rutinsbunden som få!

Så långt har vi kommit!

Men när jag bytte blöja på min son när han var några månader så visste jag att han var unik!
    Jag kände det på mig!
    Och nu visade det sig att jag hade rätt!
  • Nattljus

Det förekommer att barn utvecklas normalt och sedan går tillbaka i utvecklingen som har autism, men det är inte det vanliga. De flesta autistiska barn visar symtom redan från början, men det kan vara svårt att upptäcka det, men när man analyserar barnets utveckling så kan man finna tidiga tecken. Altså de flesta barn med autism går inte bakåt i utvecklingen, men kring 1-2 års åldern så utvecklas "normala" barn i en så rasande takt att det kan verka som det autistiska barnet backar i utvecklingen, men utvecklas i själva verket kanske väldigt långsamt eller står still.

Tidiga tecken till autism finns beskrivna här http://www.handikappupplysningen.se/gn/opencms/web/AF/Vad_ar_autism/tidiga_tecken/

Vår lillkille med autismliknande tillstånd är vårt tredje barn och jag märkte ganska snart att han inte var som sina syskon.

Han hade en avvikande ögonkontakt, tittade i ögonen, men inte som normalutvecklade barn.
    Kraftigt försenad språkutveckling, jollrade sent och utan konsonanter.
    Sen språkförståelse
    orolig och rädd i många situationer
    Otroligt närhetsberoende, klarade inte av att vara själv alls, hängde på oss bokstavligt talat, de första två åren, kunde inte åka vagn, bilstol mm, fick total panik.
    Hade ingen förmåga till problemlösning, förstod inte händelsekedjor, typ innan man går ut tar man på skorna osv.

Samtidigt så var han värdens gosigaste, mysigaste, gladaste lilla plutt :) Älskade jaga- lekar och bus!

Radade upp saker i långa rader gjorde han också. Utvecklades helt normalt fysiskt.

Idag är han snart sju år, har utvecklats fantastiskt mha mycket träning. Har ett välfungerande talspråk, ska börja vanlig skola med resurs till hösten, har lekkamrater och verkar nöjd med livet, men har förstås svårigheter som hör till autismproblematiken fortfarande.

• Jonathanmamma

MIn son, nu 7 år, var en av de som retarderade. Han utvecklades normalt, började prata litet smått, åt som vanligt, var som vanligt om än väldigt liknöjd - han var sällan väldigt ledsen sällan väldigt glad. Få ansiktsuttryck, mimik. Vid 18-22 månaders ålder började han gå bakåt. Slutade vända sig om när någon kom in i ett rum, minskad ögonkontakt, tappade de ord han en gång kunde, slutade tala helt under närmare ett år. Vid 2-årskontrollen på BVC så trodde vi att något hänt med hans hörsel (efter öroninflammationer) och att han hade nedsatt hörsel. Vi fick remisser till alla möjliga ställen - logoped, hörsel samt psykolog. På den vägen var det. Hans autismdiagnos sattes först när han var 5 år, pga att han var svårbedömd (och att BUP:s psykolog inte ville utreda ett så litet barn...). Efter påtryckningar gjordes en autismutredning och han visade tydlligt att det var autistiskt syndrom han hade.

Efter 1,5 års intensivträning så kan jag stolt meddela att han nu kan prata, och mycket därtill. Uttalet är fortfarande dåligt, där jobbar vi med en ytterligare logoped och munmotoriskt träningsprogram. Idag började han vanligt fritids och ska börja på en vanlig skola den 20/8. Han har utvecklats såååå mycket. Mitt råd är bara att få en tidig diagnos, intensivträning etc. Tills dess kan jag varmt rekommendera metoderna Kommunicerande Samspel, Floor-time och Son-Rise - att möta ditt barn där han är i utvecklingen. Svårt att säga vad man kan förvänta sig, eftersom det är individuellt. Min upplevelse är att Jonathan med den språkliga utveckling han gjort samtidigt kan visa större autistiska drag - rädslor och ångest för olika saker. Så jag vet inte vad man kan förvänta sig...

MVH

Anna

• cruz

Min son var 9 månader gammal när jag började misstänka autism. Han började att snurra på lock och burkar vid den åldern och kunde hålla på med det i evigheter. Han tittade aldrig upp när vi ropade hans namn och han kunde inte följa med blicken när vi pekade ut olika föremål som tex. lampan. Men eftersom han gillade kroppskontakt och hade fin ögonkontakt när vi busade så slog jag misstankarna ifrån mig. Vid 18 månaderskontrollen på bvc satt sonen bara och snurrade på leksakstallrikar och bvc-sköterskan fick ingen kontakt med honom alls. Dessutom var han sen motoriskt. Vi blev remitterade för autismutredning direkt. Jag är tror att man så småningom kommer att kunna fånga upp autism redan före ettårsålder på de barnen som har det från början så att säga.

• helenvaupptaget
    zelia skrev 2010-08-02 21:41:51 följande:
    Min son var 9 månader gammal när jag började misstänka autism. Han började att snurra på lock och burkar vid den åldern och kunde hålla på med det i evigheter. Han tittade aldrig upp när vi ropade hans namn och han kunde inte följa med blicken när vi pekade ut olika föremål som tex. lampan. Men eftersom han gillade kroppskontakt och hade fin ögonkontakt när vi busade så slog jag misstankarna ifrån mig. Vid 18 månaderskontrollen på bvc satt sonen bara och snurrade på leksakstallrikar och bvc-sköterskan fick ingen kontakt med honom alls. Dessutom var han sen motoriskt. Vi blev remitterade för autismutredning direkt. Jag är tror att man så småningom kommer att kunna fånga upp autism redan före ettårsålder på de barnen som har det från början så att säga.
    Alla barn har autism från början men det är ett sådan bred spektrum på tillståndet att alla yttrar inte "symtom" vid samma ålder. Om man fångar upp de barn som visar tecken och ger en diagnos innan 3 år så finns det stor chans till mycket framsteg. Efter 3 år är det svårare-
  • Alexis4

Hej! Gammal tråd, men om du finns kvar TS undrar jag om du vill berätta hur det gått för din son? Har själv ett barn som jag har liknande funderingar kring.

Svar på tråden Vad var de första tecknen på autism hos era barn?