• Rae

förvara bröd?

Jag har orecis bakat hamburgerbröd. Det verkar bli jättegott och nu vill jag ju att brödet ska kännas så färskt som möjligt till ikväll när gästerna kommer. Hur gör man det bäst? Ska bröden ligga under brödduk eller blir de torra då? Ska man lägga i dem i plastpåse?

Ge mig lite tips, tack!

• Svar på tråden förvara bröd?
  • Jenny123

Lägg de i en plastpåse och sen värm dem lite i ugnen när ni ska äta då blir det jättebra lycka till:)

• Rae

Tack! Jag var bara rädd att de istället blir geggiga i plastpåse. Men de blir de kanske bara om de är varma när man lägger dem i påsen?

• MBert

Nu kommer ju mitt tips lite sent, men...
    Första dygnet, eller i alla fall halva dygnet, bör man inte lägga bröd i plastpåse. Brödet behöver ventileras och vara HELT avsvalnat innan plastpåse kommer på tal. Invirad i handduk är bättre.

• MBert

... och vad du än gör, lägg INTE in det i kylskåpet. Rumstemperatur eller strax under (skafferiet) är bäst om du ska förvara kort tid. Längre tid är det istället frysen som gäller. Vill du veta mer så sök på förvara bröd kylskåp.

• Rae

Nä, i kylen har jag aldrig bröd. Det blir ju torrt direkt. Vi har oftasr bröd i frysen och tar upp det vi vill ha men nu så skulle jag ju ha brödet ca 6 timmar efter det bakades och ville inte att det skulle bli "tråkigt" på den tiden.

men det blev ganska bra. Jag lät det bli helt avsvalnat och sedan lade jag i det i plastpåsar. Värmde det lite innan serveringen.

• MBert

Här kommer en liten sammanfattning:

"Om brödet ska ätas samma dag, förvara det i en handduk. Om det ska hålla längre bör det förvaras i papperspåse tills du börjar använda det, sedan i plastpåse."

Jag kommer aldrig till plastpåsestadiet. Antingen så fryser vi in så vi har lagom mycket framme eller så är det uppätet! Vi kommer inte till papperspåsen heller, men det beror på att jag har en brödbox i plast som "ventilerar" som jag hellre använder. Papperspåsar till bröd kan man annars få tag på i de butiker som säljer bake-off-bröd som egna frallor och bröd.

• mjuik
    MBert skrev 2010-07-31 11:48:58 följande:
    Här kommer en liten sammanfattning:

"Om brödet ska ätas samma dag, förvara det i en handduk. Om det ska hålla längre bör det förvaras i papperspåse tills du börjar använda det, sedan i plastpåse."

Jag kommer aldrig till plastpåsestadiet. Antingen så fryser vi in så vi har lagom mycket framme eller så är det uppätet! Vi kommer inte till papperspåsen heller, men det beror på att jag har en brödbox i plast som "ventilerar" som jag hellre använder. Papperspåsar till bröd kan man annars få tag på i de butiker som säljer bake-off-bröd som egna frallor och bröd.
    Vad har du för brödbox? Jag lägger alltid i handduk först och sedan i plastpåse. Men jag gillar inte plastpåse. Tycker inte det blir bra.
  • MBert

Jag har en Tupperware med något slags kondensfilter som gör att det håller sig längre. Fick förklarat att det fungerar ungefär som ett goretexmembran som gör att luft cirkulerar men fukten bevaras. Du kan säkert hitta det i deras katalog.

• mjuik

Tack!
    En sån får jag nog införskaffa då. Är så trött på att brödet blir äckligt.

När det blir torrt brukar jag göra krutonger och äta det till soppan.

Svar på tråden förvara bröd?