• loovve

Utpumpad bröstmjölk

Hej!
    Jag har läst runt men hittar inget svar på min fråga..
    Om jag pumpar ut bröstmjölk o ska ta det med mig direkt, dvs han ska äta det inom 6h, måste jag värma mjölken i vattenbad när han ska äta det eller kan jag ge det som det är??!

Tack för snabbt svar!!
    / Lovisa

• Svar på tråden Utpumpad bröstmjölk
  • Mama Mia

Bröstmjölk ska aldrig värmas så där jättevarmt, så själva uppvärmningen gör man ju för att den ska bli god för bebisen. (Dvs den ska inte värmas så mycket som krävs för att ev bakterier eller liknande dör.) Så gillar han kall mjölk är det väl bara att köra.

Det jag tänker på i så fall... Hur länge kan man ha bröstmjölk i rumstemperatur utan att riskera för mycket bakterier? Det har jag ingen koll på.

• lilla nin

Nu i rötmånadstider hade in te jag vågat ha mjölk utanför kylen nån längre tid....

• saltflingan

Måste du pumpa ut mjölk och ta med dig när du ska iväg med barnet? 6 timmar i rumstemperatur låter inte som en bra idé, särskilt inte nu i sommarvärmen. Om du inte ammar av någon anledning så skulle jag rekommendera att ta med pumpen istället för utpumpad mjölk.

• loovve

Tack för svaren!

Nej jag bara undrar, har inte ens en pump så han äter direkt ur bröstet :)
    Var bara en fråga som kom upp efter att jag kollat på alt. till amning!

• mintur2010

Jag fick höra från amningshjälpen på DS att bröstmjölken klarar sig bara bra i rumstemperatur 4-6 timmar, lite beroende på hur varmt du har det.

• watership down

det är bara att ha med en kylväska med kylklumpar, då klarar sig mjölken :) man kan ha med termos med varmvatten oxå om man vill kunna värma snabbt. gärna termos med mugg stor nog att göra vattenbad i,

Svar på tråden Utpumpad bröstmjölk