• Miemi

Döpas vid 7-8 månader??

Hej, jag håller på att planera dop för vår lille kille. Han är nu tre månader och jag vet att de flesta bebisar döps vid 2-4 månader, men det har inte hunnits med då det blev sommar och semestrar precis när han kom till världen.
    Nu sitter vi och försöker få ihop datum för dop och pusslar med föräldrar och när det är ledigt i kyrkan m.m. och det ser ut som att vi måste lägga dopet i november eller tom tidigt i september. Då är vår kille 7 månader,

Någon som har döpt sitt barn så sent? Hur ser ni på det? Finns det ens dopklänningar i den storleken att få tag på?

• Svar på tråden Döpas vid 7-8 månader??
  • Fuskmamma

VI hade dubbeldop för mina gudbarn när flickan var 7 månader ungefär och pojken nästan 2 år :)

• Rocktroll

Dotterns kusin döptes när han var 7 mån och har fick precis på sig dopklänningen så dom sa att det var tur att han inte var äldre. Och han är ändå väldigt stor så dopklänning behöver du nog inte oroa dig för mycket över.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • UpsyDaisy

Mitt gudbarn var 8 månader när hon döptes. Inget konstigt med det.

• minime006

Håller också på att få ihop till dop till vår kille som är 3 månader. Vi vill ha första helgen i sep men det funkar inte så bra har fått erbjudande om första helgen i okt :(. Men jag är då orolig att dopklänningen kan bli för liten tills dess. Köpte den nämligen till vårt första barn och han döptes tidigare, men som du skriver att nu är det sommar och semester å allt......
    Men dopklänning finns att få tag på i storlekar, vi beställde från minimundus(i lin) och den är jättefin:) inte så flickig.
    Hoppas ni får en tid för dop som passar er!
    Lycka till!

• mge02001

Min äldsta son döptes vid 8 månader min yngsta kommer att bli döpt vid 7 månader. Jag sydde en egen dopklänning, men vet att det finns att köpa till storlek 74 iallafall. Fördelen med dopklänningar är ju att det oftast är ganska stora i storleken.

• seejtaan

blev döpt när jag var 7 år :P

• Tokstolla

Vi ska döpa sonen när han precis fyllt 1år. 
    Min man (pappan) har precis kommit hem från sjukhuset efter att ha varit inlagd i nästan 3 mån så vi tänkte först och främst komma ikapp med våra liv igen innan vi döper honom. Sedan kom vi på att 10 eller 12 mån gjorde inte så mkt så det ser ut som om det blir ett mysigt juldop  

• ploten

Våra två barn döptes samtidigt. Lilla var då 3 månader, stora 2 år och 5 månader. Man måste ju inte ha traditionell dopklänning, om man inte vill det. Vår lilla hade helt vanlig (kort) klänning och strumpbyxor, stora hade skjorta och byxor. Du kanske kan sy själv eller känner någon som kan, om det är svårt att hitta dopklänning i rätt storlek (vilket jag dock inte tror att det är).

• Tokstolla
    ploten skrev 2010-07-31 10:27:35 följande:
    Våra två barn döptes samtidigt. Lilla var då 3 månader, stora 2 år och 5 månader. Man måste ju inte ha traditionell dopklänning, om man inte vill det. Vår lilla hade helt vanlig (kort) klänning och strumpbyxor, stora hade skjorta och byxor. Du kanske kan sy själv eller känner någon som kan, om det är svårt att hitta dopklänning i rätt storlek (vilket jag dock inte tror att det är).
    Fast dopklänningen är en symbol som man ska växa i... Inte alla präster som hade godtagit annan klädsel.
  • ploten
    Tokstolla skrev 2010-07-31 10:30:17 följande:
    Fast dopklänningen är en symbol som man ska växa i... Inte alla präster som hade godtagit annan klädsel.
    Ja, det finns en symbolik i den långa dopklänningen, men det finns inga formella krav på klädsel vid dopet. Man kan ju döpas oavsett ålder, och jag har väldigt svårt att se en tonåring eller en vuxen person kränga på sig en dopklänning som är 10 nummer för stor och med långt släp för att ha en klänning att kunna växa i, som symbol. Eller vid vilken ålder skulle "kravet" om en alldeles för stor klänning upphöra?
  • Flickan och kråkan

Min äldsta var 10 månader och yngsta var 7. Gick förträffligt. Min erfarenhet från båda dopen är att ju äldre barn desto gladare . Vi har haft dopklänning, en som hängt med i generationer så lite småviktigt för släkten . Eftersom de varit så "stora" så har den fått vara öppen bak för att gå på, men vad gör det .

Svar på tråden Döpas vid 7-8 månader??