• clarens

ni som fått stora barn(över fem kg)har de fortsatt vara stora?

Hej! i mars födde jag en flicka på 5.5 kg o 59 cm. min graviditet var helt normal och jag är varken överviktig eller har diabetes. nu vid 4 månader är hon ca 70cm lång o väger 9.8 kg. pappan e 1.96 och kraftig men inte överviktig, snarare musklig fast med lite medelåldersfett:)
    vad jag undrar är om det finns ngn annan som fått så stort barn som nu är äldre? att storleken hänger med ett tag förstår jag ju,men jag undrar när/om det planar ut? kommer hon att vara typ ett år större hela barn/ungdomen? och kommer hon bli över 1.80 lång? ingen som vet kanske, men vore mkt intressant att ta del av andras erfarenheter!
    jag kan tillägga att jag inte oroar mig, men funderar kring det. måste ändå vara lite jobbigt att som tjej vara väldigt lång under tonåren.
    tacksam för svar!

• Svar på tråden ni som fått stora barn(över fem kg)har de fortsatt vara stora?
  • MissLillan

Jag vägde 5.2 när jag föddes och det planade ut rätt snabbt var nog snarare tvärt om iaf i mellanstadiet blev jag kortast och är nu vid 25 års ålder 165cm och väger 60.... Jag är för övrigt minst i familjen bland 4 barn så födelsevikten har nog inte någon betydelse i det fallet iaf.. 

• clarens
    MissLillan skrev 2010-07-30 14:08:46 följande:
    Jag vägde 5.2 när jag föddes och det planade ut rätt snabbt var nog snarare tvärt om iaf i mellanstadiet blev jag kortast och är nu vid 25 års ålder 165cm och väger 60.... Jag är för övrigt minst i familjen bland 4 barn så födelsevikten har nog inte någon betydelse i det fallet iaf.. 
    ah, ok! var du lång också när du föddes?
  • 3 barns mamma84

Dotter 4140g och 52cm idag är hon lång och smal flicka pappan är 189cm jag är 164cm
    Sonen 5810g och 62cm idag är han lång och stor kille pappan är 170cm jag fortfarande 164cm Hihi

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥Ebba2005Amadeus2008Lillebror2010♥ღ ¸.?°´¯)
  • 3 barns mamma84

Jag var 3500g och 49cm sambon 4500g och 51cm
    Jag har inte någon diabetes men ingen vet än idag varför han blev så stor.
    Det har inget med mig eller sambon att göra utan bara han som ville bli stor.

• jebba

Jag fick en dotter i februari 2004 - vikt 5620 g. och längd 57 cm. Hennes jämnåriga kompisar är nu ikapp längdmässigt men inte riktigt viktmässigt. Hon är idag 125 cm. lång och väger c:a 30 kg. Hur stor hon blir som vuxen vet jag inte men hon blir nog varken kortast eller lättast

• Bine78

Det där är bra olika. En del som föds små blir både långa och tjocka och tvärtom. Men om båda föräldrarna är långa så är det ganska stor chans att barnet också blir långt. Är ju inte helt ovanligt att barnen blir längre än sina föräldrar.

Spännande och se hur vår dotter blir, hon vägde 3740g och var 54cm lång, min sambo 3000g och 49cm lång.  Jag är 172 cm lång och är kortast i släkten, min sambo är 169cm och längst i sin släkt. tiden får utvisa hur lång hon blir.

• annthos

Det beror nog också på vad som orsakar tillväxten täker jag. Om du föder ett stort barn trotts rätt kost och kotrollerat blodsocker så beror det ju på genetiska anledningar. Antar då att barnet kommer fortsätta vara stort även i vuxen ålder.
    Jag som diabetiker har alltid fått stora barn pga blodsockret, men efter bara några månader så var de lika stora som jämnåriga som kanske föddes 1 eller 1,5 kilo lättare.

• 3 barns mamma84

Denna jag har i magen är beräknad väga 5 kg när han kommer ut.

• Gladskit

Min son vägde över 5kg vid födseln och han är fortfarande stor. Eller inte stor men lång.
    Han drar 122 i byxor och fyller inte fem förrän i februari.
    BVC har sagt att han förmodligen kommer bli lång och att man kan få utreda det längre fram om han växer för snabbt. Hans pappa är närmare 1.90 och det var samma sak när han var liten, men sen blev han inte jätte-jättelång i alla fall. Någon oro har de inte visat och det känner inte jag heller utan så länge han följer sin egen kurva!

• clarens

hej!tack för flera svar!hade missat jag fptt dem!
    nu är hon 7 månader o väger 12.5 kg o har stl 74-80 i kläder. så hon fortsätter än så länge att vara stor. men vi får väl se hur det blir!känns som hon kommer vara större än de flesta, men det är ju inge fel med det:)

• subrosa

hej!
    Jag födde en pojken den 11/9-2010 på 42+5 och han vägde 4910g och var 58 cm lång!
    Är själv smal, 57 kg och 175 cm lång, hans pappa är lång och smal!
    Men han(pappan alltså) vägde 5000g när han föddes så jag tror att det beror på
    ärftlighet samt diabetes.

Han är sju veckor i morgon och han har 62/68 i kläder så till min fråga är han stor för att
    bara vara 7 veckor???

(sorry att jag tillägger en fråga i din=)

• 3 barns mamma84
    subrosa skrev 2010-10-29 18:08:53 följande:
    hej!
    Jag födde en pojken den 11/9-2010 på 42+5 och han vägde 4910g och var 58 cm lång!
    Är själv smal, 57 kg och 175 cm lång, hans pappa är lång och smal!
    Men han(pappan alltså) vägde 5000g när han föddes så jag tror att det beror på
    ärftlighet samt diabetes.

Han är sju veckor i morgon och han har 62/68 i kläder så till min fråga är han stor för att
    bara vara 7 veckor???

(sorry att jag tillägger en fråga i din=)
    Då måste jag fråga är min son onormal som var 62cm när han föddes
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101221♥
  • babba74

Nu har jag varit på 8 månaders koll med min son och han är nu 78 cm och väger 11.7 kg. (5,2 kg och 57 vid födseln)

• clarens

kul! E var 76 och 12,6 kg för ett par v sedan.... 8 o 1/2 mån var hon då...:) men kurvan har börjat plana ut, det känns ändå rätt skönt, kanske hade varit lite väl omhon ökat med ett kg i månaden i fortsättningen ´med!

Svar på tråden ni som fått stora barn(över fem kg)har de fortsatt vara stora?