Vad var de första tecknen på autism hos era barn?
Jag har en son som är nästan 18 månader. Han har vi varit uppmärksamma på sedan han var knappt 2 månader eftersom han INTE ville ha ögonkontakt. Efter det har han blivit utredd för autism (vid 1-årsåldern) eftersom "autismteamet" på vårt sjukhus höll med om att det var något suspekt hos honom. Utredningen kunde inte ge honom en diagnos eftersom han var för liten, men det gav en klar misstanke om autism. Vi ska utreda honom igen strax efter att han har fyllt 2 år. Autismteamet tycker detta har varit väldigt intressant eftersom de aldrig tidigare haft ett så litet barn till utredning, han var 8 månader första gången vi var hos dem.
Nu undrar jag, och blir väldigt tacksam för svar, över vad de första tecknen hos era barn var och NÄR de dök upp. Jag har läst att barnen ofta utvecklas normalt, men går tillbaka eller stannar upp vid en tidspunkt(?) .
Min son har nu nått åldern 18 mån och jag undrar över om jag ska börja förvänta mig något speciellt? Han fungerar väldigt bra och har gjort stor social utveckling, men är inte som storasystern var, varken socialt, språkligt eller kommunikativt. Har fortfarande inte ögonkontakt på nära håll. Är väldigt aktiv.
Är väldigt tacksam för svar. Jag har en frisk dotter på 5 år och är gravid med nr. 3.