• Anonym (nojjan)

Köttfärsen var brun i botten blir jag sjuk nu?

Köpte köttfärs på ica idag till tacon , den var packad i skyddande atmostfär och sista förbrukningsdag var 5 augusti, den var packad 28 juli. Såg okej ut i affären men när jag kom hem och öppnade ´förpackningen och vände på den var den lite gråbrun på vissa ställen i botten  där den legat mot trågeti övrigt var den röd., Jag luktade på den och tyckte den luktade lite syrligt men det tycker jag alltid köttfärs gör, googlade dock sedan och såg att det var ett tecken på att den höll på att bli dålig men jag tycker det brukar lukta så.
    Nu är jag rädd att jag ska bli sjuk av färsen, vad tror ni och om jag blir sjuk hur lång tid dröjer det?  Fan vad jag ångrar att jag åt den där jäkla köttfärsen.

• Svar på tråden Köttfärsen var brun i botten blir jag sjuk nu?
  • Anonym

lugn...när kött ligger mot kött så att säga så kan köttet bli brunt och det är ingen fara..

• dogcatbird

Om den legat mot någon frysvara i vagnen/kassen så kan köttfärsen bli lite brun där.

• Anonym (nojjan)

den hade inte legat mot någon frysvara för vi köpte inget fryst när vi handlade handlade bara några enstaka saker till tacosen. Just att det var en förpackning där det stod packad i skyddande atmostfär gör mig extra orolig för då borde den ju inte bli brun eller? Har ju sett det på översidan på butikspackat som bara håller en dag om något legat ovanpå men inte på sånt som är vakum eller packat i skyddande atmostfär. Lukten oroar mig också då jag efter att jag ätit den läst att köttfärs som är dålig luktar syrligt och jag tycker ju att det luktade lite syrligt men har upplevt det som att lukten på köttfärs normalt är lite syrlig men inte vet jag.  Hur lång tid efter  man ätit blir man sjuk om man blir det?

• Anonym (nojjan)

någon mer?

• Lady Gaga
    Anonym (nojjan) skrev 2010-07-30 20:21:02 följande:
    någon mer?
    det är nog ingen fara, färs brukar bli lite brun till färgen ibland.
    I used to be Hikaru before I got run over.
  • Anneli68

Om du ätit av färsen borde du ha märkt av om den var dårlig. Matförgiftning pga av mat brukar komma efter någon timme.

• Tigrino

Det är nog ingen fara, tycker alltid det är nån brun fläck på köttfärsen när man slänger den i pannan. Vi har aldrig blivit dåliga, ser till att den är genomklar (såklart). Är det nötfärs du köpt så är det ännu mindre fara. 
    Är den här tråden på riktigt?  *sån där som smakar och luktar på maten ist för att slänga den vid bäst-före*

• Link 83

Har jobbat där dom förpackar köttfärsen o det är ingen fara. Köttet blir lite brunt när det inte får luft, om man låter köttet ligga en stund i syre så brukar den röda till sig igen :)

• Anonym (äsch)

Du kommer inte bli sjuk! Jag äter brun köttfärs jämt och blir inte dålig =)

Svar på tråden Köttfärsen var brun i botten blir jag sjuk nu?